Tot ce trebuie să știi despre programele Rabla Clasic, Rabla Local și Rabla Plus
Sumar:
- Ce presupune Rabla Clasic
- Rabla Plus
- Rabla Local
- Condiții de participare la programe
- Statistici și impact asupra mediului. Cât de verzi sunt mașinile verzi?
- Este România pregătită pentru schimbarea parcului auto într-unul majoritar verde?
Programele „Rabla Clasic,” „Rabla Plus,” și „Rabla Local” sunt inițiative pe care autoritățile din România le-au pus în practică pentru reducerea impactului vehiculelor asupra mediului, prin înlocuirea mașinilor vechi cu vehicule mai puțin poluante sau electrice.
Acestea sunt parte a Ghidului de finanțare din 2020 a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, 2020-2024.
Ce presupune Rabla Clasic
Programul Rabla Clasic se ocupă de înlocuirea mașinilor vechi, poluante, cu unele mai prietenoase cu mediul. Proprietarii sunt încurajați să își dea mașinile vechi la casat și primesc bani pentru a cumpăra un vehicul nou, care să polueze mai puțin. Iată principalele detalii explicate pe scurt:
Bani pentru casare: Dacă dai o mașină veche la casat, primești 7.000 de lei. Dacă predai două vehicule vechi, suma crește la 10.000 de lei.
Bonusuri suplimentare: Pe lângă prima de casare, mai poți primi:
- 1.500 lei pentru o mașină care emite cel mult 120 g CO₂/km.
- 1.500 lei dacă alegi o mașină cu motorizare GPL sau GNC (mai puțin poluante).
- 3.000 lei pentru o mașină hibridă.
- 1.500 lei dacă vehiculul predat are peste 15 ani sau este Euro 3 (sau mai jos).
Mașina nouă pe care o cumperi prin program nu trebuie să depășească 60.000 de euro (TVA inclus) și trebuie să emită cel mult 150 g CO₂/km conform testului WLTP.
Rabla Clasic a fost primul program inițiat pentru ca românii să cumpere mașini mai puțin poluante.
Anul acesta, bugetul Rabla Clasic a scăzut drastic față de anul trecut și oficialii au spus că tendința se va menține și în anii următori. În câțiva ani, bugetul Rabla Clasic se va diminua și mai tare până va dispărea complet. În 2024, buget a fost de 300 de milioane de lei, aproape la jumătate față de cel de anul trecut.
Achiziția de mașini pe benzină sau motorină nu mai va mai fi subvenționată de către stat pe viitor.
Subvențiile vor exista doar pentru mașini electrice și hibride.
„Vom lua banii de la Rabla Clasic – adică de la motoarele diesel, de la cele pe benzină și alte tipuri de combustie convențională – și vom muta banii spre Rabla Plus. Este ceea ce se va întâmpla și anul acesta și este ceea ce o să se întâmple și în anii viitori. Trebuie să înțelegem că în câțiva ani, această majorare într-o parte și diminuare în cealaltă parte va însemna că vom finanța la un moment dat doar autoturisme prietenoase cu mediul”, a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet, la lansarea Rabla 2024.
Autoritățile au spus că în 19 ani, prin programele Rabla, au fost casate peste un milion de mașini vechi și s-au achiziționat peste 700.000 de mașini noi.
Programul Rabla a debutat în 2005, când prima de casare era de 3.000 de lei, și au fost casate aproape 15.000 de mașini.
Anul 2010 a fost unul record: 190.000 de mașini vechi au fost casate și s-au cumpărat 62.000 de mașini noi.
Bugetul programului a fost de 722 de milioane de lei.
Rabla Plus
În cadrul Programului Rabla Plus, cei care doresc să achiziționeze un vehicul electric sau hibrid pot beneficia de un ecotichet, care este acordat în schimbul predării unui vehicul vechi pentru casare. Este posibil să predai până la două mașini uzate.
Sumele pentru ecotichet sunt:
- 25.500 lei pentru un vehicul electric 100% sau un vehicul cu pilă de combustie cu hidrogen (cu excepția motocicletelor);
- 13.000 lei pentru un vehicul electric hibrid care emite cel mult 80 g CO₂/km (conform standardului WLTP);
- 13.000 lei pentru o motocicletă electrică.
Ecotichetul se acordă doar pentru vehicule electrice cu preț de până la 70.000 euro (TVA inclus). De asemenea, instituțiile publice și autoritățile locale pot primi un ecotichet de 120.000 lei pentru achiziționarea unui vehicul electric nou, fără a fi necesar să predau un vehicul uzat.
Rabla Local
Programul „Rabla local” este o inițiativă lansată în aprilie 2023 de Ministerul Mediului în colaborare cu autoritățile locale, destinat persoanelor fizice care dețin mașini vechi de peste 15 ani.
Participanții pot să predau aceste vehicule vechi la casat și să primească 3.000 de lei ca recompensă. Nu este obligatoriu ca banii să fie folosiți pentru achiziționarea unei mașini noi, dar există o condiție importantă:
timp de 3 ani de la obținerea banilor, beneficiarii nu vor putea cumpăra o mașină care are o normă de poluare mai mică de Euro 5.
În ceea ce privește finanțarea, 80% din suma de 3.000 de lei provine de la Ministerul Mediului, iar 20% este acoperită de primărie.
Condiții de participare la programe
Pentru a participa la programele Rabla și Rabla Plus, există câteva condiții pe care trebuie să le îndeplinești
Condiții de participare la Rabla Clasic:
- Autovehiculul predat spre casare trebuie să aibă o vechime de cel puțin 8 ani.
- Mașina trebuie să fie înmatriculată în România și să nu aibă datorii fiscale.
- Este necesar să depui un dosar la un dealer autorizat din rețeaua programului.
- Poți preda un singur autovehicul vechi pentru a beneficia de prima de casare.
Prima de casare:
- 7.000 lei pentru un autovehicul uzat predat.
- 10.000 lei pentru predarea a două vehicule uzate (pentru persoane fizice, doar autovehicule uzate, nu motociclete sau utilaje).
Vehiculul nou trebuie să respecte condițiile de emisii și eficiență (maxim 150 g CO₂/km).
Condiții de participare la Rabla Plus:
- Este obligatoriu să predai cel puțin un autovehicul uzat pentru a putea beneficia de ecotichet.
- Vehiculul uzat trebuie să aibă o vechime de cel puțin 8 ani și să fie înmatriculat în România.
- Poți cumpăra un autovehicul electric pur, un hibrid sau o motocicletă electrică.
- Vehiculul electric trebuie să aibă un preț de până la 70.000 euro (TVA inclus).
Ecotichetul este oferit pentru achiziționarea unui vehicul electric nou, iar valoarea acestuia poate ajunge la:
- 25.500 lei pentru un vehicul electric pur sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
- 13.000 lei pentru un vehicul electric hibrid sau o motocicletă electrică.
Instituțiile publice:
Acestea pot beneficia de ecotichet de 120.000 lei pentru achiziționarea unui vehicul electric, fără a fi necesar să predea un vehicul vechi.
Statistici și impact asupra mediului. Cât de verzi sunt mașinile verzi?
Mașinile 100% electrice au ajuns la o cotă de piață de 12,8% în România. Înregistrările noilor modele electrice hibride și plug-in în ianuarie 2024 au fost de 12.733 de unități, cu 8,9% mai mult decât în luna ianuarie din anul 2023, conform unui comunicat al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
În 2024, veniturile din piața Vehiculelor Electrice din România sunt estimate să ajungă la 1,3 miliarde USD. Se preconizează o rată anuală de creștere (CAGR 2024-2029) de 16,81%, ceea ce va conduce la un volum al pieței estimat de 2,9 miliarde USD până în 2029. Până în 2029, vânzările de unități ale vehiculelor electrice în România ar urma să atingă 41.940 de vehicule. Prețul mediu ponderat al vehiculelor electrice pe piața din România în 2024 este estimat la 67.400 USD.
Din perspectiva internațională, China va genera cele mai mari venituri, cu aproximativ 376 miliarde USD în 2024. În ciuda interesului în creștere pentru vehiculele electrice la nivel global, România rămâne în urmă în adoptarea acestei soluții de transport sustenabil.
Vehiculele electrice sunt uneori numite „vehicule cu emisii zero”. Totuși, bateriile folosite în aceste vehicule nu sunt deloc „zero-emisie”. De fapt, fabricarea acestor baterii necesită o cantitate semnificativă de energie (multe dintre sursele acesteia nefiind chiar curate) și dăunează mediului în alte moduri, fapt care a devenit cunoscut publicului larg..
Deși producția de baterii are un impact mai mare asupra mediului la început (în faza de fabricare), acest impact este depășit pe măsură ce vehiculul electric este folosit.
Producerea unui vehicul electric presupune un impact de carbon semnificativ din cauza mineritului și prelucrării mineralelor necesare, însă, odată ce vehiculul electric este pe drum, avantajele ecologice încep să se simtă.
Pe de altă parte, un automobil pe benzină continuă să emită și să fie dăunător în fiecare an, de fiecare dată când este folosit.
