Sustenabilitatea nu este un sprint, ci un maraton, spune Cristina Hanganu, Director comunicare & CSR Lidl România, în cadrul interviului acordat Green Report. În anii următori compania va continua să investească în măsuri care ajută la reducerea impactului asupra mediului, de la modul în care sunt construite clădirile în care își desfășoară activitatea și până la diversificarea gamei de produse cu certificări din domeniul sustenabilității.
Care sunt principalii piloni de sustenabilitate pentru Lidl România și care este gradul de implementare al acestora la nivelul proceselor companiei?
Când vorbim despre sustenabilitate, vorbim de fapt despre arhitectura business-ului nostru. Nu dezvoltăm doar direcții sustenabile sau măsuri punctuale, ci clădim totul pe principii sustenabile și acționăm pornind de la o viziune prin care business-ul Lidl România poate fi eficient pe termen lung. Pentru acest lucru trebuie să privim activitatea noastră în detaliu, să cunoaștem și să evaluăm corect fiecare pas. Astfel, ne uităm la toate ariile noastre de impact, evaluăm procesele interne, le măsurăm impactul pe termen lung și gândim soluții sustenabile aplicate, îmbunătățindu-ne astfel continuu operațiunile de business, fie că vorbim de logistică, transport, produse, întregul lanț de aprovizionare sau de conservarea materiilor prime.
De exemplu, ne uităm cu atenție pe întregul lanț de valoare, inclusiv din perspectiva utilizării apei, și vedem că impacturile semnificative pe care le producem sau la care contribuim apar în arii precum producția articolelor marcă proprie, în producția agricolă sau în procesul de fabricație a produselor nealimentare. Prin urmare, am elaborat o politică privind consumul responsabil de apă în achiziția de mărfuri și am luat o serie de decizii prin care să ne asigurăm că avem o contribuție pozitivă la consumul responsabil de apă.
De asemenea, prin natura activității noastre, comercializăm articole a căror producție generează impact în ceea ce privește poluarea, așa că avem în vedere reducerea pe cât posibil a acestor efecte negative. De aceea, încă din 2006, am redus substanțial utilizarea pesticidelor pentru protecția culturilor, stabilind ca limită de referință pentru orice reziduuri de ingrediente active o treime din maximul legal admis. Suntem foarte atenți la conservarea diversității ecosistemelor și a diversității genetice a speciilor, prin urmare, promovăm practici de agricultură sustenabilă.
Acestea sunt doar câteva exemple de moduri în care analizăm procesele noastre interne și cum ne îmbunătățim constant operațiunile de business în consecință. Cu strategii sustenabile atât de înrădăcinate în modelul nostru de business, este firesc să fie o prioritate reducerea impactului propriilor noastre operațiuni.
În plus, colaborarea și relaționarea cu furnizorii, cu stakeholderii externi sunt esențiale în succesul dezvoltării unor operațiuni sustenabile în raport cu mediul, economia și comunitățile unde ne desfășurăm activitatea. Credem că sustenabilitatea unui business se construiește și se menține împreună, de aceea toate procesele pe care le dezvoltăm nu se raportează doar la noi, Lidl, ci și la partenerii noștri, la mediul înconjurător și la comunitate.
Care sunt principalele rezultate pe care le putem identifica în conținutul celui de-al patrulea Raport de sustenabilitate?
Rapoartele noastre de sustenabilitate sunt construite pornind de la Modelul Lidl de responsabilitate, o matrice bazată pe cele patru etape ale lanțului de valoare al business-ului nostru:
- resurse și agricultură,
- lanțul de aprovizionare și procesare,
- operațiuni și procese,
- clienți și societate.
În procesul de raportare, pornim de la cele 4 etape ale lanțului de valoare și mapăm toate operațiunile de business urmărind cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Națiunilor Unite, la care ne-am angajat să contribuim cu măsuri și soluții concrete, semnând încă din 2018 UN Global Compact.
Cel de-al patrulea raport de sustenabilitate reflectă activitatea business-ului nostru din anul financiar 2020 (1 martie 2020 – 28 februarie 2021). Ne mândrim cu evoluția noastră ca business sustenabil, iar în cel de-al patrulea raport de sustenabilitate avem foarte multe rezultate de impact care ne bucură. De exemplu, o evoluție notabilă este în rândul parteneriatelor cu producătorii locali: am crescut cu 20% numărul producătorilor locali cu care am colaborat pentru sortimentul de fructe și legume din Piața Lidl, în perioada de raportare și cu 12% numărul furnizorilor din România pentru întregul sortiment de produse. Mai mult, 91,5% din totalul de furnizori de fructe și legume cu care Lidl a colaborat în vârful de sezon agricol au fost din România.
