Temerile privind o vasta poluare pe mare cresc in Statele Unite, iar Paza de Coasta nu excludea "unul dintre cele mai mari valuri de perol din istorie", in cazul in care scurgerile de pe platforma care s-a scufundat in Golful Mexic nu sunt colmatate, relateaza AFP, citat de Mediafax.
"Voi fi sincera. Eforturile intreprinse de British Petroleum (BP, grupul britanic petrolier care exploata platforma) privind colmatarea scurgerilor nu dau rezultate, pentru moment", a declarat contra-amiralul Mary Landry, intr-o conferinta de presa.
Comandantul Garzii de Coasta din New Orleans a refuzat sa compare acest accident cu cel al petrolierului Exxon Valdez, care a esuat in largul coastelor statului Alaska si care a deversat peste 40 de milioane de litri de petrol, pe o distanta de 1.300 de kilometri. Dar, a dat ea asigurari, "daca nu vom securiza puturile, da, acesta va fi unul dintre cele mai mari valuri de petrol din istoria americana".
Necesitatea opririi scurgerilor este cu atat mai presanta, cu cat o pelicula de petrol, cu o circumferinta de 965 de kilometri se afla la aproximativ 30 de kilometri de coastele Louisianei, unde exista un ecosistem fragil, alcatuit din numeroase pasari de apa. Autoritatile vor fi pregatite, in ultima instanta, sa mearga pana acolo incat sa dea foc peliculei.
159.000 de litri de titei se scurg pe zi
Platforma s-a scufundat joi, in apropierea coastelor americane, dupa o explozie si un incendiu, care s-au produs la 20 aprilie, seara. Dupa o saptamana de la acest accident, 11 persoane erau, in continuare, date disparute, iar sansele de gasire a acestora sunt aproape nule.
Potrivit BP, in fiecare zi se scurg aproximativ 159.000 de litri de titei. Platforma, numita Deep Water Horizon, aflata in proprietatea societatii Transocean, continea 2,6 milioane de litri de petrol si extragea aproximativ 1,27 de milioane de litri pe zi.
Capac pe fundul marii
BP a incercat, cu ajutorul a patru brate robotizate, sa colmateze cele doua scurgeri, la o adancime de aproximativ 1.500 de metri. Dar eforturile de pana acum au esuat, iar inginerii fac eforturi sa construiasca un capac submarin de mari dimensiuni, pentru a indigui scurgerile.
"Deasupra scurgerilor va fi amplasat un capac (pe fundul marii). In loc ca petrolul sa se scurga in apa, va intra in aceasta structura", a declarat un purtator de cuvant al Garzii de Coasta, Prentice Danner.
"Tocmai au inceput sa lucreze la fabricarea acestui capac si se apreciaza ca pentru construirea lui sunt necesare intre doua si patru saptamani", a adaugat el.
BP intentioneaza, de asemenea, sa foreze conducte de ajutor, prin care urmeaza sa se injecteze un strat special, care sa astupe definitiv puturile. Dar acesasta operatiune ar putea dura "doua pana la trei luni", potrivit unui oficial.
O poluare cu un val de petrol a coastelor statului Louisiana ar putea avea un "impact enorm", a avertizat o specialista in probleme de mediu din acest stat, Wilma Subra. "Pelicula va incepe prin a afecta crustaceele, bancurile de stridii si pestii", a declarat ea, subliniind ca "40 la suta dintre fructele de mare consumate in Statele Unite" provin din Louisiana. Sotia unuia dintre membrii echipajului dati disparuti a depus plangere impotriva Transocean, BP si unei alte companii implicate, Halliburton, pe care le acuza de neglijenta, potrivit documentelor judiciare, pe care AFP le-a consultat marti.
Accidentul a diminuat anuntul de marti privind o cresetere a valorii profitului BP in primul trimestru din acest an. Intr-un mesaj adresat salariatilor companiei, directorul general, Tony Hayward a dat asigurari rudelor celor 11 persoane date disparute privind "marea tristete si simpatia" pe care le resimte.
Foto: heatingoil.com