Riscul de inundaţii din zonele urbane ar putea fi redus la jumătate dacă trotuarele ar fi realizate din materiale absorbante, utilizate, de obicei, la construcţia bucătăriilor, potrivit unei echipe de oameni de ştiinţă din China, citată de Thomson Reuters Foundation.
Trotuarele realizate din travertin – un tuf calcaros utilizat în general pentru podele şi suprafeţe de lucru din bucătării – poate reduce riscul de inundaţii cu până la 50%, conform unui studiu realizat de cercetători de la Universitatea Xi’an Jiaotong-Liverpool din Suzhou, sud-estul Chinei.
Travertinul contribuie la scurgerea apei în sol şi în acelaşi timp reţine o parte dintre poluanţii ce rezultă din amestecul apei de ploaie cu mizeria, au notat oamenii de ştiinţă.
”Există mai multe dovezi potrivit cărora inundaţiile sunt mai frecvente în toată lumea ca urmare a schimbărilor climatice. Acest nou material ajută la scurgerea (apei) pe suprafeţele urbane contribuind la reducerea inundaţiilor”’, a declarat Xiaonan Tang, coautor al studiului şi profesor asociat la departamentul de inginerie civilă al universităţii Xi’an Jiaotong-Liverpool.
În ultimii 40 de ani, dezastrele naturale au costat regiunea Asia-Pacific circa 1,3 trilioane de dolari, conform estimărilor Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), China, Filipine, Vietnam şi Japonia fiind ţările cele mai afectate de taifunuri.
Pe măsură ce populaţia urbană din regiune creşte, iar efectele schimbărilor climatice provoacă fenomene de vreme extreme din ce în ce mai numeroase, expunerea la inundaţii este mai pregnantă, potrivit experţilor ONU.
Localităţi predispuse la inundaţii, precum Wuhan din China, sunt din ce în ce mai preocupate de testarea unor variante inovatoare pentru reducerea riscului de inundaţii. Această metropolă s-a autoproclamat ”oraşul-burete” şi a apelat la diverse soluţii, precum asfaltul absorbant.
Travertinul este mai ieftin atât în comparaţie cu asfaltul absorbant, cât şi cu betonul şi se găseşte în regiunile vulcanice de pe glob. Însă, trebuie supus mai multor teste pentru a se determina dacă este suficient de rezistent pentru a fi utilizat la construcţia drumurilor, au subliniat oamenii de ştiinţă.
Materialele tradiţionale, cum este cazul betonului, nu au capacitate mare de absorbţie, fapt ce contribuie la inundaţii, au explicat cercetătorii.
”Travertinul este un material poros, cu o textură asemănătoare buretelui – cu numeroase orificii de mici dimensiuni – iar orificiile (din structura sa) îi scad de fapt valoarea economică pe piaţa actuală”, a arătat autorul principal al cercetării, Hamidreza Rahimi, care a adăugat că în cadrul proiectelor de construcţii de locuinţe este preferat acest material cât mai fin, iar cel cu orificii este considerat deşeu.