Ne mândrim și cu rezultatele pe care le-am obținut în diversificarea gamei noastre de produse sustenabile și certificate și în creșterea proporției acestora în sortimentul permanent: peste 2.739 articole de pe rafturile Lidl România din întreaga țară au avut certificări UTZ, FSC, Organic Cotton, Bio, MSC, Rainforest în perioada de raportare. În același timp, am crescut sortimentul Bio cu 24% în anul fiscal 2020, în timp ce 30% din cafeaua comercializată a fost certificată UTZ/Rainforest Alliance, Fairtrade sau BIO.
Am investit în măsuri interne care să ne ajute să reducem amprenta de mediu a companiei noastre, unul dintre obiectivele cele mai importante ale strategiei noastre sustenabile. Printre cele mai notabile realizări în acest sens sunt colaborarea doar cu furnizori de transport care folosesc vehicule Euro 5 și Euro 6 și echiparea fiecărui magazin Lidl construit în anul fiscal 2020, cu stații de încărcare pentru automobilele electrice.
Totodată, am crescut cantitatea de deșeuri colectate selectiv și trimise către centrele de reciclare: peste 46.500 tone de deșeuri reciclabile au fost trimise la centrele de reciclare, în 2020, cu peste 24% mai mult decât anul precedent. Printre materialele care au fost colectate s-au numărat: folie și plastic, carton și hârtie, fier, lemn, baterii și deșeuri provenite din echipamente electronice și electrice. În plus, avem ambiția ca în viitor să reducem și mai mult cantitatea de deșeuri care ajunge la groapa de gunoi, prin transformarea deșeurilor menajere în compost.
Ne-am continuat angajamentele asumate pe termen lung, susținând partenerii noștri din societatea civilă să continue programele demarate și să le dezvolte, cu atât mai mult cu cât anul 2020 a venit cu multe provocări și obstacole la nivelul întregii societăți. În perioada de raportare, am donat 30 de milioane de lei și am sprijinit peste 90 de ONG-uri care desfășoară activități în comunități din întreaga țara. În paralel, am venit în sprijinul societății în acele puncte critice unde puteam avea o contribuție imediată relevantă, astfel că am susținut sistemul sanitar din România pentru achiziționarea unor echipamente medicale de maximă necesitate.
Cum se reflectă sustenabilitatea în politica de achiziții a Lidl România?
Sustenabilitatea stă la baza întregului nostru lanț de aprovizionare, prin urmare, responsabilitatea noastră se manifestă și prin achiziții sustenabile de materii prime și susținerea furnizorilor în cultivarea acestora într-o manieră sustenabilă, tocmai pentru a reduce impactul negativ asupra mediului înconjurător.
În plus, este în creștere numărul clienților care doresc să găsească pe raft, în magazinele Lidl România, produse Bio sau cu diverse alte certificări din domeniul sustenabilității (Fair-Trade, MSC etc.) ori articole nealimentare care au fost produse în mod responsabil. Prin urmare, și creșterea ponderii de produse sustenabile în totalul sortimentului nostru de produse a devenit, în mod firesc, o prioritate pentru noi.
Împreună cu partenerii noștri, am dezvoltat o serie de politici de achiziții sustenabile în care avem trasate măsuri și soluții ce ne permit să îmbunătățim calitatea produselor noastre, în timp ce protejăm mediul înconjurător. Este cazul produselor care conțin ingrediente precum cacao, cafea, ceai, ulei de palmier, celuloză, a produselor marine, precum pește, crustacee și produse derivate, precum și al florilor și al plantelor. Este o prioritate pentru noi să achiziționăm materii prime cu certificări care confirmă faptul că acestea sunt cultivate și achiziționate în condiții responsabile – clienții le pot recunoaște prin simbolurile de pe etichete. Totodată, întrucât multe dintre produsele marcă proprie din gama noastră conțin materii prime a căror producție poate fi asociată cu defrișările, avem un angajament responsabil față de păduri și ecosistemele acestora. Asigurând conștientizarea socială și de mediu în lanțurile de aprovizionare cu materii prime pentru produsele noastre, cu privire la defrișări și conversia pădurilor, contribuim pozitiv la domeniile strategice de interes ale protejării climei, conservării resurselor, respectării biodiversității și comportamentului echitabil.
