Experti in drept sustin ca sunt necesare noi legi pentru reglementarea industriilor din zona arctica precum explorarea si transportarea petrolului pe masura ce schimbarile climatice topesc gheata din jurul Polului Nord, informeaza Reuters.
Acestia spun ca legile existente sunt inadecvate regiunilor polare, unde suprafata ghetii din timpul verii arctice se apropie de recordul negativ din 2007.
"Multi experti considera ca aceasta noua graba catre tinuturile polare nu poate fi administrata cu legile internationale existente", a declarat A.H. Zakri, directorul Institutului pentru Studii Avansate din cadrul Universitatii Yokohama.
Pasajele de transport de-a lungul coastelor nordice ale Rusiei si Canadei care, de obicei, sunt infundate de gheata groasa, s-au subtiat in aceasta vara, aducand in discutie posibilitatea unor scurtaturi intre Oceanele Pacific si Atlantic.
Mai multi experti in legislatie se intalnesc in Islanda in perioada 7-9 septembrie pentru a dezbate nevoile legale ale regiunii arctice. Printre alte pericole care ameninta zona se numara si turismul, numarul vizitatorilor ajungand la 40.000 in 2007, fata de doar 1.000 in 1987.
Multi dintre specialisti considera ca legislatia actuala are goluri in ce priveste transportul, activitatile miniere, stocurile de peste sau standardele pentru curatarea petelor de petrol.
Unii experti sustin ca Conventia ONU privind Legea Marii este neclara, de exemplu, cand precizeaza faptul ca statele pot impune restrictii in "conditii climatice severe". Avand in vedere faptul ca gheata se topeste cu repeziciune, definirea "conditiilor severe" devine o problema, a declarat Tullio Scovazzi, profesor de drept la Universitatea Bicocca din Milano. Cele opt natiuni cu teritorii arctice, Statele Unite, Rusia, Canada, Norvegia, Suedia, Islanda, Danemarca si Finlanda, au limitat, deocamdata, discutiile la legile internationale existente.
WWF se numara printre organizatiile care cer o noua Conventie ONU pentru protejarea zonei arctice, din cauza temerii ca activitatea industriala tot mai mare din zona va duce la cresterea riscului de deversari.
Foto: Reuters