Programele de raspundere sociala corporativa (CSR) aduc beneficii si companiei, si comunitatii. Iar avantajele la nivel de firma sunt cu atat mai mari cu cat actiunile CSR sunt mai utile si mai reusite. In Romania, exista zeci de companii, straine si autohtone, in care CSR ia amploare. Aceste programe sociale ajuta companiile la diferentierea concurentei, la obtinerea loialitatii fata de brand, la castigarea sau imbunatatirea reputatiei, cat si la cresterea cotei de piata. Astfel, CSR, in sine, poate fi catalogat drept o reteta de succes pentru bunul mers al unei companii.
Click aici pentru a citi cel mai nou numar al revistei Green Report.
Companii nationale si internationale se intrec sa obtina increderea comunitatii in cadrul careia isi desfasoara activitatea, a autoritatilor, a mass-media sau a partenerilor, iar succesul lor depinde in mod direct de cum isi joaca cartea CSR-ului. Fenomenul nu este prezent numai in Romania. Multi dintre liderii de opinie din lumea intreaga sunt dispusi sa recomande mai ales produsele unei companii responsabile.
Politica CSR a Raiffeisen Bank: „Reusim impreuna!“
In Romania, companiile sunt interesate sa investeasca in activitati de responsabilitate sociala, in domenii cum ar fi educatia, cultura, mediul, sportul, drepturile omului.
Potrivit Corinei Vasile, director de comunicare si PR Raiffeisen Bank Romania, „responsabilitatea sociala este una dintre valorile noastre, iar «Reusim impreuna!» este, pentru noi, mai mult decat un slogan. Dincolo de impactul economic major pe care il are activitatea noastra bancara, in fiecare an alocam sume semnificative pentru proiecte care sa imbunatateasca viata oamenilor din comunitatile unde suntem prezenti“.
Politica de CSR a Raiffeisen Bank presupune atat proiecte cu un format propriu, cat si parteneriate cu ONG-uri care deruleaza proiecte in concordanta cu valorile bancii. Raiffeisen s-a implicat in proiecte de protectia mediului, in promovarea sportului, ca stil de viata sanatos, ori in sustinerea categoriilor defavorizate.
Blogosfera romaneasca, evaluator al companiilor
In 2010, companiile din tara noastra au derulat, din nou, zeci de proiecte de responsabilitate sociala corporativa, in parteneriat cu autoritatile de mediu, autoritatile locale sau cu ONG-urile.
Blogosfera romaneasca a fost provocata, in calitate de lider de opinie, de catre echipa site-ului ResponsabilitateSociala.ro, sa evalueze activitatile de CSR din 2011. Fiecare blogger, dintre cei 111, care a acceptat invitatia, a scris un post pe blogul sau, in care a raspuns la 4 intrebari.
Printre cele mai apreciate companii pentru modul in care s-au implicat in societate, in 2010, potrivit nominalizarilor facute de bloggeri, in topul celor mai apreciate companii s-au numarat Petrom, Vodafone, Raiffeisen Bank, UniCredit Tiriac.
Mediul, unul dintre cele mai „vanate“ domenii
Succesul acestor proiecte de responsabilitate sociala corporativa, derulate in Romania, se reflecta, in primul rand, in modul in care s-au implicat comunitatile, cat si in beneficiile pe care membrii acestora le-au avut.
Investitiile in protectia mediului au reprezentat unul dintre motivele esentiale pentru care bloggerii au apreciat companiile mentionate, iar de aceste aprecieri au beneficiat, in primul rand, companiile care au avut proiecte adresate comunitatii de biciclisti.
Bicicletele si copacii, in topul preferintelor
Raiffeisen Bank a aparut pentru prima oara in acest top, realizat de site-ul ResponsabilitateSociala.ro, di-rect pe locul 3, cu proiectul I Love Velo, iar Orange s-a remarcat cu bicicletele gratuite oferite angajatilor sai prin programul Biciclete cu cravata. Petrom a avut un numar dublu de mentionari fata de Vodafone.Initiativa Petrom, Tara lui Andrei, este un program asociat atat cu protectia mediului, cat si cu dezvoltarea comunitara sau cu sprijinirea initiativelor civice.
