Navele care tranziteaza gurile Dunarii polueaza masiv apele fluviului si ale Deltei. Afirmatia ii apartine lui Ion Drugan, comisar-sef al Comisariatului Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii, care a mai declarat ca "vapoarele deverseaza continuu apele uzate in Dunare, iar comandantii navelor isi motiveaza gestul prin faptul ca nu exista dotari portuare pentru preluarea deseurilor lichide si solide produse la bord pe timpul mar-sului". "Noi aflam de producerea acestor poluari doar atunci cand se deverseaza reziduuri petroliere pentru ca acestea apar la suprafata apei. In cazul celorlalte deversari nu se stie despre ce cantitati este vorba si unde ajung. stim doar ca anual patrund din mare pe Dunarea maritima sute de cargouri, iar in Delta exista mii de nave fluviale care nu au unde sa predea deseurile produse la bord", a spus Drugan.
Dan Iulian Ichim, capitanul-sef al Portului Tulcea, sustine ca navele maritime si cele fluviale care patrund pe bratele Dunarii si in Delta au dotari pentru depozitarea in siguranta a reziduurilor lichide si solide. "Porturile din judetul Tulcea nu sunt pregatite pentru a prelua aceste deseuri si ca urmare echipajele navelor scapa de reziduuri cum pot", a recunoscut insa capitanul-sef Ichim.
Poluarile produse de vapoare in Delta au pus in alerta autoritatile din judetul Tulcea. La Prefectura Tulcea a avut loc o intalnire a autoritatilor portuare, a administratorilor porturilor si a institutiilor de protectie a mediului. In respectiva sedinta, Paul Cononov, guvernatorul Administratiei Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD), a declarat ca va retrage autorizatia de mediu emisa pentru Administratia Porturilor Dunarii Maritime (APDM) Tulcea. "Nici o masura din planul de conformare convenit cu APDM pentru diminuarea poluarii produse de navele care acosteaza in porturile tulcene nu a fost realizata. Nu exista instalatii de preluare a reziduurilor de hidrocarburi si a apelor uzate, iar colectarea deseurilor solide se face doar in portul Tulcea, in conditii improprii", a spus Cononov.
Dumitru Stoian, directorul filialei din Tulcea a APDM Galati, a declarat ca exista un plan de investitii pentru realizarea dotarilor necesare protectiei mediului. "Anul acesta, portul Tulcea va fi dotat cu o nava specializata pentru preluarea de la vapoare a reziduurilor petroliere, a apei de santina si a dejectiilor. Vom fi dotati, de asemenea, cu un sistem de izolare a zonelor poluate accidental cu hidrocarburi", a declarat Stoian.
Portul Sulina, administrat de Primaria Sulina, nu are nici el dotari pentru depoluarea navelor. In acest port exista doar cateva containere in care echipajele navelor descarca gunoiul solid. In rest, reziduurile lichide sunt deversate in fluviu, pe furis. La Sulina, gunoiul de la vapoare este transportat, cu carca, la o fosta centrala termica, din centrul orasului, transformata in "groapa ecologica". Aurel Dimitriu, primarul Sulinei, a declarat ca acest depozit este provizoriu, el urmand sa fie utilizat pana cand va fi amenajata groapa ecologica aflata in prezent in constructie.
Portul Mahmudia, ce apartine Combinatului Siderurgic Galati, nu a beneficiat de investitii pentru depoluarea vapoarelor. Sute de nave sunt utilizate in zona pentru transportul calcarului siderurgic extras din cariera Mahmudia si pentru turism.
Primaria Tulcea si Consiliul Judetean Tulcea au anuntat ca au facut demersuri la Ministerul Transporturilor pentru preluarea administrarii porturilor de la gurile Dunarii. Ministrul Ludovic Orban a declarat, recent, ca a propus o hotarare de guvern care sa aiba ca obiect transferarea porturilor maritime la administratia locala, dar Executivul nu a adoptat acest document.
Interese
Constantin Hogea, primarul municipiului Tulcea, a declarat ca "APDM se comporta ca un vataf". "Compania, subordonata Ministerului Transporturilor, incaseaza sume foarte mari de la fiecare nava care acosteaza in porturile maritime pentru activitati de depoluare fara sa presteze aceste servicii. Comandantii navelor nu pot acosta vaporul la mal daca nu platesc taxe pentru preluarea gunoiului, a apelor uzate, pentru legare la ponton, pentru racord la retelele de apa si de energie electrica, la care se mai adauga o chirie substantiala.
Nimeni nu stie ce se intampla cu aceste taxe. Exista doar promisiuni ca se va cumpara o nava de depoluare. Solutia de iesire din acest dezastru ecologic produs de vapoare din vina administratorilor de porturi este ca porturile sa fie preluate de comunitatile locale. Primariile au sisteme de salubrizare care pot sa se implice si la depoluarea navelor, in colectarea acestor reziduuri si predarea lor la depozitele ecologice", a mai spus Hogea.
Pentru mai multe informatii viziteaza Romania libera