Joaquim Quaden este presedintele ProEurope, organizatia detinatoare a „Punctului verde“. El explica problema colectarii separate, in contextul crizei financiare, si vorbeste despre sansele Romaniei de a-si atinge tintele.
Interviu de Raul Cazan
Va afecta criza economica obligatiile Romaniei privind tintele de reciclare si colectare separata ale ambalajelor?
Obligatiile legale, mai mult sau mai putin, nu sunt afectate pentru ca inca trebuie sa ne atingem tintele, chiar daca acest an ar putea sa fie ceva mai dificil. Cu toate acestea, nu am vazut niciun subinteles prin care Comisia Europeana ar dori sa amane termenele-limita. Cred ca acestea vor fi mai flexibile in caz ca statele membre nu vor fi capabile sa satisfaca din diferite motive aceste tinte. Dar nu cred deloc ca Uniunea Europeana va fi oficial de acord sa amane tintele.
Asta inseamna ca toate costurile privind reciclarea si colectarea separata vor creste mult?
In ultimii ani am fost intr-o pozitie foarte comoda, pentru ca preturile obtinute din vanzarea materialelor colectate si sortate a fost destul de ridicat. Pentru un balot de PET obtineam pana acum un pret undeva intre 300 si 400 de euro, o tona de hartie era la aproximativ 80 de euro, dar aceste preturi au cazut dramatic. De exemplu, in ziua de azi obtinem doar 10 euro pe tona de hartie, iar pentru PET – poate sub 100 de euro. Deci, intelegeti, veniturie in acest sistem sunt mult mai mici decat obisnuiau sa fie in urma cu un an. De multe ori trebuie sa aducem subsidii in sistem pentru a intra in posesia materialelor. Exista efecte in sensul scumpirii reciclarii pentru ca unii membri ai ProEurope au trebuit sa-si mareasca taxele. Cu toate acestea, cred ca. pe termen lung sau pe termen mediu. vom revedea preturile pe care le-am avut in urma cu un an. Cu atat mai repede cu cat pretul petrolului va urca din nou, preturile pentru plastice sortate va creste de asemenea.
Deci cum va fi in viitorul apropiat? Asta ne intereseaza in Romania. Puteti defini termenul mediu?
Ah, urmatoarea intrebare! As fi unul dintre cei mai bogati oameni din lume daca as cunoaste raspunsul! Am putea spune 2010, in caz ca criza
financiara se va sfarsi, dar nu putem sti nimic sigur. Cred ca problema este ca politicienii fac ca oamenilor sa le fie putin frica vorbindu-le in fiecare zi
despre o catastrofa ce va sa vina. Astfel, oameni isi pun banii sub saltea pentru ca nu-si pot da seama ce se va intampla maine. Oamenilor le trebuie redata increderea, aceasta este marea problema.
Directiva-cadru privind deseurile aduce o motivatie in plus?
Prima directiva-cadru privind deseurile a fost data prin 1974, este una dintre cele mai vechi directive din Europa. Era timpul sa fie revizuita, iar in urma cu doi ani au reusit sa-i dea o forma, sa o reorganizeze. Tintele sunt foarte dure si foarte ambitioase pentru statele membre. Ele vor trebui sa recicleze 55% din deseurile domestice si nu vorbim numai despre ambalaje, ci despre toate gunoaiele. Ele vor trebui sa-si instaleze sisteme de colectare separata pentru sticla, metale, hartie si plastic, nu numai pentru ambalaje. Cred ca abordarea, dar si problema vor consta in faptul ca vom avea nevoie de sisteme integrate si functionale intre autoritatile locale si reciclatori. Nu va fi deloc usor. Din cate am aflat, in Romania inca trebuie sa va puneti la punct sistemele de management al deseurilor. Va fi extrem de greu pentru Romania sa-si instaleze niste sisteme capabile sa faca fata noilor cerinte. Peste toate acestea, totusi, va da o motivare buna tuturor statelor membre sa continue pe linia colectarii separate. Membrii ProEurope vor avea o mai buna acceptare a sistemului de colectare separata. Inca mai gasim autoritati locale care nu cred in aceasta cale. Bineinteles, daca ai o mare unitate de incinerare, motivatia de a avea un sistem de colectare separata scade.
Cum se vede Romania in tabloul colectarii separate europene?
Sunteti pe calea cea buna. O sa mai aveti nevoie de ceva ani ca sa instituiti propriul sistem, dar, repet, sunteti pe calea cea buna. Va dura intre 5 si 10 ani sa aveti un sistem de colectare separata la nivelul intregii tari. Ar fi stupid insa sa accelerati in mod artificial crearea acestuia. In Germania, guvernul a dat industriei un termen de 18 luni ca sa acopere intreaga tara. A fost un proiect-pilot pentru 82 de milioane de oameni, iar dupa trei ani sistemul a fost mai mult sau mai putin falimentar. Se fac cele mai mari greseli atunci cand astfel de sistemese fac repede, in graba. Francezii au fost mult mai inteligenti: au observat experienta germana si au zis „OK, avem nevoie de ceva timp, adica vreo 10 ani“. Au demarat un proiect-pilot pe care au inceput sa-l creasca incet, dar sigur in intreaga tara. Aceasta este calea care trebuie urmata, daca faceti totul in graba apar daune colaterale si imprevizibile. Dar esential este sa va puneti de acord in toate aspectele cu autoritatile locale. Unii primari sunt mai avansati in aceasta problema, mai deschisi, insa multi sunt ancorati in ziua de ieri si sunt greu de convins in a-si schimba abordarea. Trebuie lucrat incet, insa nu lenes, in sensul ca „avem 10 ani, hai sa incepem peste vreo opt“. Din cate stiu, colegii mei de la EcoRom sunt pe calea buna, ii iau in serios pe producatori, nu doar administreaza banii. Marele avantaj e aici: responsabilitatea producatorului versus un simplu text declarativ.