De exemplu, de la sfârșitul anului 2020, utilizăm în toate produsele marcă proprie doar cacao care provine în totalitate din culturi certificate conform standardelor internaționale Fairtrade, Rainforest Alliance/ UTZ sau Bio. Ne propunem ca până la sfârșitul anului 2022, 50% din cacaua comercializată de noi să fie certificată și să atingem o rată de certificare de 50% a materiilor prime pentru ceaiurile din plante și fructe, prin programul de certificare UTZ/ Rainforest Alliance, Fairtrade sau Bio. În plus, urmărim să obținem și o certificare de 100% a materiilor prime pentru ceaiul verde, negru și rooibos, atestate prin etichetele UTZ/ Rainforest Alliance, Fairtrade sau Bio, în condițiile în care materia primă va fi disponibilă în locul de origine, la calitatea dorită.
În plus, ne asumăm responsabilitatea în toate domeniile în care acțiunile Lidl au un impact nu doar asupra mediului, ci și asupra oamenilor. Astfel, unul dintre obiectivele noastre strategice în politica de achiziții este de a acționa echitabil de-a lungul întregului nostru lanț valoric, și facem acest lucru asigurând respectarea drepturilor omului, a standardelor și a condițiilor decente de muncă, dar și asigurând standarde sociale și oportunități de angajare corecte. Suntem foarte fermi față de angajamentul nostru de a ne îndeplini obligația de diligență în ceea ce privește egalitatea de gen și drepturile omului, în lanțul de aprovizionare.
Ce alte măsuri adoptați pentru a avea cât mai multe produse sustenabile?
Suntem pe deplin conștienți de impactul semnificativ pe care îl aducem în viețile a milioane de români prin produsele pe care le comercializăm, iar misiunea noastră este de a le oferi zilnic produse cu cel mai bun raport calitate-preț. Creșterea ponderii de produse sustenabile în totalul sortimentului nostru de produse este una dintre prioritățile noastre.
De exemplu, în ceea ce privește achiziția de legume și fructe, colaborăm doar cu furnizori auditați și certificați Global G.A.P., un standard recunoscut pentru producția globală agricolă, realizată în condiții de siguranță și durabilitate. În plus, de la finalul anului 2019 comercializăm doar flori și plante care au certificarea Global G.A.P., Chain of Custody sau respectă alte standarde recunoscute de Global G.A.P. Totodată, pentru că standardele noastre de calitate sunt în unele cazuri mai stricte decât prevederile legale, solicităm producătorilor de fructe și legume cu care colaborăm ca procentajul de reziduuri de pesticide să fie sub 33% din limita legală admisă în Europa.
De asemenea, urmărim să reducem cantitatea de sare și zahăr, dar și a altor ingrediente nesănătoase din produsele alimentare marcă proprie, să eliminăm din procesul de producție ingrediente care ar putea pune sănătatea în pericol și să evităm utilizarea de conservanți sau coloranți artificiali.
Care sunt măsurile luate sau pe care le aveți în vedere în privința eliminării de la raft a produselor ambalate în plastic nereciclabil?
Suntem conștienți de impactul business-ului nostru asupra mediului prin cantitatea de plastic pe care o punem în circulație și de responsabilitatea care derivă de aici. De aceea, ne-am angajat ca până în 2025 să reducem cu 20% consumul de plastic, să luăm măsuri astfel încât ambalajele tuturor produselor marcă proprie să fie într-o proporție cât mai mare reciclabile, dar și să folosim, în medie, 25% material reciclat în ambalajele din plastic ale produselor noastre marcă proprie.
Aceste măsuri fac parte din REset Plastic, strategia noastră internațională în domeniul plasticului, care a fost lansată în 2018 de către Grupul Schwarz și prin care urmărim viziunea „Mai puțin plastic – închiderea buclei”.
În concordanță cu strategia REset Plastic, căutăm în mod constant soluții, fie pentru a elimina total plasticul din ambalaje, fie pentru a reduce volumul ambalajelor de plastic pe care le punem pe piață și pentru alegerea alternativelor reciclabile de ambalaj, acolo unde este posibil. De exemplu, am înlocuit plasa de plastic pentru ambalarea lămâilor Bio cu una din celuloză, am redus densitatea foliei pentru ambalajele croissantelor cu umplutură nuga de 240g cu 14%, am introdus sticla din 100% R-PET pentru băutura vegană Vemondo 750ml, am redus densitatea ambalajului pentru morcovi de la 17g la 8g, dar și densitatea ambalajului pentru pătrunjelul rădăcină, de la 12g la 7g. Acestea sunt doar câteva dintre măsurile luate în anul fiscal 2020 și care sunt detaliate și în cel de-al patrulea raport de sustenabilitate Lidl România.
