Sectorul aviatic se schimbă: emisii mai mici, presiuni mai mari

Tranziția ecologică prinde viteză în aviație, dar provocările rămân uriașe. Până în 2050, sectorul aviatic trebuie să ajungă la emisii nete zero.

Combustibilul sustenabil (SAF) ar putea asigura 53% din reducere, însă producția e încă scumpă și limitată. Pe fondul noilor reguli europene, presiunea crește: din 2025, 2% din combustibilul folosit trebuie să fie SAF.

Wizz Air cere politici coerente, investiții masive și rute aeriene mai eficiente pentru a livra rezultate reale.

Compania anunță un plan etapizat pentru emisii nete zero până în 2050, cu accent pe combustibilul sustenabil și reforma infrastructurii

Recent, compania aeriană Wizz Air a lansat planul său pentru atingerea emisiilor nete zero până în 2050.

Documentul, intitulat Flying Towards Net Zero, propune o abordare etapizată a decarbonizării, axată pe trei direcții principale.

Acestea se referă la modernizarea flotei, utilizarea combustibilului sustenabil pentru aviație (SAF) și reducerea amprentei operaționale prin optimizare.

Trei „F” pentru decarbonizare

Foaia de parcurs a Wizz Air este structurată în jurul conceptului celor trei „F”: flights (zboruri), fuel (combustibil) și footprint (amprentă).

Planul prevede:

  • 53% din reducerea emisiilor prin utilizarea SAF;
  • 21% prin inovații tehnologice aplicate aeronavelor;
  • 7% prin reînnoirea flotei;
  • 4% prin reformarea traficului aerian;
  • 2% prin creșterea eficienței operaționale.

Potrivit companiei, combustibilul sustenabil (SAF) este cea mai importantă pârghie pentru atingerea obiectivelor climatice.

Cu toate acestea, producția actuală de SAF este limitată, iar costurile de producție rămân încă prohibitive pentru industrie.

Avem nevoie de acțiune, nu doar de ambiție

Yvonne Moynihan, Corporate & ESG Officer la Wizz Air, a avertizat că ritmul actual de schimbare este insuficient pentru industrie.

Ea a declarat că, fără o intervenție radicală, aviația nu va reuși să își îndeplinească angajamentele climatice asumate.

Moynihan a subliniat că problemele nu sunt doar tehnologice, ci țin și de politici publice, investiții strategice și dinamica pieței.

Apel la politici coerente și investiții în SAF

În document, compania cere crearea unui cadru politic stabil și a unui plan de investiții publice pentru susținerea SAF.

„Guvernele trebuie să ia măsuri urgente pentru extinderea capacităților de producție de combustibil sustenabil,”

avertizează raportul Wizz Air.

Fără sprijin politic și financiar, prețurile SAF vor rămâne necompetitive, mai ales pentru companiile aeriene low-cost.

Infrastructura rămâne un obstacol major

Wizz Air atrage atenția asupra infrastructurii învechite a spațiului aerian european, care generează milioane de tone suplimentare de emisii.

Reprezentanţi ai Companiei afirmă că rutele ineficiente și întârzierile în reformarea traficului aerian întârzie progresul în reducerea amprentei de carbon.

În timp ce unele companii implementează tehnologii AI pentru eficientizarea operațiunilor, progresele generale în spațiul aerian sunt lente.

O strategie care evită compensarea emisiilor

Spre deosebire de alte companii aeriene, Wizz Air nu mizează pe compensarea emisiilor sau pe tehnologii insuficient validate.

Strategia companiei se bazează pe implementarea de soluții concrete și testate, cu efecte directe asupra reducerii emisiilor.

Context european: reglementări mai dure, provocări mai mari

Anunțul Wizz Air vine într-un moment în care sectorul aviatic european este sub presiune pentru a livra rezultate climatice rapide.

Pachetul legislativ Fit for 55, adoptat oficial în 2023, a intrat în vigoare și impune reducerea emisiilor în toate sectoarele economice.

O măsură concretă este regulamentul ReFuelEU Aviation, care impune utilizarea a minimum 2% SAF în aviație, din 2025.

Această cotă va crește progresiv, urmând să ajungă la 70% combustibil sustenabil până în anul 2050, conform regulamentului european.

De asemenea, schema EU Emissions Trading System (ETS) a fost extinsă, majorând presiunea financiară asupra companiilor aeriene.

Costurile suplimentare pentru certificatele de emisii adaugă dificultăți operatorilor, mai ales celor din segmentul low-cost.

Riscuri comerciale și financiare ale inacțiunii

Wizz Air avertizează că lipsa unei transformări reale poate expune aviația europeană la sancțiuni de mediu și riscuri economice.

Schimbările climatice continuă să prezinte riscuri comerciale și financiare semnificative pentru operatorii aerieni,” subliniază documentul.

Sustenabilitatea devine deja o condiție esențială pentru reziliența economică și pentru păstrarea competitivității pe termen lung.

Nerespectarea reglementărilor poate afecta investițiile, încrederea consumatorilor și chiar accesul la finanțare în viitor.

Ce fac și alte companii aeriene europene în 2025

Mai multe companii aeriene europene au adoptat măsuri concrete în 2025, odată cu intrarea în vigoare a noilor reglementări.

Lufthansa Group a introdus, din 1 ianuarie 2025, o taxă de mediu aplicată zborurilor cu plecare din UE, Marea Britanie, Norvegia și Elveția.

Valoarea taxei variază între 1 și 72 de euro, în funcție de rută și clasa de zbor, pentru a susține costurile de sustenabilitate.

Air France-KLM a semnat un acord cu TotalEnergies pentru furnizarea a până la 1,5 milioane de tone de SAF, din 2025.

Parteneriatul susține ținta grupului de a reduce emisiile per pasager/km cu 30% până în anul 2030.

Ryanair a încheiat acorduri cu Enilive și Shell pentru asigurarea a 460.000 de tone de SAF între 2025 și 2030.

Compania vizează atingerea unei cote de 12,5% combustibil sustenabil în totalul utilizat până la finalul deceniului.

EasyJet a semnat un parteneriat cu Moeve pentru furnizarea de SAF produs din uleiuri de gătit uzate, începând din 2025.

Combustibilul sustenabil va fi folosit pentru rețeaua sa de zboruri din Spania, fără apelarea la scheme de compensare a emisiilor.

Scandinavian Airlines (SAS) a deschis rezervările pentru primele zboruri comerciale cu aeronave electrice, programate pentru anul 2028.

Între timp, în 2025, compania continuă colaborarea cu dezvoltatorii acestor tehnologii pentru reducerea emisiilor și a zgomotului.

Aceste acțiuni marchează începutul unei etape accelerate de tranziție ecologică în aviația europeană, cu provocări majore de cost și aprovizionare.

CITEȘTE ȘI:

Sondaj Wizz Air: susținere masivă pentru combustibilul sustenabil în aviație

Începe testarea combustibilul sustenabil pentru aviație SAF

Aviația sustenabilă | Cum reduc reduc emisiile companiile aeriene și ce nu fac încă

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri