Câștigătorii Galei GR: Salubris SA Iași, salubristul pe care îl chemi prin aplicație și care te anunță dacă nu ai colectat reciclabilele corect

Plasarea comenzilor de ridicare a deșeurilor prin aplicație, monitorizarea video a punctelor de colectare a deșeurilor și mașinilor de salubrizare, monitorizarea GPS a flotei de mașini și îmbunătățirea rutelor, stații inteligente pentru colectarea deșeurilor în zonele aglomerate ale Iașiului. Sunt câteva dintre soluțiile inteligente pe care Salubris SA Iași a reușit să le implementeze și să le folosească. Nu degeaba Salubris SA a fost câștigătoarea premiului de Excelență de Inovație în Mediu a Galei Green Report pentru anul 2022. Continuăm seria interviurilor cu câștigătorii Galei Green Report. Am întrebat-o pe dr. ing. Ana-Maria Șchiopu (foto), șef birou management mediu și calitate al Salubris SA Iași, cum a reușit societatea să pună la punct sistemul, cum funcționează și cât colectează separat. Chiar dacă mai avem până a atinge țintele europene de colectare, important este să pornim cu un sistem funcțional care crește gradul de colectare de la an la an. 

  1. Compania Salubris SA Iași a reușit să obțină la Gala Green Report din acest an premiul de Excelență în Inovație de Mediu. Ce credeți că v-a diferențiat față de alți contracandidați și ce simbolizează acest premiu pentru dvs?

DA! Așa este și ne onorează acest premiu fabulos! Societatea noastră este în permanentă orientată către dezvoltarea serviciilor în folosul cetățenilor. An de an avem o strânsă comunicare și colaborare cu cetățenii municipiului Iași și astfel aflăm care este dorința acestora pentru îmbunătățirea serviciilor oferite. De asemenea, suntem în permanentă informați asupra celor mai bune tehnologii valabile în acest domeniu, avem mereu deschiderea către nou, către inovație și dezvoltare, evident împletind ideile și proiectele proprii cu idei și tehnologii prezentate la diverse expoziții, conferințe și simpozioane de profil din țară și din Europa.

Avem o echipă de specialiști bine informată, care urmărește continuu tot ce este nou în domeniul cercetării și dezvoltării în acest sector, al managementului deșeurilor. În fiecare an participăm la conferințe și simpozioane tehnice, naționale și internaționale, avem colaborări strânse cu Universitatea Tehnică din Iași și împreună lucrăm la punerea în practică a tuturor ideilor în ceea ce privește inovarea în acest domeniu și suntem în permanență în căutarea de soluții moderne pentru prevenirea poluării și a consumului de resurse. Rezultatele noastre în gestionarea eficientă a deșeurilor sunt certificate de specialiștii în domeniu în fiecare an, fiind recompensate cu distincții și certificate care atestă faptul că suntem recunoscuți la nivel național și european ca fiind pe podium. Acest fapt se datorează și faptului că suntem consecvenți în activitatea noastră și urmărim obiectivele propuse.

  1. Cum a contribuit digitalizarea la îmbunătățirea eficienței și performanței în activitatea de salubrizare a localităților, din perspectiva implementării tehnologiilor pe care le-ați implementat?

Digitalizarea a oferit o oportunitate nouă de a percepe serviciile de salubritate. Am luat exemple de organizare digitală din țările dezvoltate ale Europei, le-am coroborat cu sistemele noastre și cu nevoia identificată în piață și am dezvoltat practic o nouă infrastructură de colectare și o nouă viziune asupra serviciului de salubrizare; și anume unul mult mai eficace și mai eficient din punct de vedere al consumurilor de resurse (combustibil) și din punct de vedere a dezvoltării teritoriale și racordarea tuturor cetățenilor municipiului Iași la servicii de salubritate moderne. De asemenea, prin digitalizarea serviciilor putem oferi cetățenilor un raport asupra activității noastre în timp real, astfel încât să se poată evita eventuale neînțelegeri sau neconformități.

