Lumea de maine, creata de oameni si facilitata de tehnica. Cu solutiile si cunostintele noastre, contribuim la realizarea unei lumi mai bune"- aceasta este viziunea companiei Siemens, care se poate numi un jucator important intr-un domeniu fara de care lumea nu ar avea cum sa devina cu adevarat mai buna, protectia mediului inconjurator. Un proiect in valoare de 7 milioane de euro, de mare importanta pentru apele Marii Negre, este aproape de finalizare, in portul din Constanta.
In anul 2005, Siemens a castigat o licitatie internationala pentru construirea unei statii de tratare a apelor uzate din Constanta si a levigatului din groapa de gunoi ecologica din incinta portului, valoarea contractului fiind de aproximativ 7 milioane de euro. Investitia face parte din componenta de mediu a proiectului numit "Mediul si Infrastructura in Portul Constanta", finantat de Banca Europeana de Investitii (BEI), in proportie de 49%, si de Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime Constanta (CNAPM), in calitate de beneficiar, in proportie de 51%. Lucrarile la proiect au inceput in 2006, urmand ca la jumatatea anului acesta sa fie finalizate.
Anual, in Portul Constanta se acumuleaza o cantitate enorma de gunoi: aproximativ 30.000 de tone de deseuri din activitati portuare, 2.000 de tone de deseuri colectate de la nave si peste 700 de tone de deseuri colectate din bazinul portuar.
Mai grav, studiile arata ca, in fiecare an, cantitatea de gunoi din port creste cu 8 procente. Se stie ca transportul tuturor deseurilor in afara incintei portuare ar duce atat la cresterea impactului asupra mediului, cat si la cresterea riscului unei posibile poluari, motiv pentru care aceste statii, plasate in incinta Portului Constanta, sunt absolut necesare. Cristian Simion, Quality Manager Industrial Solutions and Services, Siemens, ne povesteste mai multe despre procesul de functionare a celor doua statii. "Statia de tratare a levigatului se afla langa singura groapa de gunoi ecologica din Constanta, si scopul ei este cel de a filtra si epura levigatul, acel produs rezultat in urma macerarii gunoiului menajer.
In procesul de tratare se identifica doua trepte, una biologica si una mecanica, cea din urma insemnand, de fapt, colectarea a tot ce inseamna levigat intr-o statie de pompare.
Apoi, printr-o conducta, levigatul se duce intr-un rezervor de stocare. Printr-un sistem de conducte, acesta ajunge, apoi, intr-o camera operationala, unde incepe treapta chimico-biologica.
La final, totul se transforma in niste "mamaligi de noroi", care sunt aruncate la groapa ecologica." In statia de tratare a apelor uzate de pe platforma portuara, procesele, biologic si mecanic, sunt ase manatoare. In fiecare secunda se trateaza un volum de apa de 80 de metri cubi. Primele studii privind ecologizarea Portului Constanta au inceput in anul 1998, gratie proiectului romano-olandez "Managementul deseurilor in Portul Constanta".
Acest proiect a fost finantat de Ministerul Afacerilor Economice din Olanda, in scopul alinierii Romaniei la prevederile Conventiei Internationale pentru Prevenirea Poluarii de la Nave, si s-a finalizat in 2001 cu doua realizari importante: Planul Strategic pentru Managementul Deseurilor pentru Portul Constanta si statia de tratare a apelor de santina. Obiectivele de investitii din actualul proiect "Mediu si Infrastructura" fac parte din Planul Strategic mentionat, ca masuri pentru imbunatatirea practicilor de gestionare a deseurilor.