Numai amator de masini si programe guvernamentale sa nu fii! Galateanul Florin Sima, de 25 de ani, are de spus o poveste incredibila, despre cum au incercat el si tatal lui – si au reusit printr-un miracol! – sa acceseze programul „Rabla”.
Poate va vor tine nervii citind istoria respectiva – noua ne-a fost greu si sa ascultam relatarea! -, daramite sa fii nevoit s-o mai si traiesti pe viu.
Rugina sa fie
Stim deja: masinile mai vechi de 10 ani capata titulatura, deloc atragatoare, de „rable”. Titulatura care insa devine brusc interesanta daca Guvernul face o oferta atat de tentanta precum cea de a plati un voucher valorand 900 de euro pentru o asemenea masina.
Voucher-ul va fi folosit la achizitionarea unui masini noi, el putand fi dublat sau chiar triplat de alte asemenea tichete valorice. Florin Sima inca nu si-a terminat aventura cu voucherele, dar, in cazul lui, se intrezareste masina de la capatul tunelului.
„Eu si tatal meu am avut o rabla, o Dacia Nova si am cumparat alte doua”, incepe Florin: „Ideea era sa dam aceste masini la Remat, si, cu banii economisiti de tata si de mine, din taximetrie, sa cumparam un Logan nou, de 1,4, pe benzina”.
Spre „Rabla”, pas cu pas
Florin Sima isi aminteste: „Pe 22 februarie, tatal meu a predat doua rable la Remat – nu cumparaseram inca cea de-a treia rabla – si a intrat in posesia celor doua vouchere si celor doua certificate de distrugere aferente”.
„Urma ca a doua zi sa mergem cu a treia masina, ceea ce s-a si intamplat. Dar atunci se terminasera voucherele, ni s-a spus de la Remat”.
„Totusi am predat masina, am luat certificatul de distrugere, primind in contul voucher-ului, un bon de ordine care avea sa fie inlocuit de un voucher, cand acestea soseau de la Bucuresti. De aici au inceput problemele…”.
Greseli dupa greseli
„Tot la Remat, zilele urmatoare, a fost necesara refacerea a doua certificate de distrugere – unul din prima, si altul din a doua zi”.
„Motivele? Nu erau bine completate chiar de cei de la Remat, care scrisesera gresit datele masinilor care urmau sa fie casate”.
„Nici bonul de ordine nu fusese inlocuit cu un voucher valid, ci cu unul care continea o greseala tehnica: masina care urma sa fie distrusa nu era o Dacia 1300, ci o Dacia 1310. In final, am reusit sa il re-re-inlocuiesc”, spune Florin si continua:
„Colac peste pupaza, si notarul a gresit copiile legalizate ale certificatelor de inmatriculare si a trebuit sa ma duc sa cer inapoi originalele, de la Politia Rutiera, unde erau predate spre radiere”.
Prima tentativa de comandare a MASINII!
„Sperand ca s-au rezolvat toate problemele, am mers la dealer. Aici am descoperit ca cel de-a treilea voucher nu este valid deoarece nu are aceeasi data cu a certificatului de distrugere”.
„Evident, tichetul valoric nu mai putea fi completat cu aceeasi data cu a certificatului de distrugere, care, la randul lui, fusese completat cu doua zile mai devreme”.
„Nu am aflat imediat care era problema, aceasta fiindu-ne transmisa abia peste o saptamana, prin dealerul auto, de catre Ministerul Mediului”.
A doua cadere a Loganului
„Am trimis la dealer o copie – pe care am fost inspirat sa o fac, pentru ca nu mi-o cerea nimeni – a voucherului completat gresit – cu distrugerea de Dacia 1300, in loc de 1310 -, reusind astfel sa justific neconcordanta de date”.
Florin inca se mira cum de programul exista fara scandal, avand in vedere cati oameni si-au predat masina intr-o zi, pentru a lua voucher-ul in alta zi, in consecinta lovindu-se de aceeasi problema ca a lui – neconcordanta intre datele certificatului de distrugere si a voucher-ului primit:
„Sper ca asta a fost ultima problema intampinata, pentru ca zilele trecute am primit raspuns ca au fost validate toate cele trei vouchere. Saptamana asta astept sa vina Loganul, dupa cum a promis dealer-ul auto”.
„Dar, pentru ca asta sa se intample, eu si tatal meu am alergat in continuu intre dealer, Politie Rutiera, notar si Remat, dar si la Finante, unde trebuia sa mergem pentru radierea fiscala”.
„Tatal meu a fost la un pas sa cedeze nervos, mai ales ca toate probleme apareau din senin, desi noi stiam ca respectaseram intocmai toti pasii indicati de Guvern”.
Cat costa o rabla
Ca sa cumpere doua masini vechi – pe langa Dacia Nova pe care o detinea deja – Florin a platit 1.000, respectiv 1.500 lei. Fiecare voucher obtinut in urma predarii unei rable valoreaza 900 de euro. Florin a obtinut astfel un discount de 2.700 de euro din 8.000 de euro, cat reprezinta valoarea totala a noii masini Logan.
Logic, ar trebui sa adaugati la aceasta valoare si cei 600 de euro pe care noul proprietar trebuie sa ii plateasca statului, pentru prima inmatriculare a masinii. Asadar, in loc sa plateasca 8.600 euro pentru un Logan nou, Florin a dat 6.000. …nemaivorbind de nervi, timp pierdut si invatatura de minte.
Vouchere, rable si chinul de pe lume
L-am intrebat pe Florin daca ar fi gata sa o ia de la capat, in situatia in care ar mai fi necesar. Rade si raspunde ferm: „Macar acum stiu exact ce ma asteapta. Da, ma bag”. In prima saptamana de desfasurare a programului „Rabla”, romanii au epuizat cele 55.000 de vouchere emise de catre stat.
In aceeasi saptamana, numai 1.600 de masini noi au fost contractate de catre cei care reusisera sa obtina cel putin unul dintre cele 55.000 de pretioase tichete valorice.
Ramane ca dumneavoastra sa decideti singuri daca discrepanta intre cifre se datoreaza – conform declaratiilor ministrului Mediului – tentativei de specula a unora dintre cei care au predat rablele si care vor sa scoata un profit prea mare vanzand voucher-ul, sau cumplitei birocratii precum cea intampinata de Florin.
Fie vorba intre noi, e de mirare ca el a reusit sa ia masina. Dar sa nu spunem hop, ca inca nu s-a urcat in noul Logan.