În plus, la începutul anului 2021, am introdus noi ambalaje pentru carnea proaspătă provenită de la furnizorii din România și astfel, am redus consumul de plastic cu până la 40% per caserolă.
Care sunt și celelate acțiuni urmărite de Lidl România pentru a avea un impact pozitiv asupra mediului și comunităților?
Avem o viziune de 360 grade atunci când vorbim de sustenabilitate, de aceea, nu ne uităm doar în interior, la nivelul operațiunilor noastre de business, ci și în exterior, cu precădere în comunitățile în care activăm. Încă de la intrarea noastră pe piață ne-am concentrat pe investiții sociale, pe dezvoltarea unor domenii în care am identificat prin intermediul partenerilor din societatea civilă mai multe nevoi și probleme care aveau nevoie rapidă de soluționare, de schimbare a paradigmei. De aceea, an de an, sub deviza Pentru un viitor mai bun, investim în comunități și dezvoltăm programe pe termen lung care să contribuie la o societate prosperă, adică o societate educată, o societate curată, care are respect pentru mediul înconjurător și în care sănătatea oamenilor este pe primul lor. Astfel că, în strategia noastră sustenabilă, urmărim patru direcții strategice: Mediu, Educație, Servicii de urgență, Programe strategice pentru comunități, prin care creștem parteneriate solide cu ONG-uri, alături de care ne implicăm în comunități împreună, umăr la umăr, deja de mai mulți ani, și prin care extindem programe în cât mai multe orașe și către cât mai mulți beneficiari.
Pentru noi, Lidl România, programele de educație pe care le sprijinim sunt foarte importante, pentru că trasează de fapt viitorul societății în care trăim. De exemplu, investim alături de Centrul Step by Step în promovarea conceptului de educație timpurie și a beneficiilor pe care le poate aduce în societate. De asemenea, susținem elevii din medii vulnerabile să rămână în școală și să își finalizeze studiile, iar pe acest palier colaborăm cu Teach for Romania, care a deschis în 2021 primul său birou regional din țară, cu sediul în Iași, pentru a deservi una dintre cele mai defavorizate regiuni din România, Moldova. Totodată, colaborăm și cu World Vision România, prin susținerea programului Pâine și Mâine, care în 2021 a fost extins, digitalizat și nominalizat de către Autoritatea Națională pentru Drepturile Copilului și Adopției, ca exemplu de bună practică la nivel național, pentru modelul de intervenție propus privind acordarea de servicii socio-educaționale copiilor vulnerabili din mediul rural. În același timp, susținem directori de școală din toată țara să beneficieze de programul de pregătire organizat de Asociația de Valori în Educație, pentru ocuparea posturilor de directori de grădinițe, școli și licee.
În ceea ce privește protejarea mediului, pe lângă măsurile concrete pe care le luăm în cadrul operațiunilor noastre de business pentru a reduce impactul poluării cu plastic, susținem și programe desfășurate în parteneriat cu ONG-uri, gândite să reducă prezența plasticului în natură, la nivel național, în acord cu strategia noastră, REset Plastic. Programul ASAP (Armata Selectării Atente a Plasticului) este unul dintre acestea – prin intermediul său, au fost introduse sisteme de colectare separată a deșeurilor reciclabile în aproape 1.000 de școli din 15 municipii reședință de județ din țară și în 4 sectoare din București (sectoarele 1, 2, 3 și 6). Suntem implicați și în lupta împotriva poluării cu plastic a apelor Dunării, prin programul Cu Apele Curate, în care ne concentrăm pe colectarea deșeurilor deja existente în albia fluviului, dar și pe identificarea și implementarea unor soluții de diminuare a deversărilor în viitor. Tot pentru protejarea zonei Deltei Dunării, prin activitățile Patrulei Zero Plastic, coordonată de WWF (World Wildlife Fund), voluntarii au reușit să colecteze peste o tonă de plastic din peste 1.500 de kilometri în Delta Dunării.
