13/07/2009 Mazda – 18 ani de cercetare Mazda in domeniul vehiculelor pe hidrogen

In 1991 Mazda a prezentat la Salonul Auto de la Tokyo modelul HR-X, primul vehicul echipat cu un motor rotativ pe hidrogen. Acesta era inceputul unui lung sir de inovatii, compania japoneza dezvoltand in anii ’90 alte 5 modele capabile sa functioneze pe combustibil alternativ.

In prezent Mazda produce doua modele care utilizeaza hidrogenul drept combustibil – Mazda RX-8 Hydrogen RE si Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, ambele fiind prezente pe drumurile publice, in Japonia si, recent, in Europa.

Mazda a ales motorul rotativ pentru a integra tehnologia pe hidrogen datorita arhitecturii unice, ideala pentru acest tip de combustibil. Energia degajata de arderea unei cantitati de hidrogen este mai mica decat cea similara de benzina, dezavantaj compensat de design-ul camerei de ardere si de sistemul de injectie directa ale motorului rotativ. Totodata, ciclul de ardere mai lung al motorului rotativ ajuta la combustia eficienta a hidrogenului.

Mazda RX-8 Hydrogen

Primul model concept RX-8 care folosea pe langa benzina si hidrogenul drept combustibil a fost testat in 2004, iar la doar doi ani mai tarziu primele vehicule comerciale erau livrate catre clienti.

Initial dezvoltat in Japonia, modelul a fost adaptat pentru piata din Norvegia, unde este deja utilizat in cadrul proiectului HyNor (destinat crearii unei infrastructuri bazate pe hidrogen). Versiunea pentru Europa este echipata cu o transmisie manuala cu 5 trepte, optiunea de comutare in mers intre cele doua tipuri de combustibil si elemente specifice modelului RX-8 facelift de serie – grila si spoiler spate redesenate, faruri cu un design nou si lampi de frana cu LED-uri, precum si consola centrala si volan noi.

Intrucat infrastructura pe hidrogen se afla inca la inceput, Mazda a ales sa nu produca un model care foloseste exclusiv hidrogen pentru alimentare. Mazda RX-8 Hydrogen este echipat si cu un rezervor de benzina, acesta asigurand necesarul de combustibil acolo unde alimentarea cu hidrogen nu este disponibila. Motorul dezvoltat de Mazda pentru acest model dezvolta 80 de kW si ofera o autonomie de 100 de km, nivelul emisiilor fiind zero.

Mazda5 Hydrogen RE Hybrid

Pe langa sistemul “dual-fuel” din echiparea RX-8 Hydrogen, Mazda5 integreaza si tehnologie hibrida, combinand motorul rotativ pe hidrogen cu un generator electric. Pe langa generator, sistemul mai include un invertor si o baterie. Spre deosebire de RX-8, in cazul acestui model, motor utilizat pentru deplasare este cel electric, unitatea pe hidrogen furnizand energia necesara pentru generarea electricitatii.

Bateria are mai multe functii. Aceasta stocheaza energia produsa de motorul pe hidrogen, capteaza energia rezultata din franare si alimenteaza motorul electric. Sistemul este controlat in mod automat, interventia soferului fiind minima. Autovehiculul decide daca este necesara pornirea sau oprirea motorului pe hidrogen si incarcarea sau utilizarea bateriei. Pasagerii pot observa prin intermediul indicatoarelor de la bord modul in care este utilizata energia si starea fiecarui element al sistemului.

Pentru a pastra ingredientul Zoom-Zoom, specific fiecaui vehicul Mazda, sistemul este optimizat astfel incat nivelul de electricitate creste proportional cu energia degajata de motorul rotativ. Tehnologia hibrida dezvoltata de companie creste considerabil eficienta autovehiculului, Mazda5 Hydrogen RE Hybrid beneficiind de o autonomie de 200 de km. Sistemul hibrid poate genera pana la 110 kW, cu 40% mai multa putere decat in cazul modelului RX-8 Hydrogen.

Mazda5 Hydrogen RE Hybrid inglobeaza si in habitaclu elemente prietenoase pentru mediu. Bordul, consola centrala, capacul care imbraca rezervorul de hidrogen si tapiteria de pe scaune si usi sunt confectionate din “bio materiale”, folosind materii prime derivate din substante naturale.

spot_img

Ultimele știri