Masurarea expunerii la zgomot poate fi usurata considerabil prin intermediul unui nou set de metode de evaluare a zgomotului, a anuntat astazi Comisia Europeana.
Compararea datelor privind expunerea la zgomot in diferite regiuni ale Europei este o conditie necesara pentru a elabora politica UE in domeniul reducerii poluarii sonore.
Noile metode au fost stabilite de Serviciul de Cercetare Stiintifica al Comisiei Europene, in colaborare cu Agentia Europeana de Mediu, Agentia Europeana pentru Securitate Aeronautica si Organizatia Mondiala a Sanatatii.
Aceste metode vor determina zgomotul produs de traficul rutier, feroviar si aerian, precum si de unitatile industriale, urmand sa ofere date comparative in privinta nivelului de zgomot la care sunt expuse diferite populatii.
Harta strategica a zgomotului – in anul 2017
Datele obtinute vor fi sintetizate intr-o harta strategica a zgomotului, la nivelul anului 2017.
In opinia comisarului european pentru Mediu, Janez Potocnik, “zgomotul constituie un risc serios la adresa sanatatii publice, mai ales in zonele urbane, din cauza cresterii traficului si a planificarii urbane ineficiente”.
La nivelul Comisiei Europene exista, din anul 2002, o Directiva privind zgomotul ambiental, care solicita fiecarei tari din UE sa elaboreze planuri pentru reducerea zgomotului. Prima harta de zgomot la nivelul intregii Uniuni Europene, a fost elaborata, in mod experimental, in anul 2007.
O idee eficienta pentru reducerea zgomotului, cu rol si in reducerea poluarii atmosferice, poate fi amenajarea de perdele de arbori de-a lungul cailor de comunicatie.
Studiile UE arata ca zgomotul produs de mijloacele de transport genereaza peste un milion de ani de boala, in intreaga Europa. Costurile sociale ale traficului rutier si feroviar sunt estimate la 40 de miliarde de euro pe an, ceea ce reprezinta 0,35 la suta din produsul intern brut al UE.
Foto: www.nordicroads.com