Comisarii de Mediu au cerut ca solul contaminat cu motorina in urma accidentului feroviar de la Boju sa fie adus la starea initiala.
Mai multi reprezentanti ai Garzii de Mediu (GM) Cluj, insotiti de colegi din cadrul Agentiei pentru Protectia Mediului (APM), vor verifica saptamana viitoare daca terenul contaminat cu motorina la Boju a fost excavat. Aceasta masura i-a fost impusa transportatorului Unifertrans, proprietarul trenului care s-a rasturnat in zona Boju- Valea Florilor, la finalul lunii septembrie. in plus, Unifertrans va plati si despagubiri.
Locul accidentului feroviar din 21 septembrie, de la Boju, cand 7 din cele 36 de vagoane ale unui “marfar” care transporta benzina si motorina au deraiat, va fi inspectat saptamana viitoare de reprezentantii APM si GM Cluj. in acest sens, comisarii celor doua institutii vor verifica daca dispozitiile preventive date la sfarsitul lunii septembrie au fost respectate. La acea data, APM Cluj a emis mai multe decizii prin care transportatorului ii revenea sarcina de a excava solul contaminat “printr-o interventie rapida” la o adancime de 40-50 de centimetri, iar intreaga cantitate de sol contaminat sa fie adusa spre a fi bioremediata. Masura era una preventiva in vederea stoparii accesului motorinei in panza freatica.
Tot atunci, s-a dispus ca Unifertrans sa depolueze solul contaminat si sa-l aduca la starea initiala. Mai mult, urmau sa se execute studii de evaluare a riscului asupra mediului si a sanatatii oamenilor, respectiv un studiu de fezabilitate pentru remedierea consecintelor poluarii. “Din cate stim, transportatorul a contractat o alta firma care sa se ocupe cu decontaminarea solului. Vom merge saptamana viitoare la fata locului pentru a face verificari”, a declarat Liana Muresan, sef de serviciu in cadrul APM Cluj.
Desi a trecut mai bine de o luna de la accident, Garda de Mediu nu a stabilit cuantumul amenzii pe care trebuie sa o plateasca Unifertrans. Directorul coordonator al GM Cluj, Mihaela Rozor, a declarat ca in acest moment se fac inca cercetari. “Estimam ca terenul contaminat este pe o suprafata de aproximativ 500 mp. Acest teren se afla in proprietatea Cailor Ferate Romane (CFR), iar transportatorul va fi obligat sa despagubeasca proprietarul. Am facut mai multe studii, printre care si cele de la Institutul Pedologic (Institutul de Cercetari pentru Pedologie si Agrochimie, n.r.)”, a declarat Rozor.
La o luna de la accident, inspectorii Autoritatii Feroviare Romane (AFER) au trimis procurorilor Parchetului de pe langa Tribunalul Cluj rezultatele anchetei proprii desfasurate in cazul accidentului. in ancheta AFER se facea referire la ruperea unui carlig de tractiune care lega cel de-al saptelea vagon, lucru care a provocat deraierea vagoanelor de la mijloc. O alta cauza a accidentului se refera la factorii cumulativi, unul dintre acestia fiind nesincronizarea dintre cele doua locomotive. Se presupune ca prima locomotiva a intrat cu viteza intr-un tunel, in timp ce ultima a franat.
Ancheta in cauza este coordonata de procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Cluj. Amintim ca sapte vagoane ale unui tren de marfa au deraiat in 21 septembrie, fiecare vagon fiind incarcat cu o cantitate de aproape 50 de tone de combustibil. Marfa trebuia transportata la un depozit Lukoil din Cluj. Circulatia pe ruta Campia-Turzii-Cluj a fost intrerupta timp de o saptamana.