Dezvoltarea infrastructurii, tranziția energetică și protecția mediului rămân subiecte de actualitate, atât la nivel național, cât și internațional. De la blocajele birocratice care împiedică modernizarea zonelor costiere din România, la investițiile strategice în rețele electrice și energie regenerabilă, peisajul economic și ecologic continuă să se transforme. În același timp, studiile aduc clarificări despre fiabilitatea bateriilor la mașinile electrice second-hand, iar măsurile de gestionare a deșeurilor și protejare a biodiversității generează dezbateri tot mai intense. Pe plan global, schimbările climatice rămân în prim-plan, odată cu desprinderea unei mase uriașe de gheață din cel mai mare aisberg din lume. Iată principalele subiecte din ultimele zile.
1. Apele Române și Ministerul Mediului blochează dezvoltarea unor proiecte în Vama Veche. Deși Primăria Constanța are un proiect de consolidare a malului, acesta nu poate fi depus pentru finanțare deoarece Apele Române revendică dreptul de proprietate asupra terenului. O situație similară se regăsește și în Vama Veche, unde Primăria intenționează să amenajeze zona centrală de lângă plajă, însă nu poate interveni din cauza opoziției Administrației Bazinale de Apă Dobrogea-Litoral (ABADL) și a Ministerului Mediului, transmite Replicaonline.
2. Transelectrica a primit o singură ofertă pentru construirea liniei electrice aeriene de 400 kV Suceava-Gădălin. Consorțiul românesc format din Electromontaj, Emfor și ELM Electromontaj Cluj a depus oferta, având o valoare de aproximativ 690 de milioane de lei. Licitația, lansată toamna trecută, vizează construcția unei linii de 260 km, care traversează județele Cluj, Bistrița-Năsăud și Suceava, afectând 40 de unități administrativ-teritoriale, anunță Economica.net.
3. Un studiu MyBatteryHealth a relevat că temerile consumatorilor privind uzura bateriilor la mașinile electrice second-hand nu sunt pe deplin justificate. Analizând date de la mii de vehicule electrice din întreaga lume, s-a constatat că doar 6% dintre mașinile uzate au o stare de sănătate a bateriei sub 80%. Cu toate acestea, piața vehiculelor electrice uzate, deși a crescut cu 70% în 2024, reprezintă doar 2% din totalul tranzacțiilor, iar principala reticență rămâne legată de costul ridicat al înlocuirii bateriei, care poate ajunge până la jumătate din prețul unei mașini noi, scrie Libertatea.
4. Gunoiul de grajd este o resursă agricolă valoroasă, dar poate reprezenta un risc pentru mediu dacă nu este gestionat corespunzător. Potrivit unor date publicate de Eurostat în ianuarie, în 2020, doar 40% dintre fermele din UE aveau instalații de depozitare, cu variații semnificative între statele membre. Vezi cum gestionează țările europene gunoiul de grajd în articolul de la Green Report.
5. O companie germană cu o istorie de 100 de ani dezvoltă un parc fotovoltaic de 46 MW cu stocare în Dobrogea, în zona Poarta Albă. Potrivit proiectului, vor fi montate 71.280 panouri fotovoltaice, fiecare având cu o putere de 650W. Acesta urmează să fie analizat de Comitetul de Reglementare al ANRE în ședința din 4 februarie, transmite Profit.ro.
6. S-au deschis două centre speciale de colectare în Obor și Baicului. Locuitorii din Sectorul 2 pot duce deșeuri voluminoase, textile sau electrice, dar și materiale provenite din construcții, ca gresie, faianță sau moloz. Mai multe detalii în articolul de la B365.
7. Scoția ar putea interzice deținerea pisicilor în zone cu specii protejate. Comisia Scoțiană pentru Bunăstarea Animalelor îndeamnă autoritățile scoțiene să analizeze impactul pisicilor asupra faunei sălbatice. Pisicile domestice ucid anual păsări, mamifere, reptile și amfibieni. Propunerea vizează introducerea unor zone de restricție, unde proprietarii ar fi obligați să-și țină animalele de companie exclusiv în interior sau să nu le dețină deloc, scrie Mediafax.
8. O bucată imensă, aproape cât Parisul, s-a desprins pentru prima dată din cel mai mare aisberg din lume, A23a, monitorizat prin satelit. Aisbergul, cu o lungime de 80 km și o suprafață de 3.360 kilometri pătrați, s-a separat de Antarctica în 1986 și a rămas staționar timp de decenii. Din decembrie, însă, a început să se deplaseze spre insula Georgia de Sud, purtat de curenții oceanici. Imagini recente confirmă desprinderea unui fragment care plutește acum în apele glaciale, anunță Spotmedia.
#Schimbariclimatice #transportelectric #reciclare #birocratie #economieverde #dezvoltaredurabila #biodiversity #greeneconomy #environment #greennews #radarulverde #revistapresei #stiridemediu