Toate problemele de protectia mediului necesita o abordare holistica, fiind de o deosebita complexitate si vizand de obicei toate sectoarele economiei si care necesita participarea atat a factorilor interesati in protectia mediului, cat mai ales a poluatorului.
Text de Gabriel Paun
Este si cazul schimbarilor climatice. Pentru a lupta impotriva schimbarilor climatice, Uniunea Europeana trebuie sa reduca emisiile de gaze cu efect de sera in special in sectorul transporturilor, dar producatorii de autovehicule lupta feroce impotriva unor masuri legale concrete. Transporturile reprezinta singurul sector al UE care si-a sporit emisiile de gaze cu efect de sera cu aproximativ 26% din 1990. Doar vehiculele private produc 12% din totalul emisiilor UE. In ciuda unui angajament voluntar al industriei auto de reducere a emisiilor de CO2 la masinile noi pana la 140 g/km in 2008, producatorii europeni de masini au reusit doar o medie de 160 g/km.
Pentru a-si indeplini angajamentele fata de problema schimbarilor climatice, UE trebuie sa adopte un regulament nou pana la sfarsitul acestui an, care va limita emisiile de CO2 de la masinile noi la 120 g/km, in anul 2012, si la 80 g/km pana in 2020. Regulamentul trebuie, de asemenea, sa ia in considerare dimensiunea vehiculelor si nu greutatea lor, si sa includa un sistem de penalitati suficient de puternice pentru a-i forta pe producatori sa respecte regulamentul – 150 de euro pentru fiecare gram in plus de CO2 fata de limita pentru fiecare vehicul vandut adaugati la taxa pe poluare.
Ca stat membru al UE, si Romania trebuie sa se angajeze in acest proces, cu atat mai mult cu cat, la noi, varsta medie a parcului auto este de 13 ani, iar in structura acestuia autoturismele cu norma de poluare de la non-euro pana la Euro 2 reprezentau, la nivelul anului 2005, 90% din parc! Pe langa o contri butie semnificativa la fenomenul de schim bari climatice, poluarea de la masini a ajuns sa determine probleme serioase de sanatate si conditii de viata insuportabile in special in Bucuresti. Romania trebuie sa urmeze tendinta internationala de a fundamenta politica mediului pe principiul poluatorul plateste. Principiul poluatorul plateste statuteaza obligatia poluatorului de a suporta cheltuielile legate de prevenirea si controlul poluarii, fiind responsabil pentru pa gubele produse. De aceea cred ca atunci cand ne urcam la volan trebuie sa fim pre gatiti sa platim in plus pentru mediul pe care ni-l poluam si este bine sa ne cumparam masina de care avem nevoie pentru noi, nu pentru imaginea noastra.
Romania a facut primii pasi in acest sens, insa a facut greseala fatala fata cetatenii sai, taxa pe poluare pentru autovehicule fiind instituita ca taxa fiscala. Reactiile ce au urmat au fost de inteles si asa se face ca acum ne aflam in fata adoptarii unei noi versiuni a taxei care, de aceasta data, va fi taxa de mediu. Asta inseamna ca atunci cand vom plati taxa pe poluare pentru masina ce ne-o cumparam, banii se vor intoarce la noi pentru ca ei vor fi folositi pentru proiecte de mediu care sa ne imbunatateasca viata. Fie ca ei vor fi folositi pentru reimpaduriri, spatii verzi sau piste de biciclisti, fie ca ii vom primi ca subventii atunci cand vom dori sa ne instalam un panou solar sau sa ne izolam termic casa, acesti bani pe care trebuie sa-i scoatem din portofel vor fi parte din contributia noastra la stoparea incalzirii globale.
Conform propunerii legislative, suma de plata reprezentand taxa se calculeaza, dupa cum urmeaza:
Suma de plata = A x B x (100-C)/100, unde: A = cilindree (capacitatea cilindrica); B = taxa specifica pe cilindree; C = cota de reducere a taxei.
Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele meto dologice.
Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Atunci cand persoana care solicita inmatricularea autovehiculului nu poate face dovada datei primei inmatriculari a autovehiculului, taxa se calculeaza pe baza elementelor afere nte unui autovehicul similar cu o vechime de pana la 1 luna.
Taxa se vireaza de catre contribuabili la bugetul Fondului pentru mediu, in lei, prin unitatile trezoreriei statului. Dovada platii acesteia va fi pre zentata cu ocazia inmatricularii autovehiculului.