Poluarea cu produse petroliere din Portul Constanta provenita de la o nava scufundata in zona urma cu 14 ani a fost stopata, anunta Mediafax.
Autoritatile constantene au reusit, dupa o saptamana, sa opreasca poluarea din apropierea digului de nord al portului.
Toate fisurile de pe nava respectiva au fost astupate, astfel incat sa nu mai existe scurgeri de combustibi, a declarat Dorel Onaca, directorul Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare (ARSVOM), intr-o conferinta de presa de la Constanta.
"Poluarea nu mai exista. Am etansat toate rupturile si fisurile urmand ca, in urmatoarele zile, sa procedam la montarea unor caplamale (table cu holsuruburi) metalice peste care sa punem ciment. Dupa ce vom cimenta, lucrarea poate rezista cateva luni", a afirmat Onaca.
Prefectul judetului Constanta, Claudiu Palaz, prezent la conferinta de presa, a spus ca s-a gasit si o solutie pentru extragerea combustibilului din nava astfel incat aceasta sa nu mai prezinte riscul de a polua in perioada urmatoare.
"Variantele de lucru erau urmatoarele: acoperirea navei cu piatra si ciment, o explozie controlata a navei, dar nu este recomandata deoarece este posibil sa afecteze structura de rezistenta a digului, taierea navei in bucati si scoaterea acesteia la suprafata si scoaterea combustibilului din tancurile navei. Din toate aceste variante, cea mai buna ar fi scoaterea combustibilului din tancurile epavei", a precizat Claudiu Palaz.
La randul sau, Dorel Onaca a explicat cum poate fi scos combustibilul din tancurile navei astfel incat sa nu se produca o noua poluare.
"Se monteaza parasute subacvative, se taie, se mareste zona in care este combustibilul, iar acesta va fi pompat in parasutele subacvatice. Astfel, niciun gram de combustibil nu va iesi la suprafata", a spus directorul ARSVOM.
Primele semne de poluare au fost observate la inceputul saptamanii trecute. In zona in care in urma cu 14 ani s-au scufundat doua nave, Paris si You Xiu, au aparut la suprafata apei irizatii de produs petrolier si pacura.
Zona respectiva a fost incercuita cu un baraj antipoluant, iar autoritatile au stabilit ca poluarea provine de la pacura existenta in tancurile petroliere ale navei Paris, la bordul acesteia aflandu-se peste 200 de tone de pacura si 20 de tone de motorina.
Foto: mae.ro