UE: 1.000 de nave reciclate anual

Peste 1.000 nave comerciale vechi de mari dimensiuni, cum ar fi petrolierele si navele container, sunt reciclate in fiecare an pentru a se obtine fier vechi, insa numeroase nave europene ajung sa fie dezmembrate in instalatii necorespunzatoare pe plajele cu maree din Asia de Sud.

In majoritatea cazurilor, aceste instalatii nu respecta masurile de siguranta si de protectie a mediului necesare pentru a gestiona materialele periculoase aferente navelor scoase din uz. Printre acestea se numara: azbestul, bifenilii policlorurati (PCB), tributil, staniu si reziduuri de hidrocarburi. Acest lucru duce la un numar ridicat de accidente si de riscuri pentru sanatatea lucratorilor si provoaca daune importante mediului.
De aceea Comisia Europeana vine cu o serie de noi norme menite sa garanteze ca navele europene vor fi reciclate exclusiv in instalații ecologice si sigure pentru lucratori.

„Desi s-a inregistrat o imbunatatire a practicilor specifice sectorului responsabil cu reciclarea navelor, numeroase instalatii continua sa functioneze in conditii periculoase si daunatoare. Aceasta propunere vizeaza sa garanteze ca navele vechi sunt reciclate intr-un mod care sa respecte atat sanatatea lucratorilor, cat si mediul. Acesta este un semnal clar cu privire la necesitatea efectuarii de investitii urgente in vederea modernizarii instalatiilor de reciclare”, a declarat comisarul european pentru mediu, Janez Potočnik.

Noile norme, care vor lua forma unui regulament, propun un sistem de control, certificare si autorizare aplicabil in cazul navelor maritime comerciale mari care arboreaza pavilionul unui stat membru al UE. Regulamentul respectiv va viza intregul ciclu de viata al navelor, de la constructie la exploatare si reciclare.

Acest sistem are la baza prevederile Conventiei de la Hong Kong privind reciclarea sigura si ecologica a navelor, adoptata in 2009. Propunerea CE are ca obiectiv punerea in aplicare rapida a conventiei, fara a se astepta ratificarea si intrarea sa in vigoare, un proces care se va extinde pe mai multi ani.

Astfel, navele europene vor trebui sa elaboreze un inventar al materialelor periculoase prezente la bord si sa depuna cerere pentru emiterea unui certificat de inventar. Cantitatea de deseuri periculoase prezente la bord trebuie redusa inainte ca nava sa fie trimisa intr-o instalatie de reciclare.
Instalatiile de reciclare a navelor vor trebui sa indeplineasca o serie de cerinte in materie de siguranta si de protectie a mediului pentru a fi incluse pe o lista a instalatiilor autorizate la scara mondiala.

Navele europene vor putea fi reciclate numai in cadrul instalatiilor aflate pe lista respectiva. Acest lucru va asigura o mai buna trasabilitate a navelor europene si va garanta ca deseurile rezultate din dezmembrare (si orice materiale periculoase pe care le contin) sunt gestionate in mod ecologic.

Pentru a asigura respectarea noilor norme, propunerea prevede obligatia ca armatorii sa informeze autoritatile nationale atunci cand intentioneaza sa trimita o nava in vederea reciclarii. Prin compararea listei navelor pentru care au emis un certificat de inventar cu lista navelor care au fost reciclate in instalatii autorizate, autoritatile vor fi in masura sa identifice cu mai multa usurinta cazurile de reciclare ilegala. Sanctiunile propuse in regulament vor fi, de asemenea, mai detaliate si mai focalizate.

Consiliul si Parlamentul European urmeaza sa discute pe marginea propunerii Comisiei.

Peste 90% din navele europene dezmembrate in instalatii de reciclare necorespunzatoare

In 2009, 90% din navele europene au fost dezmembrate in instalatii de reciclare din tari care nu sunt membre ale OCDE, unele dintre aceste instalatii prezentand un caracter necorespunzator. Numarul navelor europene scoase din uz este semnificativ, dat fiind ca 17% din tonajul mondial provine de la nave care arboreaza pavilionul UE. Prin urmare, imbunatatirea practicilor de dezmembrare a navelor aplicabile la scara mondiala trebuie sa constituie o prioritate pentru UE.

Ca dovada a preocuparii serioase privind efectele negative ale reciclarii navelor asupra sanatatii umane si asupra mediului, Comisia a adoptat, la 19 noiembrie 2008, o strategie a UE pentru imbunatatirea practicilor de dezmembrare a navelor. Aceasta strategie propunea o serie de masuri de imbunatatire cat mai rapida a reciclarii navelor, fara a se astepta intrarea in vigoare a Conventiei de la Hong Kong. Propunerea de astazi se bazeaza pe ideile cuprinse in respectiva strategie.

Pentru a intra in vigoare, Conventia de la Hong Kong trebuie ratificata de cel putin 15 mari state de pavilion si state care practica reciclarea. Aceste tari ar trebui sa reprezinte cel putin 40% din flota mondiala si o parte semnificativa (aproximativ 50%) din capacitatea de reciclare existenta la nivel mondial.

Foto: recyclingships.blogspot.com, nbrokaw.blogspot.com, zimbio.com

Cosmin Zaharia

spot_img

Ultimele știri