De asemenea, suntem extrem de preocupați de combaterea risipei alimentare, motiv pentru care, încă de la înființarea primei Bănci pentru Alimente în București în 2016, am sprijinit continuu financiar, dar și prin donații de produse din depozitele noastre, dezvoltarea Rețelei Naționale a Băncilor pentru Alimente, înființată conform principiilor Federației Europene a Băncilor de profil. În prezent, există Bănci pentru Alimente în București, Cluj-Napoca, Roman, Brașov, Oradea, Timișoara, Constanța, Craiova și Galați. Doar în anul financiar 2021, am contribuit cu peste 1,8 milioane de lei, sprijinind atât financiar, cât și prin donații de produse dezvoltarea rețelei.
Susținem inițiative locale din domeniile protecției a mediului și educației, prin programul Fondul pentru un viitor mai bun în comunități, ce oferă micro-granturi nerambursabile pentru inițiativele organizațiilor neguvernamentale, instituțiilor de învățământ și grupurilor de inițiativă. În 2021 s-a desfășurat cea de-a doua ediție a programului, ce s-a adresat inițiativelor din 5 orașe: Bacău, Baia Mare, Constanța, Ploiești, Timișoara. În total, 35 de proiecte din domeniile educație și protecția mediului au fost alese pentru a răspunde concret nevoilor comunităților, în care am investit peste 8,5 milioane de lei.
Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor acute ale comunităților în care activăm, în 2021, am sprijinit dezvoltarea infrastructurii serviciilor de urgență, prin mai multe initiative: prin achiziții de motociclete de intervenție urbană, echipate cu toate dispozitivele medicale necesare acordării extrem de rapide a primului ajutor, care să deservească județele Mureș, Sibiu și Oradea; prin achiziția unei ambulanțe special proiectate pentru uzul pediatric, pentru Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu”, în urma apelului la solidaritate lansat de Salvați Copiii România; prin achiziția unei multifuncționale de descarcerare din dotarea elicopterului SMURD București sau a ansamblului de corturi din cadrul Postului Medical Avansat aflat în dotarea Autospecialei de Intervenție la Accidente Colective și Calamități aparținând ISU Iași.
Sunt multe programe pe care le susținem și mulți parteneri din societatea civilă cărora le suntem alături. Doar în anul financiar 2021 am investit 35 de milioane de lei în programele a peste 90 de ONG-uri, iar faptul că avem an de an rezultate din ce în ce mai bune, palpabile, evoluții concrete, feedback-uri pozitive din partea beneficiarilor, ne motivează să ne continuăm să investim în comunitățile locale.
Care sunt transformările observate până acum în cadrul Lidl România odată cu lansarea primului Raport de sustenabilitate?
Cu fiecare raport de sustenabilitate pe care l-am dezvoltat, ne-am calibrat și mai atent angajamentele pe care le-am luat față de mediu, societate și economie. Acesta este și rolul unui raport de sustenabilitate dealtfel, să expună impactul unui business și să pună degetul pe soluții, măsuri și obiective foarte concrete în direcția sustenabilității. Doar că eficacitatea soluțiilor se vede în timp și este nevoie de obiective și măsuri pe termen lung, astfel încât acestea din urmă să aibă un impact relevant. E onorant însă, să vedem cu fiecare raport de sustenabilitate că business-ul evoluează și că reușim să mai facem un pas înspre îndeplinirea angajamentelor, pentru că înseamnă că planul nostru de bătaie a fost unul corect.
Odată cu primul nostru raport de sustenabilitate, care a acoperit anul financiar 2016, ne-am setat mai multe ţinte ambiţioase prin care să reducem impactul asupra mediului şi asupra comunităţilor în care activăm, iar acum ne bucurăm să vedem evoluții impresionante. De exemplu, dacă în decursul anului fiscal 2016 am reuşit să reducem distanţa medie dintre magazine şi depozite de la 231 km la 164 km, adică o reducere semnificativă, în 2020 deja am ajuns la o distanţă medie de 115 km.
În același timp, în 2016 am inaugurat primul magazin cu stație de încărcare electrică, pentru ca în anul financiar 2020 toate magazinele nou inaugurate să fie dotate cu stație de încărcare electrică și să avem o rețea de peste 100 astfel de puncte. Totodată, dacă în 2016 aveam ca obiectiv certificarea BREEAM a magazinului nostru din cartierul Aviației din București, acum avem deja în portofoliu 3 clădiri certificate BREEAM: magazinul din Aviației (nivelul Outstanding), centrul logistic din Lugoj (nivelul Excellent) și sediul central din București (nivelul Outstanding). Inclusiv în creșterea proporției de produse cu certificări în domeniul sustenabilității, o prioritate pentru noi, am înregistrat rezultate constante: Dacă în 2016, clienții noștri găseau pe rafturile magazinelor noastre 326 produse certificate, în 2020 au avut la dispoziție 2.739 astfel de produse.
