In cele ce urmeaza vom face doua lucruri: (i) descrierea SNDD, extrasa din sumarul executiv al lucrarii, si (ii) vom face unele comentarii explicative.
Text de Ionut Purica
(i) Descriere
Ca orientare generala, lucrarea vizeaza realizarea urmatoarelor obiective strategice pe termen scurt, mediu si lung:
Orizont 2013: Incorporarea organica a principiilor si practicilor dezvoltarii durabile in ansamblul programelor si politici lor publice ale Romaniei, ca stat membru al UE.
Orizont 2020: Atingerea nivelului mediu actual (cu referinta la cifrele anului 2006) al UE-27 potrivit indicatorilor de baza ai dezvoltarii durabile.
Orizont 2030: Apropierea semnificativa a Romaniei de nivelul mediu din acel an al tarilor membre ale UE din punctul de vedere al indicatorilor dezvoltarii durabile.
Textul este structurat in 5 parti:
Partea I prezinta cadrul conceptual, defineste notiunile cu care se opereaza, descrie principalele repere ale Strategiei pentru Dezvoltare Durabila reinnoite a UE (2006), stadiul actual al procesului de elaborare a indicatorilor de baza ai dezvoltarii durabile si masurile relevante intreprinse de Romania in perioada de pre si postaderare.
Partea II contine o evaluare a situatiei actuale a capitalului natural, antropic, uman si social din Romania. Aceasta abordare este conforma cu ultimele recomandari (mai 2008) ale Grupului de Lucru combinat al Oficiului de Statistica al UE (Eurostat), Comisiei Economice ONU pentru Europa (UNECE) si Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) privind masurarea performantelor dezvoltarii durabile in functie de evolutia celor patru forme de capital.
Partea III infatiseaza o viziune de perspectiva, stabilind obiective precise pe cele trei orizonturi de timp, urmarind strict logica provocarilor-cheie si temelor intersectoriale, asa cum sunt formulate in Strategia pentru Dezvoltare Durabila a UE reinnoita.
Partea IV analizeaza problemele specifice cu care se confrunta Romania si stabileste tinte pentru accelerarea procesului de trecere la modelul de dezvoltare durabila, concomitent cu reducerea si eliminarea decalajelor existente in raport cu nivelul mediu de performanta al celorlalte state membre ale Uniunii Europene.
Partea V contine recomandari concrete privind crearea si modalitatile de functionare ale cadrului institutional menit sa asigure implementarea, monitorizarea si raportarea asupra rezultatelor Strategiei Nationale pentru Dezvoltare Durabila revizuite. Propunerile tin seama de experienta si practica statornicite in celelalte state membre ale UE si vizeaza adoptarea unor solutii novatoare, adaptate la conditiile specifice ale Romaniei, privind responsabilizarea autoritatilor publice si implicarea activa a factorilor sociali in realizarea obiectivelor dezvoltarii durabile.
In completarea obiectivelor ce deriva din strategiile, planurile si programele nationale de dezvoltare, Strategia stabileste directiile principale de actiune pentru insusirea si aplicarea principiilor dezvoltarii durabile in perioada imediat urmatoare:
– Corelarea rationala a obiectivelor de dezvoltare, inclusiv a programelor investitionale, in profil intersectorial si regional, cu potentialul si capacitatea de sustinere a capitalului natural;
– Modernizarea accelerata a sistemelor de educatie si formare profesionala si de sanatate publica, tinand seama de evolutiile demografice nefavorabile si de impactul acestora asupra pietei muncii;
– Folosirea celor mai bune tehnologii disponibile, din punct de vedere economic si ecologic, in deciziile investi tionale din fonduri publice pe plan national, regional si local si stimularea unor asemenea decizii din partea capitalului privat; introducerea ferma a criteriilor de eco-eficienta in toate activitatile de productie sau servicii;
– Anticiparea efectelor schimbarilor climatice si elaborarea atat a unor solutii de adaptare pe termen lung, cat si a unor planuri de masuri de contingenta intersectoriale, cuprinzand portofolii de solutii alternative pentru situatii de criza generate de fenomene naturale sau antropice;
– Asigurarea securitatii si sigurantei alimentare, inclusiv prin valorificarea avantajelor comparative ale Romaniei in privinta agriculturii organice; corelarea masurilor de crestere cantitativa si calitativa a productiei agricole in vederea asigurarii hranei pentru oameni si animale cu cerintele de majorare a productiei de biocombustibili, fara a face rabat de la exigentele privind mentinerea si sporirea fertilitatii solului, biodiversitatii si protejarii mediului;
– Protectia si punerea in valoare a patrimoniului cultural si natural national; racordarea la normele si standardele euro pene privind calitatea vietii sa fie insotita de revitalizarea in modernitate a unor moduri de vietuire traditionale, in special in zonele montane si cele umede.
