Reglass, primii ochelari realizați în România din plastic reciclat

O echipă de studenți a dezvoltat primii ochelari din plastic reciclat din România. Dopurile, paharele de unică folosință și recipientele de detergent devin rame simple, rotunde, cu lentile maro sau de tip oglindă. Tinerii speră să-și finanțeze proiectul cu ajutorul unei campanii de crowdfunding.

Într-un video, un bărbat cumpără un croasant pe care îl pune într-o pungă de plastic de unică folosință. Pe fundal, o voce spune: „Ceea ce urmează este să aruncăm punga și să îl mâncăm fericiți. Atât croasantul, cât și punga, și-au îndeplinit scopul. Dar croasantul nu mai e. Însă punga va rămâne timp de secole. Am folosit-o pentru câteva secunde și, apoi, am aruncat-o la gunoi”.

Andreea Nedu, Gabriel Bercovici și Darius Grigoraș sunt câștigătorii ediției din 2018 a Social Impact Award România, un program educațional în inovare socială și o competiție de idei pentru tinerii care vor să producă o schimbare în societate într-un mod constructiv.

Inițial, în cadrul competiției au vrut să construiască o sticlă de apă din material biodegradabil, însă și-au dat seama că nu au capacitatea și resursele necesare pentru un astfel de proiect.

„Problema plasticului ne-a rămas în minte și nu am vrut să ne dăm bătuți până nu găsim o soluție de a crea impact în societate. […] Am cercetat piața din Europa și am găsit acest concept de atelier de manufacturare a risipei din plastic, transformând-o în obiecte cu un nou scop și am vrut să îl aducem și în România”, a povestit Andreea pentru Green Report.

Astfel a luat naștere inițiativa Ireuse, care constă în confecționarea unor ochelari din plastic HDPE reciclat, adică din dopurile PET-urilor, din recipiente de șampon, de gel de duș, de geluri de curățare și paharele de plastic de unică folosință din plastic transparent. De exemplu, pentru o pereche de rame din plastic reciclat este nevoie de aproximativ 25 de dopuri sau de 15 pahare.

Pe ramele din HDPE vor fi montate lentile organice realizate de un producător din România. Maro sau tip oglindă, acestea oferă protecție UVA/UVB, au un strat anti-reflexie – care minimizează strălucirea soarelui, un strat hidrofobic, care minimizează contactul apei cu lentilele și un strat anti-zgârieturi.

„Credem că există o compatibilitate perfectă între sustenabilitate și modă. Drept urmare, după zeci de ore de schițări și prototipări, unde am învățat cum să nu facem niște ochelari de soare, am adus pe lume Reglass”, scriu tinerii despre proiectul lor.

ochelari Reglass

Planul celor trei studenți este creeze parteneriate cu reciclatori de la care să achiziționeze plasticul, apoi să asambleze chiar ei ochelarii, cu ajutorul unei mașinării de injecție și a unei matrițe. Ca să ajungă acolo, echipa Ireuse are nevoie de 3.000 de euro, pe care și i-a propus să îi strângă printr-o campanie pe Startarium.

Până pe 13 mai susținătorii pot finanța ideea cu 7 euro și vor primi o sacoșă din bumbac, cu 20 de euro, pentru o pereche de rame Reglass, 31 de euro –ochelari de soare cu lentile organice maro, 35 euro – ochelari de soare cu lentile strat mirror. Pentru o finanțare de 50 de euro, susținătorii pot participa la un workshop prin care își pot confecționa singuri ochelarii, sub îndrumarea echipei Ireuse.

Dacă depășesc pragul de 4.000 de euro, studenții vor putea oferi și rame de ochelari de soare cu lentile interschimbabile.

Pentru că aceste prețuri nu acoperă costurile operaționale lunare ale echipei, ele vor fi majorate după finalizarea campaniei, dacă finanțarea va fi completă.

zonia.ro

Echipa Ireuse: „Problema plasticului nu a fost mai urgentă ca azi”

„Venim cu un nou concept de ochelari de soare pentru ca tu să te bucuri de aventurile vieții cu mai puțină risipă. […] Problema plasticului nu a fost mai urgentă ca azi. În fiecare minut, contribuim inconștient sau nu la poluarea mediului înconjurător”, scriu cei trei tineri pe Startarium.

În spatele ideii pe care vor să o transmită, că plasticul care va fi dus la centrele de colectare sau la containerele special amenajate nu va fi risipit, stau diferite momente cheie care i-au făcut pe tineri să conștientizeze importanța protejării mediului.

echipa Ireuse

„Momentul meu de declic a fost că atunci când îmi era sete, cumpăram o sticlă de 500 ml de apă și după pur și simplu o aruncam. Mi-am dat seama că nu contribui cu nimic la rezolvarea problemelor de mediu dacă eu încă fac asta. Așa că, de atunci, am sticlă de apă reutilizabilă, mi-o umplu și nu mai plec fără,” a spus Andreea.

„Obiceiul meu de protejare este […] limitarea consumului excesiv de apă. Nu o las să curgă atunci când mă spăl pe dinți sau când spăl vasele. Declicul meu a fost încă din copilărie, când am văzut cât mult gunoi se află pe terenuri arabile. Însă eu am un declic zilnic, când văd cum aruncă șoferii smocurile de țigară pe geam,” adaugă și Gabriel.

„Fac pe cât posibil să utilizez cât mai puține materiale dăunătoare pământului și încerc să schimb atitudinea nepăsătoare a prietenilor referitoare la reciclarea și selectarea deșeurilor. Sunt conștient de faptul că avem nevoie ca spiritul nostru civic să fie mult mai dezvoltat, iar pentru asta încurajez fiecare inițiativă ce are ca scop salvarea planetei. Călătoresc destul de des cu trenul și văd de fiecare dată zone în care nu s-a auzit niciodată de reciclare. Mii de gunoaie sfârșesc la marginile drumurilor, măturate de vânt și ploi, lăsate de izbeliște din lipsă de respect pentru natură. Văd de multe ori oameni care aruncă pe jos, începând de la cele mai mici gunoaie până la saci întregi de deșeuri. E o neglijență totală și o nepăsare grosolană asupra celei care ne oferă oxigen, apă și posibilitatea de a trăi. Declicul cel mai mare îl am atunci când văd oameni cărora nu le pasă de ce-i înconjoară și nu conștientizează că acum este mai mult decât urgent să luăm atitudine,” a transmis și Darius.

În luna iunie, cei de la Ireuse vor participa la Academia Red Bull Amaphiko din Africa de Sud, unde vor interacționa cu alți antreprenori sociali care vor să aducă soluții inovatoare la provocările lumii.

Pe viitor, cei trei tineri își propun să organizeze, în școli și corporații, workshop-uri de conștientizare asupra risipei de plastic și despre procesul de reciclare si upcycling.

spot_img

Ultimele știri