Bugetul alocat programului de innoire a parcului auto (Rabla – n.r.) din acest an este de 6 ori mai mic decat bugetul alocat programului derulat in anul 2010, conform analizei Auto.ro.
Astfel potrivit analizei Auto.ro, bugetul “Rabla” din acest an are o valoare de 30 milioane de euro, de aproximativ 6 ori mai mic decat bugetul alocat programului in anul 2010, in valoare de 172 milioane de euro.
Desi s-a majorat valoarea voucherului de la 3.800 de lei, cat a fost in anii precedenti, la 6.500 de lei in acest an, s-a diminuat numarul de vouchere alocate, de la 190.000 in anul 2010, la 20.000 de tichete in 2013, din care 17.000 sunt pentru persoanele fizice si 3.000 pentru institutiile publice care detin autovehicule mai vechi de 5 ani.
Noul program ce vizeaza innoirea parcului auto este benefic, dar insuficient raportat la solicitarile existente si la faptul ca in prezent avem o piata de 2.500.000 autoturisme mai vechi de 10 ani, careia i se adreseaza un program cu doar 20.000 de vouchere.
Sergiu Gamureac
O propunere pentru imbunatatirea programului ar fi sa nu se decida acordarea voucherelor in functie de criteriul primului venit, ci vechimea masinii sa devina criteriul prioritar la acordarea tichetului, deoarece o masina mai veche polueaza mai mult si are un risc potential mai mare in trafic. Ponderea de 37% de masini cu peste 15 ani vechime, vine in spijinul propunerii noastre”, a declarat Sergiu Gamureac, Director Executiv Auto.ro.
Incepand cu anul 2010, bugetul alocat programului “Rabla” a inregistrat un declin, ajungand la 108 milioane de euro in 2011 si 38 milioane de euro in 2012, respectiv la 120.000 de vouchere in anul 2011 si la 45.000 de tichete in 2012. Conform analizei Auto.ro, s-a inregistrat si o invechire continua a parcului auto in ultimii 5 ani, ajungand in prezent la o medie de 12 ani vechime, comparativ cu media de 10 ani inregistrata in anul 2008.
Programul are si rolul de a stimula piata vanzarilor de masini noi. In anul 2012, piata de autoturisme noi s-a situat la aproximativ 66,000 de unitati, iar pentru acest an estimam 65,000 – 70,000 de unitati. Astfel, ar rezulta o pondere de 30% a programului “Rabla” in vanzarile de autoturisme noi pentru anul curent”, a mai completat Sergiu Gamureac.
Programul de stimulare a innoirii parcului auto national are ca scop diminuarea poluarii prin scoaterea din uz a autovehiculelor vechi cu nivel ridicat de poluare. Conform datelor oficiale, prin acest program derulat anual, din 2005 si pana in prezent, au fost casate 460.000 de autoturisme uzate.
Evolutie program “Rabla” 2008 – 2013
Aprope 7.000 de tichete valorice distribuite in 2013
Pana in prezent Agentia Fondului de Mediu (AFM) a distribuit 6.830 de tichete valorice. De asemenea, institutia a deschis sesiunea de depunere si validare a dosarelor pentru persoanele juridice, inclusiv institutiile publice, din data de 10 iunie 2013. Termenul limita este 31 august 2013.
Pana in prezent AFM a inregistrat 167 de dosare dintre care 84 pentru persoane juridice si 83 pentru institutii publice.
In acest an, Ministerul Mediului va emite, prin intermediul AFM, 20.000 de tichete pentru Programul “Rabla”, dintre care 17.000 pentru persoane fizice/juridice si 3.000 de tichete pentru institutiile publice.
Programul “Rabla” din acest an, al carui buget, in 2013, este de 135 milioane lei, se va desfasura intr-o singura etapa, iar termenul-limita in care acestea vor fi acceptate este 20 noiembrie, data la care are loc si incheierea sesiunii.
Conform datelor oficiale, la ora actuala, in Bucuresti exista peste 400.000 masini mai vechi de zece ani, urmat de judetele Timis, cu 130.000, si Prahova, cu 110.000. Alte judete unde numarul masinilor mai vechi de zece ani ajunge la 100.000 de unitati sunt: Cluj – peste 100.000, Dolj – 100.000, Mures – aproape 100.000.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. Afla mai mult
Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor.
Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
functionality_storage
11 months
personalization_storage
11 months
security_storage
11 months
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Aceste cookie-uri vă asigură o experienţă îmbunătăţită şi mult mai uşoară, deoarece au funcţionalităţi precum stocarea preferinţelor dvs. în legătură cu ce informaţii doriţi să primiţi.
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt mai valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.