Performanța serviciilor pe care le prestăm beneficiarilor se obține și printr-o monitorizare permanentă atât a punctelor de colectare (pentru a evita depozitele neconforme) cât și a propriilor angajați (conducătorii auto sau muncitori salubriști). Totodată, fiecare vehicul și utilaj este monitorizat în timp real, acestea funcționând deja după un program bine stabilit de alta aplicație informatică, denumită „Route planner” care eficientizează traseele tuturor mașinilor, astfel încât să putem ajunge la cât mai mulți beneficiari, într-un timp cât mai scurt și cu un consum de carburant cât mai mic. Toate aplicațiile pe care le folosim sunt interconectate între ele, astfel încât beneficiarii să aibă acces la cele mai calitative servicii prestate la cel mai înalt nivel.

  1. Puteți oferi exemple concrete de soluții inteligente și instrumente inovative implementate în cadrul societății Salubris pentru optimizarea activității de salubrizare?

Soluțiile smart aplicate de Salubris au dus la optimizarea activității, iar o parte dintre acestea le prezint în continuare:

  • aplicație de dispecerizare „Salubris Comenzi” dedicată terminalelor mobile Android – folosită în prezent de către persoanele juridice – care pot iniția comenzi direct din telefon și pot vedea în timp real rezolvarea comenzilor;
  • portal web pentru gestionare și dispecerizare comenzi care a condus la creșterea eficienței activității serviciilor solicitate suplimentar, prin posibilitatea executării unei comenzi în termen de 24 de ore de la primire;
  • program informatic avansat ROUTE PLANNER pentru planificarea și optimizarea rutelor mașinilor de salubritate.

Această aplicație creează și optimizează rutele de colectare a deșeurilor, ceea ce a dus la o creștere cu peste 67% a numărului de locații în care ajung zilnic mașinile de salubritate, cantitatea colectată de la agenții economici crescând cu un procent de peste 10 % în luna decembrie 2022 față de media lunară înregistrată în perioada ianuarie 2021-noiembrie 2021).

– sistem complex de monitorizare video a 300 de puncte de colectare a deșeurilor și a mașinilor de salubritate și de transmitere wi-fi a datelor către un centru de comandă – monitorizare.

– sistem de monitorizare prin GPS a flotei de mașini de salubritate și a personalului muncitor – implementat în parteneriat cu Orange Romania;

o Aplicația de monitorizare prin GPS a flotei auto are scopul de a controla activitatea zilnică de colectare a deșeurilor și cea de salubrizare mecanizată, ducând la o creștere a eficienței activității serviciilor prestate, concomitent cu scăderea costurilor înregistrate cu utilizarea mașinilor (de exemplu în perioada ianuarie-decembrie 2022 s-a înregistrat o scădere a consumului de carburant cu circa 8 % față de aceeași perioadă a anului 2021).

Monitorizarea prin GPS a lucrătorilor de la secțiile măturat căi publice și întreținere puncte gospodărești are drept scop responsabilizarea activității acestora și pentru identificarea traseelor care au fost salubrizate și care urmează a fi salubrizate. Beneficiile acestui instrument constau în faptul că s-a înregistrat o creștere a eficienței activității de către personalul monitorizat, concretizat prin creșterea volumului de lucrări prestate (de exemplu în perioada ianuarie-septembrie 2022 s-a înregistrat o creștere a suprafețelor salubrizate manual cu circa 8% față de aceeași perioadă a anului trecut).

  • un nou site dedicat activității de salubrizare în Iași (www.salubris.ro), cu funcționalități moderne (comandarea și plata online a serviciilor, hartă interactivă în care cetățenii municipiului Iași pot vizualiza în timp real prestarea serviciului și a traseelor mașinilor de salubritate). Creearea noului site a dus la creșterea numărului de vizitatori, înregistrându-se în acest moment o medie de 6660 de persoane pe lună, care au accesat site-ul în vederea obținerii unor informații sau pentru utilizarea formularului de contact (în medie se înregistrează circa 210 mesaje pe lună primite prin intermediul site-ului).
  • ansamblu de stații inteligente de colectare și compactare a deșeurilor tip Bigbelly alimentate cu energie solară, dotate cu cu sistem wi-fi incorporat și echipate cu senzori care monitorizează și transmit în timp real informații privind nivelul de umplere.

