Guvernul nu a luat nicio decizie cu privire la taxa de poluare auto, a declarat, vineri, dupa sedinta de Guvern, premierul Emil Boc. "Am primit o informare de la ministrul Mediului, care a fost distribuita membrilor Cabinetului si la care vom lucra in perioada urmatoare, pentru a avea un punct de vedere oficial al Guvernului", a spus Emil Boc, informeaza Agerpres.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, afirmase joi ca va solicita o suspendare limitata a aplicarii Ordonantei din decembrie referitoare la triplarea taxei de poluare auto si, in acelasi timp, demararea procedurilor pentru elaborarea unei legi care sa se alinieze deciziilor Comisiei Europene si care sa aiba la baza principiul UE, respectiv "poluatorul plateste".
"In mare masura sunt un adept declarat ca Romania sa nu devina cimitir de masini. Peste jumatate dintre masinile care vin in tara sunt mai vechi de zece ani si vor genera probleme de mediu", a spus Nemirschi. Ministrul Mediului a subliniat ca problema taxei din decembrie este o falsa problema a Ministerului Mediului, ea fiind de fapt o taxa a Ministerului de Finante, insa problema mediului este sa faca o lege in concordanta cu ceea ce intelege Europa prin taxa de poluare, ca sa nu mai existe "aceste discutii care taraganeaza din 2006".
Nemirschi a refuzat sa dea detalii asupra variantelor pe care le va propune Guvernului, insa a spus ca, logic, prin suspendarea ordonantei din decembrie, se va aplica varianta din luna iulie. Ministrul Mediului a afirmat ca a avut intalniri cu reprezentantii Dacia, Ford si APIA, dar si cu membrii Comitetului interministerial pentru gestionarea taxei de poluare, format din reprezentanti ai Ministerelor de Finante, Transporturi, Mediu, Economie si ai Departamentului pentru Afaceri Europene.
Potrivit lui Nemirschi, CE, prin documentul trimis pe 22 decembrie Romaniei, atrage atentia ca e posibila declansarea procedurii de infringement. Comisia Europeana a adus la cunostinta autoritatilor romane – printr-o scrisoare trimisa la 22 decembrie – ca informatiile furnizate de autoritatile de la Bucuresti executivului comunitar cu privire la noua taxa auto sunt incomplete pentru ca Bruxellesul sa poata realiza o analiza completa a actului normativ, a declarat, recent, pentru Agerpres, purtatorul de cuvant al CE in domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou.
Ea a aratat insa ca primele estimari ale expertilor Comisiei, realizate pe baza informatiilor preliminare primite din partea Bucurestiului, arata ca noile masuri nu sunt conforme cu legislatia Uniunii Europene. Potrivit Mariei Assimakopoulou, CE si autoritatile romane se consulta in permanenta pe aceasta tema, iar discutiile respective sunt informale si confidentiale. Guvernul Tariceanu a aprobat, in luna decembrie a anului trecut, o Ordonanta de Urgenta ce prevede triplarea taxei pentru masinile vechi, incepand din 15 decembrie 2008.
Premierul Tariceanu explica atunci ca masura are menirea de a incuraja industria auto din Romania. Tot incepand cu data de 15 decembrie se aplica si prevederile care excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare autoturismele cu norma de poluare Euro 4 a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 de centimetri cubi, precum si utilitarele cu norma de poluare Euro 4, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in statele membre ale UE. De la 15 decembrie, taxa pentru o masina second-hand Euro 4 cu capacitate de 1.400 centimetri cubi urca la 840 euro, fata de 280 de euro, in prezent.
Pentru o masina Euro patru cu o capacitate de 1.600 cmc taxa ajunge la 1.440 euro, de la 480 de euro. Taxa de poluare auto pentru o masina Euro 4 de 2.000 de cmc creste la 2.400 euro de la 800 de euro. Pentru o masina Euro 3 de 1.400 cmc taxa creste la 2.730 euro, de la 910 euro, pentru un autovehicul cu capacitate de 1.600 cmc taxa se majoreaza la 4.800 euro, de la 1.600 euro, iar pentru unul de 2.000 cmc taxa va fi de 7.800 euro, fata de 2.600 euro anterior. Taxa auto a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, fiind modificata de mai multe ori, inclusiv in urma criticilor formulate de UE.