Un nou studiu arată că aproape jumătate din uleiul de palmier importat în Uniunea Europeană este folosit ca biocombustibil, însă această ambiție a Europei de a avea combustibili verzi duce la despăduriri în țările din Asia.
Uleiul folosit, provenit de la gătit, poate fi procesat și folosit ca biocombustibil pentru a genera energie, pentru transport sau pentru încălzirea locuințelor, fiind un înlocuitor pentru combustibilii fosili.
Însă, din moment ce cantitatea biocombustibilului obținut din ulei folosit a crescut cu aproape 40% în fiecare an, începând cu 2014, pur și simplu nu este suficient ulei folosit pentru ca metoda să fie sustenabilă, arată un nou raport. În plus, această cerere lasă loc și fraudei – uleiul folosit este deseori vândut la un preț mult mai mare decât cel virgin sau cele două tipuri de uleiuri sunt amestecate.
China asigură aproape o treime din importurile de ulei folosit ale Europei, cu aproape o cincime venind din Malaezia și Indonezia. În următorii 10 ani, volumul de ulei de care va avea nevoie Europa s-ar putea dubla până la șase milioane de tone, pe măsură ce țările din UE se străduiesc să îndeplinească obiectivele privind combustibilii verzi din transporturi.
Deși în țările din UE uleiul folosit este considerat deșeu, animalele din unele țări asiatice sunt hrănite cu el.
„Setea Europei pentru ulei folosit pentru a alimenta sectorul transporturilor depășește cantitățile pe care le pot oferi țările care prăjesc mult. Țările care ar folosi uleiul deja utilizat la hrănirea animalelor și la obținerea altor produse ar putea sfârși prin a-l exporta, în timp ce ei ar utiliza acasă un ulei ieftin, cum e cel de palmier”, a explicat Cristina Mestre, de la Transport & Environment, publicația care a făcut studiul.
„Puțini oameni realizează că aproape jumătate din uleiul de palmier importat de UE este folosit ca biocombustibil. Încă din 2009, obligația de a amesteca biocombustibilii cu combustibilii fosili pentru autovehicule a devenit o cauză majoră a defrișărilor”, se arată în raport.
Directiva Europeană privind energia regenerabilă va fi revizuită în iunie, inclusiv regulile privind combustibilii verzi din transport. Transport & Environment face presiuni asupra UE să limiteze utilizarea uleiului folosit pentru transport și să îmbunătățească monitorizarea pentru a evita despăduririle pentru combustibil.
În România, hipermarketurile Auchan desfășoară o campanie de colectare a uleiului alimentar uzat. În doar un an au fost colectați 100.000 litri de ulei uzat. Acesta este apoi predat companiei Respiră Verde, lider naţional în materie de colectare, valorificare şi eliminare finală a uleiurilor şi grăsimilor comestibile uzate, pentru a fi condiţionat printr-o serie de procese de încălzire, decantare şi filtrare. Ulterior, uleiul este transportat către valorificatorii finali, companii din spaţiul UE, în vederea producerii de biocombustibili.