text de Ilinca Teodoriu
In doua luni, autoritatile romane trebuie sa modifice taxa de prima inmatriculare. In caz contrar, Romania risca un proces la Curtea Europeana de Justitie.
Taxa de prima inmatriculare impusa de autoritatile romane agita spiritele la Burxelles. Romania ar putea ajunge chiar la un proces la Curtea Europeana de Justitie, daca in termen de doua luni nu va modifica sistemul de taxare privind prima inmatriculare a automobilelor. Comisia Europeana a initiat deja procedurile legale si a anuntat oficial ca va transmite autoritatilor romane o scrisoare de notificare prin care solicita tarii noastre sa modifice sistemul de taxare, astfel incat acesta sa nu mai aiba caracter discriminatoriu.
Potrivit Comisarului European pentru Taxe si Uniune Vamala, Laszlo Kovacs, taxa are trei mari probleme: este discriminatorie, nu face corect corelarea intre vechimea masinii si gradul de poluare si nici nu acopera decat o perioada limita din durata de viata a unui automobil. Autoritatile europene sustin ca aceasta scrisoare de informare adresata Romaniei este doar primul pas.
Potrivit legislatiei in vigoare, impozitul aplicat masinilor uzate nu este acelasi cu cel perceput in cazul automobilelor deja inregistrate pe piata romaneasca. In schimb, valoarea impozitului creste exclusiv in functie de vechimea autovehiculului. Conform Codului Fiscal, taxa de prima inmatriculare variaza, in functie de vechimea masinii, gradul de poluare si capacitatea cilindrica, de la 160 de euro si pana la 9.000 de euro. Autoritatile europene au sustinut, in mod repetat, ca un stat membru al UE are dreptul de a percepe taxe de inmatriculare la autovehiculele second-hand de import, daca acestea sunt in conformitate cu Articolul 90 din Tratatul Comunitatii Europene. Potrivit acestui document, un stat european nu trebuie sa perceapa pentru produsele importate din alte tari comunitare, impozite mai mari decat cele aplicate pe piata locala. Legislatia romana privind taxa de prima inmatricularea nu indeplineste aceste standarde privind neutralitatea astfel incat, pentru a se conforma Tratatului European, aceasta trebuie modificata.
Desi discutiile cu oficialii europeni sunt destul de intense, premierul Calin Popescu Tariceanu refuza sa renunte la aceasta taxa. "Romania s-a remarcat prin importul de haine second-hand si cauciucuri uzate. Nu vreau ca acum sa se remarce si prin importul de masini second-hand si sa se transforme intr-o lada de gunoi. Interesul nu este sa avem masini poluante si nesigure, ci autovehicule produse la cel mai inalt nivel tehnologic. Nu ne intereseaza sa cream temeiul pentru un comert dubios si ilicit", a declarat premierul. El a amintit ca executivul incearca sa gaseasca o solutie de aplicare a taxei conform intereselor Romaniei dar si a conditiilor Uniunii Europene.
La randul sau, ministrul mediului, Sulfina Barbu, sustine ca, din punctul de vedere al protectiei mediului inconjurator, aceasta taxa este benefica. Ministrul a apreciat insa ca nivelul acesteia trebuie sa fie suportabil pentru cetateni. Sulfina Barbu crede insa ca solutia cea mai buna va fi identificata de Ministerul Finantelor.
"Sunt convinsa ca ministrul Vladescu va gasi cea mai buna varianta, mai ales ca a fost in permanent contact cu specialistii Comisiei europene de taxare", a mai spus ministrul mediului. Sistemul de taxare impus de autoritatile romane pentru prima inmatriculare a adus statului peste 35 de milioane de lei noi, in primele doua luni ale anului. Cei care doresc sa-si inregistreze automobilul vor fi obligati sa achite aceleasi taxe, pana la modificarea lor. Pe de alta parte, odata schimbat sistemul, statul ar putea fi obligat sa le dea inapoi banii celor care au achitat aceste taxe. La fel s-a intamplat si in Ungaria si Polonia. Potrivit unor estimari neoficiale, Polonia ar putea restitui peste 600 de milioane de euro din taxa de inmatriculare.