O nouă versiune timbrului pentru mediu ar putea fi reintrodusă până la finalul anului 2017. În forma sa care nu este finală, timbrul de mediu prevede două moduri de taxare: o singură dată pe toată durata de viață a autovehiculului sau o plată anuală, de tipul unei taxe care să crească în funcție de norma de poluare a mașinii. Anunțul a fost făcut de Cornel Brezuică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), în cadrul unei conferințe PwC.
Potrivit lui Brezuică, s-a construit un grup de lucru la nivel de minister, în care a fost invitată și industria. Grupul de lucru s-a întâlnit deja de două ori.
„Am trecut în revistă şi deja au început discuții cu privire la modul de taxare. Se pot identifica două moduri de taxare. Ultima discuție a generat o altă discuție, că am putea crea un mix între aceste două moduri. Dar, în principiu, am plecat de la taxarea o singură dată pentru toată durata de viață a autovehiculului, acesta fiind unul dintre modurile de taxare, iar al doilea o plată anuală, gen impozit sau taxă care să fie gândită cu o valoare accentuată, cu o valoare mai mare pentru acele vehicule cu o formă de poluare inferioară faţă de celelalte, cum sunt Euro 6 sau Euro 5, care au o formă de poluare mai prietenoasă cu mediu.”
Varianta finală a timbrului pentru mediu ar putea fi gata la sfârșitul anului
Reprezentantul AFM a mai spus că speră ca, până la sfârșitul anului, să existe o variantă concretizată a acestei taxe.
„Aceste moduri de taxare trebuie sa aibă la bază emisiile de dioxid de carbon, emisiile de alte substanțe sau capacitatea cilindrică la automobilele unde nu se pot determina emisiile de CO2 sau unde nu se găsesc în documentele producătorului. (…) Grupul de lucru este in forma maximă și sper să avem un rezultat cat de repede care fie supus cât de repede dezbaterii publice.”
Ce efecte a avut scoaterea timbrului de mediu
Scoaterea acestei taxe a afectat bugetul Administrației Fondului pentru Mediu, instituția care gestionează proiectele pentru protecția mediului, așa cum sunt Rabla, Rabla plus și Casa Verde. Timbrul de mediu asigura 45% din bugetul instituției.
Citește și: AFM: „estimările pentru bugetul pe 2017, înjumătățite din cauza eliminării timbrului de mediu”
În plus, un alt efect a fost creșterea înmatriculărilor de autovehicule vechi, mai poluante. În primele cinci luni din 2017, românii au înmatriculat de 6 ori mai multe mașini second-hand. Adică, peste 214.000 de mașini second-hand înmatriculate. Ceea ce înseamnă, circa 71% din volumul de mașini vechi înregistrat în tot anul 2016, potrivit datelor furnizate de Asociația Importatorilor și Producătorilor de Automobile (APIA).
Timbrul de mediu a fost eliminat la 1 februarie 2017, odată cu legea eliminării celor 102 taxe.
Citește și: Bugetul AFM, mai mic cu 38% față de 2016. Ce programe de mediu vor fi finanțate
Timbrul de mediu este ilegal și nu taxează corect poluarea