În ciuda impactului inițial mai mare, studiile arată că, în ansamblu, vehiculele electrice aduc un beneficiu semnificativ pentru climă, prin compararea „analizei ciclului de viață” al vehiculelor, adică impactul lor total asupra mediului de-a lungul întregii perioade de utilizare. Totuși, este important de menționat că mineritul pentru obținerea materialelor necesare bateriilor poate avea efecte negative, cum ar fi distrugerea habitatelor, poluarea apelor și chiar încălcarea drepturilor muncitorilor și comunităților indigene, cum se întâmplă în anumite regiuni din Congo, unde exploatarea resurselor naturale pentru baterii a dus la probleme precum „sclavia modernă”.
Amnesty International a contactat, în 2016, un număr de 16 companii multinaționale care erau listate ca fiind clienți ai producătorilor de baterii ce utilizau minereu procesat de Huayou Cobalt. O singură companie a recunoscut conexiunea, în timp ce patru nu au putut confirma dacă achiziționează cobalt din Republica Democrată Congo (RDC) sau de la Huayou Cobalt. Șase companii au declarat că investighează aceste afirmații. Cinci au negat că ar achiziționa cobalt prin intermediul Huayou Cobalt, deși figurează ca fiind clienți în documentele producătorilor de baterii. Două multinaționale au negat că ar procura cobalt din RDC.
Copiii au declarat pentru Amnesty International că lucrau până la 12 ore pe zi în mine, transportând încărcături grele pentru a câștiga între unul și doi dolari pe zi. În 2014, aproximativ 40.000 de copii lucrau în mine din sudul Republicii Democrate Congo (RDC), mulți dintre ei extrăgând cobalt, conform UNICEF.
Există mai multe moduri prin care fabricarea vehiculelor electrice ar putea deveni mai ecologică.
Presiunea publicului și schimbarea către minerit în regiuni cu reglementări mai stricte, cum ar fi Statele Unite, în loc de China, ar putea reduce daunele produse în mine.
Tehnologia nouă, cum ar fi metoda de minerit numită „extracția directă a litiului”, ar putea produce minerale cu un impact mult mai mic asupra mediului.
De asemenea, bateriile sunt în continuă schimbare. Un grup numit Lead the Charge evaluează producătorii auto pe baza eforturilor lor de a curăța lanțurile de aprovizionare și de a obține materiale într-un mod etic, dar și a altor elemente precum echitabilitate, sustenabilitate sau „fără combustibili docili”.
Este România pregătită pentru schimbarea parcului auto într-unul majoritar verde?
Conform experților de la Autoritatea Europeană a Producătorilor de Autovehicule (ACEA), țările din Europa trebuie să crească de opt ori ritmul anual al instalării stațiilor de încărcare până în 2030 pentru a atinge țintele privind reducerea emisiilor de carbon.
Uniunea Europeană a prezentat recent Planul de Acțiune al UE pentru Rețele Electrice. Acesta include o serie de măsuri menite să accelereze extinderea rețelelor electrice și să abordeze principalele provocări legate de dezvoltarea, digitalizarea și utilizarea mai eficientă a rețelelor de transport și distribuție a energiei electrice din UE.
Printre aceste măsuri se numără:
- Îmbunătățirea planificării pe termen lung a rețelelor pentru a integra mai multe surse de energie regenerabilă și a face față cererii tot mai mari de electrificare în sistemul energetic
- Stimularea utilizării mai eficiente a rețelelor prin creșterea transparenței și îmbunătățirea tarifelor de rețea pentru a promova eficiența rețelelor inteligente și tehnologiile inovatoare.
Tehnologia de încărcare bidirecțională permite vehiculelor electrice să descarce energia înapoi în rețea sau să se încarce reciproc. Aceasta oferă o soluție eficientă pentru gestionarea creșterilor bruște ale cererii de energie.
Încărcarea bidirecțională este, de asemenea, un atu important pentru atingerea obiectivelor europene privind energia regenerabilă, transformând bateriile mașinilor în stocuri locale și flexibile de energie regenerabilă. Această energie poate fi reinjectată în rețea în funcție de necesități, contribuind semnificativ la creșterea ponderii energiei regenerabile în mixul energetic.
CITEŞTE ŞI
- Mașini electrice în România – tot ce trebuie să știi
- Problemele ridicate la Conferința „Transport sustenabil în România. Utopie sau realitate?”
- Începe testarea combustibilul sustenabil pentru aviație SAF
- Creșterea cererii de energie amenință tranziția la economia verde
- România primește 500 milioane de euro pentru investiții în biocombustibil
- Cum transformăm Bucureștiul gri într-un București verde? AFLĂ de la primarul Nicușor Dan, prezent la Podcastul Green Report
#transport #rabla #rablaplus #programulrabla #fondurirabla #rablalocal #rablaclasic #ecotichete #finantariverzi #greenfinance #ecobonus #masinielectrice #subventii #grants #sustenabilitate