Aspectele de continut ale Strategiei UE se concentreaza asupra unui numar de 7 provocari cruciale si 2 domenii transsectoriale. Multe dintre tintele onvenite in cadrul UE sunt stabilite in expresie numerica sau procentuala, cu termene stricte de implementare, fiind obligatorii pentru toate statele membre.
De asemenea, in urma semnalelor primite din partea institut iilor centrale si locale consultate si asociatiilor sau persoanelor interesate, se recomanda spre considerare Guvernului Romaniei urmatoarele masuri:
Elaborarea unor bugete nationale multianuale pe 7 ani, congruente cu exercitiile bugetare ale UE, concepute intr-o formula glisanta, revizuita in fiecare an, pentru asigurarea pe termen mediu a finantarii continue si fara sincope a obiectivelor dezvoltarii durabile in conformitate cu obligatiile asumate in calitate de membru al Uniunii Europene si cu interesele nationale ale Romaniei.
Crearea, in componenta Guvernului Romaniei, a unei institut ii specializate (eventual sub forma unui Institut National de Planificare Strategica) pentru elaborarea si urmarirea strategiilor de dezvoltare economica si sociala a Romaniei in corelare cu capacitatea de suport a capitalului natural pe termen mediu si lung, coordonarea programelor sectoriale interdependente si asigurarea coerentei programelor guvernamentale si a celor cu finantare comunitara.
Crearea unui Minister al Energiei si Resurselor (eventual in urma restructurarii Ministerului Economiei si Finantelor) si reexaminarea functionalitatii mecanismelor de reglementare si agentiilor specializate, inclusiv instituirea unui oficiu independent pentru monitorizarea si supravegherea pietei de energie in conditii de transparenta, conform politicilor si practicii UE.
Pregatirea in regim prioritar a unei strategii pro-active pe termen lung privind evolutiile demografice si migratia ca element de referinta pentru revizuirea realista a programelor sectoriale; ajustarea corespunzatoare a strategiilor privind resur sele umane, educatia si formarea profesionala, sanatatea publica.
(ii) Comentarii
Ati vazut mai sus elementele descriptive generale ale SNDD. Unii dintre dumneavoastra se vor intreba la ce ne mai trebuie inca o strategie pe langa toate cele pe care le-am facut in ultimii ani. Mai mult, in anul 2000, s-a mai facut o strategie de dezvoltare durabila cu orizont 2025.
Ei bine, in primul rand aceasta strategie este ceruta de Comisia Europeana; si cum de un an si jumatate suntem in UE, trebuie sa ne conformam asa cum o fac si celelalte state membre. Strategia noastra este comparabila cu cele ale altor state din UE.
Ca obiective, nu este usor sa mentii echilibrul intre elementele de detaliu adanc, tentante pentru grupul de specialisti care redacteaza lucrarea, si elementele generale care sa constituie infasuratoarea evolutiei unei intregi economii cu caracteristici dinamice pronuntate cum este cea a Romaniei din aceasta perioada. Inca sunt in strategie unele obiective care se gasesc departe, intre viziunea locala si cea generala.
Un lucru trebuie insa remarcat: SNDD este gandita ca o strategie de referinta. Speranta celor care o redacteaza fiind ca si celelalte strategii la nivel sectorial (energie, industrie, finante etc.) vor avea de acum atat un punct de pornire, cat si o linie de referinta. Evident, acest lucru se va intampla daca soarta va marca o schimbare de mentalitate post factum. Adica, organele executive si legislative care aproba strategia sa o urmareasca dupa ce s-a marcat realizarea sarcinii (a carei finalizare este data de aprobarea de Comisia Europeana a SNDD).
A urmari (in scopul realizarii) o strategie cu orizont 2030 inseamna subordonarea gandirii politice, cu bataie de patru ani, aceleia economice cu bataie de doua decenii. Cu alte cu vinte inseamna viziune.