Plenul Senatului a adoptat, luni, ultima Ordonanta de Urgenta a Guvernului Tariceanu privind taxa de poluare, care tripleaza cuantumurile prevazute in vechea OUG 50/2008 si care prevede exceptarea de la plata acesteia a autovehiculelor cu capacitate cilindrica sub 2.000 de centimetri cubi, informeaza Agerpres.
Secretarul de stat in Ministerul Mediului, Dan Carlan, a afirmat ca actualul Executiv sprijina adoptarea acesteia deoarece noua ordonanta privind taxa de poluare, emisa in 19 februarie anul acesta, nu o abroga, ci doar modifica o parte din prevederile vechiului act normativ. "Avem deja OUG 7 din 19 februarie 2009, care modifica nivelul stabilit in OUG 218/2008, cu aproximativ o treime si introduce masuri compensatorii pentru cei care apucasera sa plateasca vechea taxa. Va solicitam adoptarea OUG 218/2008 pentru a nu aduce dereglari in ceea ce priveste regimul de aplicare a acesteia", a precizat Dan Carlan. El a aratat ca, in cazul in care Senatul ar respinge ordonanta, ar trebui sa stabileasca niste masuri care sa reglementeze si situatia din perioada in care aceasta a fost in vigoare. "Efectele acestei ordonante au incetat in anumite puncte si continua in altele", a subliniat Carlan.
Presedintele Comisiei economice a Senatului, fostul ministru al Economiei si Finantelor senatorul PNL Varujan Vosganian, a criticat "straneitatea" faptului ca actualul guvern sustine adoptarea vechii OUG privind taxa de poluare, Cabinetul Boc "observand doar dupa alegeri" ca aceasta taxa este utila si poate aduce bani la buget. "Am avut unele formatiuni politice care au initiat un act normativ, care a trecut de Camera Deputatilor cu votul si initiativa partidelor respective. Apoi, cele doua partide au militat in permanenta pentru anularea ei, facand campanie de strangere de semnaturi, mergand la Bruxelles si pana la a initia motiuni de cenzura, cerand Guvernului fie sa o anuleze, fie sa plece acasa", a afirmat Vosganian.
Potrivit acestuia, Executivul nu vrea sa anuleze taxa auto "nu din motive procedurale, ci din niste tertipuri, ca nu cumva unii sa mearga la Bruxelles si sa ceara banii inapoi". "Or, de unde unde nu e, nici Dumnezeu nu cere, adica de la bugetul de stat. Cand faci publicitate mincinoasa e infractiune, numai in politica nu. Dumneavoastra ati castigat voturi vanzand romanilor iluzii, promitandu-le ca anulati taxa, inclusiv in ultimele saptamani", a spus senatorul liberal. Social-democratul Serban Valeca a afirmat, in replica, ca "toata stranietate si bulversarea" a fost creata din cauza faptului ca guvernul trecut s-a tot jucat si a anulat taxa. El a subliniat ca actualul cuantum al acesteia a fost calculat de Cabinetul Boc impreuna cu producatorii autohtoni de automobile si a precizat ca, din informatiile pe care le detine, "Ministerul Mediului va veni, in scurt timp, cu un proiect de lege adevarat, pe principiul poluatorul plateste".
Ordonanta a fost adoptata de Senat, prima camera sesizata, cu 81 de voturi pentru, 9 impotriva si 6 abtineri. Guvernul a decis, recent, modificarea OUG nr. 50/2008, in sensul reducerii cu o treime a taxei de poluare. Actul normativ reglementeaza situatia masinilor cumparate inainte de 15 decembrie 2008 si ai caror proprietari au posibilitatea de inmatriculare pe baza legii vechi. Daca autovehiculul a fost deja inmatriculat, proprietarii urmeaza sa primeasca diferenta de taxa pe care au achitat-o.
Potrivit Ministerului Mediului, noua taxa de poluare auto ce va trebui achitata pentru o Dacie Euro 4, cu o vechime de 2-3 ani, se cifreaza, din februarie, la 350 euro, fata de 527 euro taxa instituita in decembrie 2008. Pentru un autoturism BMW X5, Euro 4, cu o vechime de 4-5 ani, noua taxa este de 2.396 euro, fata de 3.595 euro in decembrie si 1.198 euro in iulie 2008, iar pentru un Volkswagen Golf Euro 3, cu o vechime de 5-6 ani, ajunge la 1.328 euro, fata de 1.993 euro in decembrie, respectiv 664 euro in iulie 2008. Taxa auto a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, fiind modificata de mai multe ori, inclusiv in urma criticilor formulate de UE.