Viitorul automobilului in Romania

Masina electrica va fi greu asimilata de piata auto insa, atat timp cat sursele de energie care alimenteaza automobilul nu sunt curate, problema de fond nu se rezolva, este de parere Rainer Trischak (foto), omul care conduce Porsche Romania, companie cu afaceri de aproape doua miliarde de lei. Directorul Trischak spune ca bicicleta ar trebui vazuta in Romania, dupa modelul altor tari europene, ca o completare a masinii, iar autoritatile trebuie sa identifice noi programe dedicate, de incurajare a achizitiilor de masini „verzi” .

Pe cand o piata a masinilor electrice in Romania?

Vor mai trece cativa ani. Acest lucru nu este valabil doar in Romania, ci in intreaga Europa. O provocare este si provenienta curentului utilizat pentru masinile electrice. Atata vreme cat acesta este obtinut din surse energetice fosile si masina actionata electric va duce in spate un rucsac cu CO2. Scopul trebuie sa fie fortarea obtinerii de energie din surse regenerabile. Crearea cadrului legislativ, in acest sens, tine de raspunderea Guvernului.

Cum va evolua piata auto in acest an comparativ cu 2011?

Piata romaneasca de autovehicule va fi, in 2012, de aproximativ 70.000 de masini, insemnand o scadere cu 25% fata de anul trecut.

Ce schimbari a adus criza economica in obiceiul de achizitie al cumparatorului roman?

Ponderea clientilor persoane fizice a scazut puternic, iar sustinerile prin programul Remat sunt reduse. In prezent, cele mai multe autovehicule sunt cumparate de companii si flote.

Care credeti ca va fi structura parcului auto in urmatorii ani, in functie de clasa?

Un segment nou, descoperit in Romania, este cel al masinilor foarte mici, unde noi ne bucuram de succesul modelelor VW up! si Skoda Citygo.

Ce tehnologii noi, in ceea ce priveste performanta consumului de carburant si a reducerii emisiilor de CO2 au implementat pro¬ducatorii sau urmeaza sa implementeze?

Motorul clasic prin combustie va avea si in viitor o mare importanta. Optimizarea motoarelor si reducerea greutatii stau, in acest caz, in prim-plan. Tehnologii, precum BlueMotion, la Volkswagen, joaca un rol fruntas. De exemplu, noul VW Golf va fi disponibil, din 2013, si in varianta BlueMotion, cu un consum de 3,2 litri la suta de kilometri, respectiv emisii de 85 grame CO2, pe kilometru. In viitorul apropiat, vor exista modele EcoFuel cu motorizare GPL si consum scazut. Piatre de temelie vor fi hibridele Plug In. Inca de la sfirsitul lui 2014, veti putea conduce masina atat electric, cat si cu motor clasic.

Cele mai multe state europene au sistat programul de stimulare a parcului auto. Cat ar mai trebui sustinute aceste subventii in Romania?

Programul Remat pierde, de la an la an, din importanta. In 2012, se vor achizitiona aproximativ 15.000 masini prin acest program. In multe tari europene nu mai exista asemenea programe. In acest caz, intra in atributiile Guvernului sa gaseasca un program potrivit pentru Romania, prin care sa se permita atat innoirea parcului auto national, cat si scaderea emisiilor de CO2, intr-o masura cat mai mare.

Ce masuri ar trebui sa ia statul pentru a incuraja achizitia de automobile?

In mod cert, statul ar trebui sa incurajeze atat achizitia, cat si utilizarea autovehiculului, adica cheltuieli, costuri curente si asimilarea de modele si tehnologiilor nepoluante.

In UE, tot mai multe persoane renunta la masina in favoarea bicicletei. Ar trebui sa fie urmat exemplul si in Romania?

In Europa de Vest, bicicleta nu este considerata doar un mijloc de transport, ci si o modalitate de a face sport. Probabil ca in Romania inca se mai recupereaza, in ceea ce priveste bicicletele. Eu nu consider acest aspect ca fiind in concurenta cu masinile.

Cat de dependenti suntem de masini?

Masina este parte din mobilitatea personala. In viitor, societatea nu va pune la indoiala masina insa va acorda o mare atentie resurselor disponibile.

Gabriel Botezatu

spot_img

Ultimele știri