Contractul de salubritate de la Ploiesti se dovedeste pagubos chiar si pentru institutiile publice. Acestea trebuie sa achite catre noul operator de salubritate chirii lunare de aproape cinci ori mai mari pentru pubele. Municipalitatea a omis in momentul negocierii contractului acest aspect, iar acum institutiile publice, finantate cu bani de la buget, adica tot din taxele si impozitele cetatenilor, suporta consecintele.
Noul contract de salubritate de la Ploiesti a intrat in vigoare la 1 aprilie. Trecand peste modalitatea prin care a fost desemnat operatorul, dupa ce s-a batut palma au inceput sa iasa la iveala dedesubturile contractului. Chiar daca la prima vedere tarifele practicate de firma de salubritate par a fi mici, ele ascund in spate facturi exorbitante. Astazi va prezentam cum anume institutiile publice din municipiu, care nu-s putine la numar, daca adaugam ca pe lista se regasesc si unitatile de invatamant din municipiu, trebuie sa suporte lunar chirii de aproape cinci ori mai mari fata de perioada anterioara pentru containerele pe care le folosesc. Iar banii sunt platiti din bugetul local, adica tot din taxele si impozitele ploiestenilor.
Omisiune sau intentie cu premeditare
La momentul negocierii contractului, comisia desemnata de municipalitatea a omis sa solicite participantilor la licitatie si ofertele pentru inchirierea pubelelor. Nu a existat nicio preocupare pentru modul in care se va realiza acest serviciu. Asa s-a ajuns ca, ulterior semnarii contractului, institutiile publice sa fie puse in fata faptului implinit. Daca initial, pentru inchirierea containerelor se percepea un tarif de 22 de lei, acum acesta este de 95 de lei. Si, ca de fiecare data, „nu este prost cine cere, ci cine da!”.
Aloooo? Aude cineva?
Managerul general al Rosal, Valentin Dobre, a negat ca institutiile publice ar urma sa inchirieze pubelele. „Institutiile publice nu pot inchiria pubele, ci trebuie sa le cumpere, iar tarifele sunt postate pe SEAP”, a sustinut Valentin Dobre, managerul general al firmei Rosal, negand ca ar urma sa fie inchiriate containere la unitatile de invatamant. Ulterior discutiei telefonice, ne-a prezentat si tarifele de vanzare ale containerelor. In ciuda acestor declaratii, la sediul redactiei am primit un contract al carui obiect este tocmai inchirierea containerelor, contract incheiat intre noul operator si o institutie publica din municipiu.
Un calcul sumar atesta faptul ca, desi tarifele practicate pentru colectat, transport si depozitat deseuri sunt mai mici, prin introducerea noii chirii, institutiile publice vor plati cu 73 de lei/luna mai mult pentru fiecare container. Daca am raporta totul la cele 114 institutii publice care au sedii in Ploiesti, in care sunt incluse si unitatile de invatamant, si am calcula chiria perceputa pentru trei containere la fiecare, diferenta care trebuie suportata lunar ajunge la aproape 25.000 de lei, fara a tine cont ca tarifele nu includ TVA-ul. In noua luni, institutiile publice vor plati in plus aproape 54.000 de euro, daca ne raportam la cursul de ieri al BNR.
Servicii dubioase
Acesta nu este singurul aspect care poate fi criticat. Telegraful de Prahova a prezentat faptul ca in factura emisa pentru perioada 1-15 aprilie, operatorul a solicitat plata pentru colectarea, transportul si depozitarea a 1119 tone de deseuri asimilate din contructii si demolari, tariful practicat pentru acest serviciu fiind de 103,76 lei/tona. Pentru ca exista numeroase dubii cu privire la gunoiul care a ajuns la rampa, solicitam public ca operatorul de la Rampa Boldesti-Scaeni sa ne permita accesul sa monitorizam pe durata unei luni care sunt deseurile depozitate.