În plus, odată cu lansarea primului raport de sustenabilitate Lidl România, am început un demers amplu de educare în domeniul sustenabilității, adresat tuturor colegilor noștri. Odată cu această radiografie a impactului companiei noastre asupra mediului, societății și economiei, am înțeles că este necesar ca întreaga echipă Lidl, indiferent dacă lucrează în magazine, depozite sau sediul central, să înțeleagă ce este sustenabilitatea, care e importanța ei pentru business-ul nostru și cum poate fiecare să îndeplinească un rol în acest sens. Așa că, am inițiat campanii ample de educare în domeniul sustenabilității, în care am apelat la o varietate de tactici – de la dezvoltarea unui board game din care să învețe noțiunile din sfera responsabilității sociale, la un testimonial video de la ONG-urile partenere prin care colegii noștri au putut vedea impactul real al inițiativelor în care ne-am implicat. În plus, dezvoltăm constant conținut special pentru colegii noștri, pentru a-i inspira pe fiecare dintre ei să aibă mereu un comportament cât mai responsabil la nivel individual.
Care este concluzia principală care se poate desprinde din ultimul raport de sustenabiliate al Lidl România?
E dificil de punctat o singură concluzie din orice raport de sustenabilitate, pentru că nu spune o singură poveste și nu are un singur personaj. Dar ceea ce transpare totuși din fiecare filă a raportului este misiunea pe care ne-am asumat-o an de an: am continuat să fim un actor responsabil și să acționăm pentru un viitor mai bun, prin fapte concrete, concentrându-ne în primul rând, pe reducerea impactului propriilor noastre operațiuni.
Care sunt obiectivele urmărite de Lidl România pentru viitorul Raport de sustenabilitate?
Vom continua să construim spre aceleași obiective și angajamente pe care ni le-am asumat și până acum, cu atât mai mult cu cât și cel de-al patrulea raport de sustenabilitate ne-a oferit claritate în pașii pe care trebuie să îi urmăm pentru a ne atinge țintele. Sustenabilitatea nu este un sprint, ci un maraton, așadar și în anii următori ne vom continua aceleași priorități ca până acum: să investim în măsurile interne care să ne ajute să reducem impactul companiei noastre asupra mediului, de la modul în care sunt construite clădirile în care ne desfășurăm activitatea, în care ne extindem rețeaua de magazine și cea logistică, până la soluțiile de reducere a cantității de deșeuri care ajunge la groapa de gunoi; să investim în calitatea produselor noastre, de la dezvoltarea relațiilor cu furnizorii locali, la asigurarea trasabilității, la îmbunătățirea tipului de ambalaj folosit sau micșorarea impactului acestor produse asupra mediului pe întregul lanț de valoare, dar și de a diversifica gama noastră de produse cu certificări din domeniul sustenabilității, pentru a crește proporția acestora în sortimentul permanent.
În plus, sub umbrela „Pentru un viitor mai bun”, vom continua prin parteneriatele noastre strategice cu societatea civilă să îmbunătățim pe termen lung sisteme și structuri din comunitățile în care activăm.
Ce le-ați recomanda altor companii care decid să înceapă raportarea de sustenabilitate?
În mod cert, pentru orice companie, un raport de sustenabilitate aduce mult mai multă claritate în business: îți arată exact impacturile pe care le ai și îți dă posibilitatea să îți trasezi planurile astfel încât să contribui pozitiv în societate, mediu și economie. Din experiența noastră însă, știm că este nevoie de multă răbdare și perseverență în tot acest proces, pentru că lucrurile nu se pot rezolva peste noapte, ci totul trebuie gândit pe termen lung. În plus, toate rapoartele noastre de sustenabilitate sunt realizate conform standardelor GRI, care sunt extrem de relevante pentru toți stakeholderii unei companii și sunt revizuite în mod regulat, pentru a reflecta cele mai bune practici globale. Întreg procesul de raportare ajută compania să înțeleagă și să raporteze în mod transparent impacturile pe care le are, iar urmărirea unor indicatori relevanți permite stabilirea de obiective clare care să contribuie la o dezvoltare durabilă/sustenabilă a companiei.
Totodată, echipa este foarte importantă în orice demers de raportare sustenabilă, pentru că fiecare angajat trebuie să fie conștient de schimbarea care trebuie realizată la nivel de business, să o înțeleagă și să contribuie la ea, de la nivel individual.