Guvernele Uniunii Europene au stabilit ținta de reducere a emisiilor de carbon de la mașini și dube, aceasta fiind mai puțin ambițioasă decât cea propusă de Parlamentul European. Germania, Cehia, Polonia, Slovacia și Ungaria, susținute de Comisarul European Miguel Arias Cañete, au susținut reducerea cu 35% a emisiilor până în 2030, comparat cu nivelurile din 2021, față de ținta de 40% propusă de 17 țări ale UE.
Conform ONG-ului Transport & Environment, ținta este prea puțin ambițioasă pentru a evita schimbările climatice dezastruoase și a respecta legile de mediu ale Uniunii Europene pentru 2030.
Conform acordului, emisiile de carbon de la mașini și dube vor fi reduse cu 15% până în 2025 și 30% până în 2030. În plus, în țările în care piața vehiculelor electrice este mai puțin dezvoltată ca media Uniunii Europene, vânzarea vehiculelor cu zero emisii vor fi contabilizate dublu. Acordul prevede și o prelungire controversată a derogării pentru producători auto, de care beneficiază în mod special Jaguar Land Rover. Acordul final va fi luat la începutul anului 2019.
Șaptesprezece țări, reprezentând peste jumătate din populația Europei, au cerut inițial o reducere de 40% a emisiilor de la mașini și dube până în 2040, propunere acceptată de Parlamentul European. Însă Germania, Cehia, Polonia, Slovacia și Ungaria au insistat asupra unei reduceri de maxim 30%, propunere susținută de Comisarul European Cañete.
Danemarca, Irlanda, Luxemburg, Olanda, Slovenia și Suedia și-au exprimat dezamăgirea față de acord și au declarat că vor cere o țintă mai ambițioasă în cadrul negocierilor cu Parlamentul European.
„Decizia de azi a guvernelor UE este dezamăgitoare pentru planetă. Arată cât de mult s-au îndepărtat Comisia și anumite state membre de la poziția de lider în domeniul politicii privind clima, punând interesele producătorilor auto pe primul loc în ciuda avertizărilor sumbre privind efectele schimbărilor climatice catastrofale. Dar totul nu se încheie aici, negocierile care vor urma cu Parlamentul European pot încă obține un acord ambițios care pune UE pe drumul cel bun spre limitarea încălzirii cu 1.5 grade Celsius și este un lucru pozitiv și pentru locuri de muncă, aer curat și consumatori.”, a declarat Greg Archer de la Transport and Environment.
Sectorul de transport contribuie la cele mai multe emisii în Europa, iar două treimi dintre acestea provin de la mașini și dube.
T&E estimează că stabilirea unor ținte mai ambițioase ar accelera tranziția către vehicule cu 0 emisii și ar crea mai mult de 200.000 locuri de muncă noi până în 2030.
Săptămâna trecută, IPCC a publicat un raport privind schimbările climatice care subliniază nevoia unor schimbări radicale în toate aspectele societății, inclusiv în sectorul de transport, pentru a putea limita încălzirea planetei la 1.5 grade Celsius peste nivelurile pre-industriale.