o Având în vedere faptul că aceste stații inteligente au fost amplasate în locurile aglomerate, în care se înregistra un volum mare de deșeuri stradale, și faptul că aceste stații inteligente beneficiază de opțiunea de compactare a deșeurilor, utilizarea acestora a dus la scăderea frecvenței de colectare a deșeurilor în zonele în care sunt amplasate, simplificând operațiunile de gestionare a deșeurilor, crescând productivitatea lucrătorilor de salubritate și poate cel mai important avantaj menținând zonele publice curate și verzi. În ce privește frecvența de golire menționăm că aceste stații inteligente trebuie golite în medie doar de 3 ori pe săptămână, față de coșurile obișnuite care trebuiau golite de 1–3 ori pe zi. Aceasta înseamnă mai puține colectări de gunoi, costuri mai mici și emisii reduse.

  • sistem de măsurare nivel de încărcare containere cu senzor și comunicații GSM cu serverul în vederea minimizării consumului de resurse și reducerii poluării;
  • sistem RFID prin care toate recipiențele de deșeuri vor fi prevăzute cu cipuri și cod unic de identificare pentru fiecare client;
  • sistem de cântărire a cantității de deșeu pe autosasiu pentru monitorizarea în timp real a cantității colectată și transportată.
  1. Cum au influențat tehnologiile aplicate, cum ar fi aplicația „Salubris Comenzi” și portalul web de gestionare a comenzilor, gradul de satisfacție al beneficiarilor serviciilor de salubritate? Cum funcționează sistemul – beneficiarii pot trimite comenzi, iar deșeurile sunt ridicate în momentul în care pubelele sunt pline?

Anual, societatea Salubris monitorizează gradul de satisfacție al clienților, atât pentru clienții persoane juridice cât și pentru persoane fizice. Din fericire pentru noi, toate aplicațiile și noile tehnologii folosite au condus la o creștere a satisfacției clienților de la an la an, o îmbunătățire substanțială a beneficiarilor care au acordat calificativul „foarte bine” s-a observat în ultimii ani (2021 – 2023) deoarece clienții au putut testa și vedea în timp real rezolvarea problemelor și situațiilor concrete cu care s-au confruntat în legătură cu managementul deșeurilor.

Aplicația „Salubris Comenzi” este aplicația care este folosită în prezent de peste 1.000 de beneficiari, cu o medie de peste 900 de comenzi pe lună (anul 2023). Principalul avantaj al acestei aplicații constă în faptul că reduce cu peste 50% timpul necesar plasării unei comenzi față de metoda clasică prin telefon.

Prin intermediul aplicației se pot face următoarele operațiuni:

Se pot iniția comenzi de ridicare recipiente de deșeuri, indicând: tipul de deșeu, tipul și numărul de recipienți, locația, data și ora propusă pentru ridicare, comentarii suplimentare;

Permite vizualizarea stării comenzii: comanda nouă, comanda validată, comanda respinsă, comanda planificată, comanda executată.

Deșeurile sunt colectate după plasarea comenzii. Având în vedere că beneficiarii sunt cei care inițiază comanda, recipienții de colectare sunt goliți indiferent de cantitatea de deșeu existentă în acestea.

  1. Cum ați reușit să identificați persoanele și utilizatorii care nu respectă colectarea selectivă a deșeurilor, și cum ați abordat această problemă în cadrul proiectului de digitalizare?

Monitorizarea colectării separate a deșeurilor municipale a fost una din prioritățile societății, având în vedere faptul că legislația în domeniu a suferit numeroase modificări, incluzând în acestea și partea de urmărire a deșeurilor și trasabilitatea acestora. Printre metodele cele mai eficiente de monitorizare, vă enumerăm:

Prin verificarea prin sondaj a conținutului recipientelor de colectare, pe care am aplicat abțipilde cu diverse mesaje: CONFORM, NECONFORM, etc.;

Prin utilizarea camerelor de luat vederi amplasate la punctele de colectare a deșeurilor amplasate pe domeniul public;

Prin necolectarea deșeurilor la comenzile inițiate de beneficiari care au putut vizualiza în aplicația Salubris Comenzi că la comanda lor figura starea „Neconformă”.

O altă direcție în ceea ce privește identificarea persoanelor care nu respectă legislația a fost prin urmărirea și monitorizarea chestionarelor completate în timpul campaniilor de conștientizare.