Cel mai mare program de bike-sharing gratuit
Raiffeisen Bank si Asociatia Green Revolution au dezvoltat cel mai mare sistem de inchiriere gratuita de biciclete din Europa.
Organizatorii au infiintat opt centre, in Bucuresti, Constanta, Iasi, Cluj si Targu-Mures. Motivatia sociala a proiectului a fost reprezentata de faptul ca marile aglomerari urbane sufera din cauza unui grad ridicat de poluare a aerului si de poluare fonica.
Bicicleta este, in multe capitale europene, o solutie pentru combaterea acestor probleme. La finalul lui 2009, Asociatia Green Revolution le-a propus reprezentantilor Raiffeisen Bank sa dezvolte impreuna un program, in premiera, de promovare a mersului pe bicicleta.
Banca a fost incantata de idee si astfel a aparut I Love Velo, cel mai mare sistem de inchiriere gratuita de biciclete, respectiv bike-sharing.
Biciclete cu cravat de la Orange
Biciclete cu cravata, un program destinat centrelor de business, a fost initiat de Orange Romania impreuna cu Asociatia Green Revolution in luna mai 2010. Peste 350 de angajati Orange, din Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara, folosesc cele 45 de biciclete ,,cu cravata“.
„Acest proiect a fost realizat de compania Orange impreuna cu Asociatia Green Revolution, iar, prin intermediul lui, compania le ofera angajatilor sai posibilitatea de a inchiria gratuit biciclete pentru a merge la intalniri ori pentru a se plimba. Biciclete cu cravata este primul program de bike-sharing gratuit din Romania destinat centrelor de business, ini-tiat de Asociatia Green Revolution in luna mai 2010.
Peste 350 de angajati Orange din Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara folosesc cele 45 de biciclete «cu cravata». Proiectul Biciclete cu cravata a inceput cu un program-pilot in doua sedii din Bucuresti pentru a vedea interesul angajatilor fata de acest mijloc de transport alternativ si fata de reducerea poluarii din orasele mari”, spune Amalia Fodor, CSR Manager, Orange Romania.
Printul Charles, sustinator al Adept Transilvania
Un alt proiect, dedicat conservarii biodiversitatii peisajului si dezvoltarii comunitatii rurale, este dezvoltat in parteneriat cu Fundatia Adept Transilvania.
Desi blogosfera nu a nominalizat acest proiect in cadrul concursului, el trebuie amintit, deoarece a promovat, impreuna cu Printul Charles, frumusetile si bogatiile culturale ale Transilvaniei.
„In anul 2005, Orange a incheiat un parteneriat cu Fundatia Adept Transilvania pentru sprijinirea unui proiect dedicat conservarii biodiversitatii peisajului si dezvoltarii comunitatilor rurale. Proiectul acopera o suprafata de 100.000 hectare din sud-estul Transilvaniei, o arie importanta din punct de vedere ecologic si cultural, caracterizata printr-o mare diversitate a florei si faunei, cu multe specii pe cale de disparitie la nivel international. Cu toate acestea, exista o serie de factori care influenteaza negativ biodiversitatea acestei zone, abandonul pajistilor, managementul irational al padurilor ori utilizarea intensiva de pesticide si de ingrasaminte artificiale, care distrug flora si fauna si polueaza apele curgatoare“, explica Amalia Fodor, CSR Manager, Orange Romania.
Adept Transilvania a inregistrat rezultate notabile de-a lungul timpului, promovand zona respectiva atat pe plan national, cat si international. Unul dintre sustinatorii programului este Printul Charles, care sustine pastrarea biodiversitatii in sud-estul Transilvaniei si promoveaza valoarea acestor zone.
