Spark, serviciul de car sharing cu maşini electrice, s-a lansat, miercuri, în Bucureşti, cu preţuri care încep de la 1,2 lei pe minut.
Car sharing-ul este un serviciu de închiriere al mașinilor pe perioade scurte de timp, foarte popular în marile orașe ale lumii pentru că utilizatorii nu plătesc combustibilul sau locul de parcare. Spre deosebire de servicii de ride-sharing, precum Uber, Bolt sau Yango, în cazul Spark, utlizatorul este în același timp și șoferul mașinii.
Flota companiei este formată din maşini Nissan Leaf 40 şi Renault Zoe şi momentan sunt disponibile 50 de vehicule, urmând ca până la finalul anului, numărul acestora să crească la 120 pentru ambele modele.
Pentru Nissan Leaf 40, preţul pe minut este de 1,40 de lei, cu un maxim zilnic de 260 de lei şi 150 de kilometri. Dupa cei 260 de lei, nu se mai taxeaza în ziua respectivă. Dacă totuşi, numărul de kilometri parcurşi depăşeşte distanţa de 150 km, se va aplica un tarif adiţional de 0,85 de lei pe km. Pentru Renault Zoe, preţul pe minut este de 1,20 de lei, cu un maxim zilnic de 215 de lei şi 150 de kilometri.
Directorul general al Spark România, Iordan Tonchev, a declarat că în funcţie de cât de bine va merge business-ul în Bucureşti, va lua în calcul şi extinderea în alte oraşe ale ţării.
De asemenea, Spark are şi o variantă pentru companii, care pot închiria maşini pentru proprii angjaţi.
Conceptul de car-sharing poate deveni o alternativă pentru şoferii care nu vor să intre în traficul cotidian cu propriile maşini, estimează reprezentanţii Spark. Astfel, cu cât mai mulţi oameni folosesc serviciile de car-sharing, cu atât vor fi mai puţine maşini în trafic. În medie, o familie nu-şi foloseşte maşina personală mai mult de 10.000 km/an, în condiţiile în care circa 96% din timp maşinile stau parcate, notează sursa.
În plus, legislaţia actuală permite utilizarea gratuită a parcărilor publice din Bucureşti de către cei care au maşini electrice. Totodată, maşinile electrice pot utiliza inclusiv benzile dedicate autobuzelor, ceea ce le va permite şoferilor să-şi găsească rute şi mai rapide prin oraş.
Cum funcționează
Automobilele electrice pot fi localizate și rezervate prin intermediul aplicației mobile care se instalează pe smartphone. Pentru a deveni utilizator, trebuie să aveți permis de conducere din categoria B valabil și o experiență de cel puțin un an, precum și un card bancar.
Rezervarea este gratuită și garantează valabilitatea mașinii pentru 15 minute. După acest interval, se poate anula rezervarea sau se poate face una pentru înca 15-30 de minute, pentru un cost suplimentar.
Odată ce ați ajuns la mașină, o puteți debloca apăsând butonul „Deblocare” din aplicație. După ce ați terminat traseul dorit, lăsați cheia de contact în interiorul vehiculului și apăsați butonul „Finalizați călătoria” din aplicație pentru a bloca mașina și a termina sesiunea de închiriere.
Maşinile sunt asigurate complet, iar dacă şoferul produce un accident din vina lui, parchează neregulamentar sau primeşte o amendă, acesta va suporta rigorile legii.
„Rugăm şoferii să completeze formularele RCA. În cazul unui accident, şoferii ne pot anunţa telefonic, sau direct din aplicaţie, sau sa trimita un SMS, inclusiv cu poze. Mai departe se ocupa echipa noastră. Daca nu este din vina şoferului, acesta nu va suporta niciun cost. Daca este el de vină, sunt condiţiile din poliţa de asigurare”, a explicat Tonchev.
În Bulgaria, compania s-a lansat în 2017 cu doar 25 de mașini. În primele două zile peste 2.000 de persoane s-au înregistrat pe site, ceea ce a dus la blocarea acestuia, potrivit presei bulgare. În prezent Spark deține la Sofia o flotă de peste 150 de mașini și are peste 20.000 de utilizatori, în condițiile în care populația orașului este de circa 1,3 milioane.