  1. Cum gestionează Salubris deșeurile care au fost colectate, dețineți o stație de sortare proprie sau trimiteți către alte companii? Ce se întâmplă cu deșeurile sortate, unde ajung ele?

Societatea Salubris SA abordează traseul deșeurilor luând în considerare toate etapele ciclului de viață a acestora, de la generare de către comunitate și până la valorificare, reciclare sau eliminare prin depozitare. Salubris S.A colectează și transportă deșeurile menajere și similare generate pe raza municipiului Iași de populație, de agenții economici și instituții publice (în total deservind un număr de peste 95.000 de clienți – contracte de prestări servicii salubritate), în condiții de protejare a mediului și a sănătății publice, cu respectarea graficelor de lucru stabilite, cerințele de reglementare și ale clienților.

Sistemul de colectare constă în:

  • colectarea ermetică cu ajutorul autogunoierelor compactoare de diferite capacități;
  • colectarea prin schimb de recipienți, cu ajutorul autocontainerelor.

Deșeurile colectate separat sunt preluate de operatorii de salubritate, sunt sortate, balotate cele reciclabile și transportate către instalațiile/fabricile de reciclare. În final, deșeurile colectate separat sunt transformate în materii prime și sunt reintroduse în circuitul economic.

După colectarea fracțiilor separate, acestea ajung la stația de sortare situată în cadrul CMID Iași (în localitatea Tutora), care este administrată de un alt operator (desemnat prin proiectul SMID), acestea fiind sortate, balotate și livrate către reciclatori/valorificatori autorizați care asigură trasabilitatea acestor deșeuri.

  1. Care este procentul de colectare separată pe care îl atingeți în acest moment?

Cantitatea de deșeu colectată separat a crescut de la an la an (pornind de la un procent de circa 6 % și ajungând astăzi la un procent de peste 15%). Toate deșeurile colectate separat de către Salubris SA ajung în fabrici de reciclare, după ce acestea sunt sortate în instalația de sortare, pe alte categorii și tipuri de deșeu care sunt solicitate de către reciclatori/valorificatori.

  1. Ce proiecte vă propuneți să dezvoltați în perioada următoare?

Societatea Salubris este în continuă dezvoltare și are în vedere în permanență implementarea celor mai bune tehnologii valabile în domeniu. Astfel, avem în vedere următoarele:

  • modernizarea continuă a parcului auto, prin achiziția de autovehicule EURO 6 și echipamente electrice;
  • intensificarea salubrizării mecanizate în municipiu (măturat mecanizat, stropire și spălare căi publice – conform graficelor de lucru aprobate);
  • îmbunătățirea monitorizării și controlului activității de salubrizare a căilor publice, prin utilizarea sistemului GPS la autovehiculele implicate și personalul aferent;
  • extinderea monitorizării sistemului de management al deșeurilor prin montarea de camere video la toate punctele de colectare;
  • continuarea implementării sistemului RFID (sistem de cititoare cu microcipuri) pentru identificarea tipului recipienților de colectare și a cantității și tipului de deșeu colectat;
  • extinderea Programului «Route Planner» pentru gospodării individuale în vederea optimizării rutelor de transport și a minimizării consumului de energie.

Acest interviu a fost realizat prin email.  

Citește și alte interviuri cu câștigătorii Galei Green Report 2022:

Câștigătorii Galei GR, ELMAS SRL: Refolosim 70 – 85% din componentele din stivuitoare vechi și le împiedicăm astfel să ajungă deșeuri

Câștigătorii Galei GR, SCDA Brăila: Cele mai importante provocări pentru fermieri sunt legate de contextul climatic

Câștigătorii Galei GR. Alice Nichita: Coca-Cola HBC România a redus consumul de apă cu 6% pentru fiecare litru de băutură produs

Câștigătorii Galei GR. Banca de Gene „Mihai Cristea” Suceava contribuie la păstrarea tezaurului vegetal românesc

Fundația Comunitară București: În orașul nostru trebuie să ne simțim acasă 

Câștigătorii Galei GR. Act for Tomorrow: Toate problemele de mediu au nevoie de soluții urgente

Cine sunt câștigătorii Galei Green Report 2022

spot_img

Ultimele știri