In 2011, el a sustinut si realizarea filmulului „Wild Carpathia“, de Charley Ottley, care ofera o perspectiva unica asupra frumusetii si bogatiei culturale din Muntii Carpati si din Transilvania.
Tara lui Andrei, proiect promovat de Petrom
Tara lui Andrei este primul program de responsabilitate sociala care le permite oamenilor sa se informeze si sa schimbe lumea in care traiesc. Actiunile cetatenilor Tarii lui Andrei sunt rasplatite cu puncte care se transforma in copaci ce vor fi plantati de Petrom cu ajutorul voluntarilor, in fiecare primavara si toamna.In 2011, Anul European al Voluntariatului, cei peste 2.300 de voluntari au reusit sa redea Romaniei peste 100.000 de copaci pe 21 de hectare in 7 judete ale tarii.
„Am pornit acest proiect de la ideea ca in tara noastra sunt romani care vor sa schimbe lucrurile. Le-am creat un loc in care sa se regaseasca si sa poata comunica cu cei care impartasesc aceleasi idei. Am vrut sa cream o comunitate a celor care vor sa se implice, iar aceasta a crescut spectaculos, dar cu multe provocari pentru ca nu poti din prima sa cerni oamenii de oameni. Avem proiecte foarte bune, dar au existat si cazuri in care unii s-au inscris din alte dorinte decat ideea de la care am plecat noi. Cu toate acestea, Tara lui Andrei are astazi aproape 100.000 de cetateni, care, cu adevarat, vor sa faca lumea mai buna“, a spus Mona Nicolici, Head of Community Relations&Social Affairs, Petrom.
La Marsani, langa Craiova, peste 800 de voluntari ai Tarii lui Andrei au plantat 37.500 de puieti de salcam. Terenul din Marsani se afla intr-o zona afectata permanent de furtuni de nisip, numita „triunghiul nisipurilor“, si a fost supus defrisarilor masive ani la rand.
In 2010, Petrom a organizat doua actiuni de plantare in cadrul carora a impadurit 9,5 hectare de teren cu 46.000 de puieti. Prima dintre ele a avut loc pe soseaua de centura a Ploiestiului, iar cea de-a doua, pe dealul Osoiu din Moinesti.
E vorba de doua zone sarace in spatii verzi, care se confrunta cu riscul alunecarilor de teren. Conform unui studiu realizat de GfK Romania, in martie 2010, Tara lui Andrei este vazuta de tineri ca a doua cea mai importanta platforma de voluntariat, dupa Greenpeace.
Companii romanesti, apreciate de bloggeri
Bloggeri au mai facut nominalizari si pentru OTP Bank, BCR, URBB-Tuborg, Orange, Rompetrol si Coca-Cola. Alte companii care s-au bucurat de aprecierea bloggerilor au mai fost BRD, Cosmote, A&D Pharma (Sensiblu), Avon, Vel Pitar, ENEL, Tenaris Silcotub, Ursus Breweries, RBS Romania, Nokia, Microsoft, Heineken, ING, Lafarge, MOL, BGS, Provident, ProTV, Realitatea-Catavencu, Romtelecom, Samsung, Adevarul Holding, Western Union, Mercedes-Benz, Eco-Rom, Intact Media Group, Konica Minolta, Tetra Pack, Star Storage, COM BETON, Timken, Carrefour, CEZ, Ecovalor, Brico¬store, Debo.ro, Urban, Omnicom Media Group, Pizza Hut, ZIBO, ArcelorMittal, CFR, Danone, KFC, DHL, Ecotic, Recolamp, ROMSOFT, PepsiCo, Ernst&Young, Europharm, Siveco, HeidelbergCement, IKEA, Arcadia Hospital, IBM si Dacia.
Text de Mihaela Pavnutescu
Citeste si:
Cum isi aleg companiile proiectele de CSR
CSR in Romania, apanajul multinationalelor
De la pionieratul CSR la exportul platformelor de comunicare