La inceput de mandat, noul ministru al mediului, Nicolae Nemirschi, dezvaluie, in exclusivitate pentru „Green Report“, problemele cu care se confrunta ministerul si Romania si care sunt cateva dintre solutiile deja identificate pentru re zolvarea acestora. Oana Neneciu a aflat de la ministrul mediului ce se va intampla cu Casa Verde, cu banii din taxa auto si cati bani va absorbi Romania in 2009 prin Programul Operational Sectorial Mediu.
Programul Casa Verde, de subventionare a proiectelor de inlocuire sau completare a sistemelor clasice de incalzire, a fost amanat pe termen nedeterminat. Care sunt modificarile pe care doriti sa le aduceti programului?
Intentia a fost buna dar, aplicarea lasa de dorit. Am incercat sa lansez programul in termenele care au fost stabilite pentru ca l-am mostenit. Am intalnit insa o problema legata de selectia constructorilor acreditati conform unui ghid elaborat si m-a deranjat subiectivitatea in acreditarea constructorilor. Au fost selectate peste 1.900 de firme, iar in final, dupa 4-5 incercari, au fost alese 367 de firme pe motivatii de respingere care mi s-au parut din ce in ce mai ciudate pe masura ce intram mai adanc in analiza lor. Spre exemplu, una se referea la neplata unei taxe de mediu pe o ordonanta care functiona pana in 2007, despre care, sincer, nici eu nu stiam la momentul respectiv.
O alta problema la fel de importanta este bugetul, care nu era aprobat la momentul respectiv, de altfel nici acum nu este, asta gratie fostului presedinte al Administratiei Fondului de Mediu, Mihai Toti. O a treia problema pe care am identificat-o se refera la utilizatorul final. Clientul putea sa acceseze programul pe principiul „primul venit, primul servit“, probabil ca ar fi fost primii trei, dupa care spuneau ca s-au terminat fondurile. Apoi este problema locului unde se instaleaza aplicatiile, eventual nu conteaza ca se facea si pe casele de vacanta, unde se foloseau de trei ori, ineficienta clara. Si, nu in ultimul rand, programul avea alocat pe anul asta cam 130 de milioane de euro, din care probabil in Romania nu ar fi ramas decat manopera si transportul local si cheltuielile indirect, din coada devizului. Materialele, cum bine stiti, pentru energie eoliana, geotermala si solara nu se produc in Romania si, mai ales, cel mai ieftin se produc prin Asia. Ca atare, in perioada de criza nu cred ca este cea mai oportuna masura.
Ce se va intampla cu programul? Va fi anulat sau doar modificat?
Raman in continuare adeptul programului. Am avut o intalnire cu noul presedinte al fondului de mediu si i-am recomandat sa revizuiasca ghidul in sensul in care se pot combina programul Casa Verde si panourile solare cu masura de izolare termica a cladirilor, eu as vedea-o la pachet. Lucram pe instalatii solare si izolarea termica a cladirilor. Programul trebuie reasezat, trebuie refa cut ghidul, mergem inspre locuri unde intr-adevar sa fie eficient. Banuiesc ca la jumatatea lunii februarie voi veni cu infor matii mai concrete.
Nu o sa va intreb cum va arata sau cum va fi implementata noua taxa auto pentru ca stiu ca nu exista inca ceva concret, dar va voi intreba in ce directii vor merge in continuare fondurile stranse astfel?
Exista la Fondul de Mediu directiile in care merg fondurile din taxa auto, inclusiv Casa Verde se finanteaza din taxa auto. In schimb, ar fi mai bine in perioada urmatoare sa o ducem mai mult inspre impaduriri. Este o chestiune taraganata destul de mult, vorbim despre terenuri luate abuziv, despre furturi, despre inundatii si despre alunecari de teren, dar despre impaduriri nu prea.
Cate proiecte din cele 60 aflate in pregatire pe Programul Operational Sectorial Mediu vor fi finalizate in 2009? Ce rata de absorbtie a fondurilor venite prin POS Mediu vizati pentru anul in curs?
Incercam sa fim realisti, vrem sa fie undeva peste 1 miliard, 1 miliard jumate rata de absorbtie. Acum sunt vreo 30 de programe gata sa plece spre aprobarea Comisiei Europene si deja anul trecut s-a lucrat mult pe partea de studii, asistenta si asa mai departe. Eu mi-am propus sa ma duc unde nu se intampla, adica in teritoriu, absorbtia nu inseamna unitatea POS de mediu din minister, trebuie gasit finalul jos, acolo sunt niste probleme, absorbtia adminstrativa este un pic greoaie la nivel teritorial. Este prioritatea mea numarul unu pentru ca vin cu ches tiunea asta din administratia locala. A fost deparatamentul de care m-am ocupat, cunosc lectia destul de bine si stiu cum se vede si din teritoriu, de aceea cred ca stiu destul de bine. Cred ca pot gasi solutii pentru toata tara astfel ca toate consiliile judetene sa faca absorbtii. De fapt, cred ca anul acesta va fi concurenta intre cateva ministere sa faca absorbtii ale fondurilor europene cat mai mari, chiar mi-am propus-o ca tinta.
Programul Marea Debarasare este una dintre cele mai cunoscute initiative ale Ministerului Mediului din 2008. Ce se va intampla cu programul in 2009?
Marea Debarasare va continua. Stiu foarte bine cum functioneaza pentru ca m-am ocupat de program la Con stanta. Acolo nu s-a ajuns sa se faca cu adevarat Marea Debarasare deoarece este o chestiune a Romaniei, noi nu suntem inca la standardul de viata la care sa ne permitem sa ne aruncam un televizor la 5 ani sau la 8 ani. De obicei le tinem. Eu insumi am un televizor acasa care cred ca functioneaza de prin 1994. Este chestiunea asta pe care inca o avem noi si, din informatiile pe care le am, exista si la nivelul Europei o problema, de aceea cred ca o sa avem niste discutii sa scada tinta de colectare a 4 kilograme pe cap de locuitor de deseuri EEE pe an, sa ne ducem undeva mai jos. Trebuie sa tinem cont de realitati, ceea ce se poate demonstra. Dar va continua programul, categoric va continua.
O alta initiativa importanta este programul Rabla. Cum va evolua programul in 2009?
Marea Debarasare a deseurilor electrice, electronice si electrocasnice va fi urmata de Marea Debarasare a masinilor vechi la un moment dat, si asta trebuie pregatita de acum. Deci vorbim despre poluatori, despre masini non-euro, vorbim de taxa in final, dar nu asta e important, important e ce o sa ne astepte. In cativa ani de zile o sa ne astepte un cimitir de masini. Si aici va urma Marea Debarasare auto, care vrem, nu vrem, se va
intampla. „Rabla“ va trebui sa vina sa sustina chestiunea asta, va trebui sa gasim o formula prin care sa-i convingem pe detinatorii de masini vechi sa renunte la ele. Trebuie, in acelasi timp, sa facem asta fara ca oamenii sa simta pierderi, totul prin programe, prin subventii, vom gasi solutii. Trebuie sa ne pregatim, pentru ca altfel vom avea o problema ca tara.