Strategia guvernului pentru masina electrica – un exercitiu de imagine

Proiectele de cercetare privind fabricarea automobilului electric vor fi coordonate de catre un grup format din reprezentanti ai ministerelor cu expertiza in domeniu si finantate prin Fondul National de Mediu, a anuntat, miercuri, ministrul Economiei, Adriean Videanu. Acest lucru este „obligatoriu”, considera Dan Vardie, analist auto, cata vreme banii nu se duc „pe interese”, a spus acesta pentru Green Report.

„Facem un exercitiu de imagine – nu se va intampla nimic”, spune Dan Vardie, care sustine ca posibilele rezultate concrete se vor vedea, oricum, intr-un viitor indepartat, poate peste 10-20 de ani. „Nu va mai fi domnul Boc cand se va intampla ceva”, a spus acesta.

Domeniul masinilor electrice este la inceput chiar si la nivel mondial. „Abia anul acesta apare plug-in hybrid-ul de serie”, a exemplificat Dan Vardie.

Nici in Japonia nu a functionat

Referitor la strategia executivului de promovare a automobilului electric in Romania, analistul auto spune ca grupul interministerial trebuie sa aiba in vedere foarte multe aspecte, care au impiedicat aprobarea strategiei chiar si in Japonia, o tara mult mai verde decat Romania din acest punct de vedere. „Oficial, legislatia niponia nu permite ca o componenta (bateria) sa fie in leasing, astfel ca proiectul a fost respins, dar, neoficial, obstacolul a fost nefiabilitatea acestui sistem”, a explicat, pentru Green Report, Dan Vardie.

„Este nevoie de o politica de promovare a automobilului electric ‘cu cat e mai verde cu atat e mai bine’”, a spus Dan Vardie. Acesta subliniaza ca printre aspectele care trebuie avute in vedere cel mai important este infrastructura. „Constructiile trebuie sa aiba parking-uri, trebuie gasite solutii de plata rapida – cum platesc alimentarea? -, unde vor fi ‚baterariile’ – locurile pentru inlocuirea bateriilor”, sunt cateva dintre provocarile grupului interministerial, spune Dan Vardie.

Risc – scumpirea kilowatului

In plus, fiind vorba despre domeniul electric, trebuie investigat cat poate Romania sa furnizeze, spune analistul auto. „In Europa, in prezent, ‘un plin’ de electricitate pentru masina electrica este 0,8 euro, cat o ceasca de cafea, dar daca guvernele ridica pretul la 5 euro, de exemplu?”, spune Dan Vardie. Acesta subliniaza riscul „sa ne intoarcem de unde am plecat” daca pretul kilowatului creste artificial. „Strategia de promovare a automobilului electric este declaratia de independenta fata de petrol, dar daca pentru alimentarea masinii electrice producem energie din carbune nu e cea mai buna solutie”, spune Dan Vardie.

In acest sens, trebuie identificate surse de energie regenerabila pentru alimentarea masinilor electrice, pentru a se evita situatia ca in momentul punerii pe piata a masinilor electrice kilowatul sa nu coste mai mult decat petrolul, mai spune acesta.

In prezent, in Romania nu exista nicio masina electrica, niciun plug-in hybrid, iar numarul hibridelor este sub 10, a mai spus Dan Vardie pentru Green Report.

Grup de lucru pentru masina electrica

Grupul interministerial a fost infiintat prin decizie aprobata in sedinta de miercuri a Guvernului si este constituit din reprezentanti ai ministerelor Economiei, Transporturilor, Finantelor, Mediului, precum si din membri ai Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica. Grupul va fi condus de catre Dan Lazar, consilier de stat in aparatul de lucru al premierului.

"S-a constituit un grup interministerial si avem o expertiza foarte buna, cel putin la nivelul Ministerului Economiei. Cei doi producatori auto din Romania, Renault si Ford, sunt printre pionierii cercetarii din zona automobilului electric si cred ca este o mare oportunitate pentru Romania ideea de a incerca sa dezvoltam si sa incurajam utilizarea automobilului electric pe teritoriul Romaniei", a spus Videanu.

Premierul Emil Boc a anuntat, marti, in conferinta Mediafax Talks about Auto Industry, ca Guvernul va constitui un grup interministerial care sa elaboreze strategia Romaniei privind fabricarea automobilului electric.

El a apreciat ca introducerea acestui nou model de autovehicul va reduce dependenta de carburanti si va diminua gradul de poluare.

Text de Roxana Bucata

spot_img

Ultimele știri