Oprirea traficului fluvial înseamnă un minus de 80-100 mil. euro pe an venituri pentru operatori. Aceasta înseamnă exporturi și importuri blocate, activitate încetinită pentru întreprinderile rămase fără materie primă.
Jumătate din economie este înghețată ca urmare a blocării a zeci de drumuri în partea de sud a țării, a liniilor de cale ferată, opririi transporturilor pe Dunăre, a încetinirii lucrărilor de construcții și a reducerii consumului. La o primă evaluare, având în vedere că economia românească are exporturi de 800-900 de milioane de euro pe săptămână, o reducere la jumătate a acestei activități ar însemna un minus de 400 de milioane de euro în contul companiilor care livrează la extern. Situația va avea impact și asupra produsului intern brut, dar și asupra veniturilor bugetare.
Mii de case sunt încă în zăpadă, iar intervenția târzie a autorităților este explicabilă având în vedere decizia de schimbare a guvernului în plin cod portocaliu. Deși este evident că statul este depășit și este necesară intervenția utilajelor din companiile private, până în acest moment nu a reieșit cine ar trebui să aibă un inventar al acestora – Transporturile, Internele sau Apărarea – și care este mecanismul legal prin care pot fi folosite.
Deși teoretic ar trebui să fie cel mai informat om în stat, președintele Traian Băsescu a spus ieri că îi este greu să creadă că în fiecare comună nu sunt "trei-patru tractoare" care să fie echipate cu lame pentru a fi utilizate la deszăpezire.
Transportatorii, distribuitorii de bunuri de larg consum sau de materiale de construcții, comercianții, furnizorii de energie sau proprietarii de restaurante vor vedea imediat în conturi viscolul și condițiile meteo dure din ultimele două săptămâni. Sute de trenuri sunt anulate, zeci de drumuri naționale sunt închise, mii de persoane sunt încă izolate în Vrancea. Exporturile României sunt de 45 de miliarde de euro pe an, iar blocarea pentru o săptămână întreagă, așa cum se poate evalua în acest moment, ar însemna un minus de 800-900 milioane de euro.
Citeste mai mult pe zf.ro