La mai puțin de o lună de la înființarea primului raion fără plastic dintr-un supermarket european, o petiție online semnată de aproape 120.000 de persoane cere lanțului american de supermarket-uri Kroger să facă același lucru. Ce șanse ar avea o astfel de inițiativă în România?
Ekoplaza a înființat într-unul din supermarketurile sale din Amsterdam un raion întreg fără plastic. Peste 700 de produse, cum ar fi carne, orez, sosuri, lactate, dulciuri, cereale, snacks-uri, fructe și legume proaspete, sunt vândute în ambalaje biodegradabile.
Lanțul de supermarketuri Ekoplaza a anunțat că va amenaja raioane similare în toate cele 74 de magazine până la sfârșitul anului. Inițiativa a pornit de la ONG-ul A Plastic Planet.
Inspirați de această schimbare, câteva persoane din Statele Unite au creat o petiție online prin care și-au propus să îi ceară același lucru celui mai mare lanț alimentar din lume, Kroger.
„Compania produce peste 120 de miliarde de dolari pe an și are mai mult de 2.300 de sucursale pe teritoriul Statelor Unite. Asta înseamnă foarte mult plastic! În timp ce Ekoplaza le arată olandezilor că pot trăi fără plastic în Europa, Care2 cere lanțului Kroger să le arate consumatorilor americani același lucru. Imaginați-vă ce diferență ar face Kroger dacă ar deschide câte un raion fără plastic în fiecare dintre magazinele sale! Asta nu doar că ar reduce deșeurile, dar ar încuraja companiile să se gândească la alte metode, mai prietenoase cu mediul, de a-și împacheta produsele”, scriu inițiatorii petiției.
118.458 de persoane au semnat, în mai puțin de o lună, că sunt de acord cu înființarea unor raioane fără plastic în aceste supermarketuri.
„Oamenii și-ar dori să aibă așa ceva în Statele Unite. Poți să-ți dai seama după cât de repede se strâng semnăturile că suporterii noștri își doresc ca magazinele și companiile care produc plastic să trateze problema cu seriozitate”, a declarat Rebecca Gerber, de la Care2, un site de petiții.
Sian Sutherland, co-fondatoare a „A Plastic Planet”, ONG-ul care a convins supermarketul olandez să înființeze un raion fără plastic, s-a declarat încântată că ideea lor migrează pe alte continente.
„Genul ăsta de efect de undă este exact de ce avem nevoie”, a spus aceasta pentru Reuters.
40% din plasticul produs la nivel mondial este de unică folosință, spun cercetătorii. 8 milioane de tone de plastic (sticle, ambalaje și alte produse) ajung în fiecare an în ocean, omorând viața marină și pătrunzând în lanțul alimentar al oamenilor, mai spune și agenția de mediu a Națiunilor Unite.