Aradul va demara luna aceasta cea mai mare investitie realizata vreodata in municipiu, in urma careia locuitorii vor avea canalizare menajera si pluviala in proportie de 97%. Pe langa acest proiect, in valoare de 70 de milioane de euro, primarul orasului, Gheorghe Falca, explica pentru Green Report despre alte proiecte verzi care vor fi derulate in Arad pana la sfarsitul lui 2008.
Interviu de Ecaterina Procopov
Green Report: Care sunt cele mai mari probleme de mediu cu care se confrunta Aradul inainte de mandatul dumneavoastra?
Gheorghe Falca: Poluarea din trafic, ca in toate marile orase din Romania, la care se adauga tranzitul de frontiera, depozitul de steril al centralei termoelectrice, zone mari in oras fara canalizare si inundate la orice ploaie mai mare, canale colectoare deschise, care se afla intr-o stare jalnica, fiind adevarate focare de infectie.
Cum stau lucrurile in prezent la aceste capitole ?
Eu zic ca bine, si asta au spus-o si oficialii Comisiei Europene. Am reusit sa facem ca multe din lucrurile rele sa se schimbe. Vom avea in urmatorii 2 ani canalizare moderna pe toate strazile din oras, am intubat canale colectoare, am creat un nou parc intr-unul dintre cele mai aglomerate noduri de trafic din oras si am obtinut un grant de 300 de mii de euro, pentru un studiu de modernizare a tehnologiilor la centrala termoelectrica, pe care municipalitatea o are in administrare.
Care sunt cele mai mari realizari, in ceea ce priveste protectia mediului, cu care va puteti mandri?
In cateva saptamani incepem cea mai mare investitie care s-a realizat vreodata in Arad, in valoare de 70 de milioane de euro, cu sprijinul Bancii Mondiale, si este vorba chiar despre un program cu mare impact asupra mediului. La finalizarea acestei investitii, municipiul Arad va avea canalizare menajera si pluviala in proportie de 97%, fata de 67% in prezent. Implementarea acestui proiect va reduce drastic poluarea (la nivelul panzei freatice, a solului si a raului Mures), avand totodata un puternic impact de ordin social si economic. Reteaua este dimensionata astfel incat sa preia si fluxurile provenind din zonele industriale adiacente, care se afla in prezent in plina extindere.
Este vorba despre canalizarea in trei cartiere: Gai, Bujac, Sanicolaul Mic. Prin cei 84 de km de retele subterane si de strazi reabilitate, inca 30,000 de aradeni vor avea acces la servicii de canalizare si epurarea apelor reziduale si vor fi protejati de inundatii 81 km2 din zona orasului Arad.
Avem, de asemenea, in lucru programul Arad Reabilitare Transport Urban, cu fonduri BERD si un alt proiect cu
finantare locala, prin care pana la sfarsitul acestui an vom moderniza 60% din infrastructura liniilor de tramvai din oras (un total de aproximativ 15 km lungime), tocmai pentru a creste calitatea transportului public si a promova folosirea celui mai nepoluant mijloc de transport in comun.
Putem sa ne laudam si cu faptul ca, in ultimii 3 ani, Primaria a plantat 6000 de copaci in oras, si alti 3000 de puieti au fost oferiti pentru plantare cetatenilor, care isi amenajeaza spatiile verzi din zonele de blocuri.
Cat de ecologic este in prezent transportul public in Arad? Exista piste pentru biciclisti? Aveti in desfasurare sau in plan proiecte de reducere a poluarii in transportul public?
Comisariatul pentru Mediu al Comisiei Europene a clasat Municipiul Arad intre primele 3 orase europene pentru initiativele si masurile administratiei locale in managementul mobilitatii urbane. Principalele criterii de evaluare au fost masurile permanente privind mobilitatea urbana prin realocarea spatiului stradal in favoarea mersului pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public. In luna februarie, orasul nostru a fost nominalizat la premiul campaniei Saptamina mobilitatii alaturi de Frankfurt, Germania, si Koprivnica, Croatia, din cele peste 2000 de orase care au participat la acest proiect. Ceremonia de premiere a avut loc pe 13 februarie la Bruxelles, unde administratiile din Arad si Frankfurt au fost felicitate deComisarul European pentru Mediu, Stavros Dimos, tocmai pentru programele de modernizare a transportului public.
Peste 80% din locuitorii Aradului circula cu tramvaiul. Proiectul Arad Reabilitare transport urban cofinantat de BERD si aflat in curs de realizare, reconfigureaza traficul din oras si
promoveaza folosirea celui mai nepoluant mijloc de transport urban, tramvaiul. Ne bucuram ca de doi ani am reusit sa scoatem din oras traficul greu, prin construirea de sosele oco litoare. Am reabilitat strazile din centrul orasului si din cartiere, am creat zone noi pietonale si parcuri si avem in lucru un studiu de mobilitate pentru realizarea pistelor speciale pentru bicilisti.
In ce stadiu se afla lucrarile la statia de epurare a apei?
Compania de Apa-Canal a beneficiat in urma cu 3 ani de fonduri Phare pentru reabilitarea si modernizarea sistemelor de epurare si a retelelor de transport.
In prezent, exista in municipiu un sistem de colectare selectiva a deseurilor? La nivelul institutiilor (Primaria, dar si alte institutii publice) se gestioneaza separat hartia, sticla, metalele?
Suntem printre putinele orase din Romania care dispun de o statie moderna de sortare a deseurilor, avem deja de 5 ani un deponeu ecologic si transformam anul acesta fostele gropi de gunoi in zone verzi si impadurite. Am creat platforme gospodaresti in cartierele de blocuri, special amenajate cu canali zare, unde sunt grupate containerele de gunoi de la 4-5 blocuri. Aceste platforme sunt intretinute, curatete, spalate periodic de operatorul de salubrizare, astfel incat nu mai avem containere urat mirositoare si nici nu mai stau imprastiate pe toate strazile. De la 1 aprilie am introdus, experimental, in cateva cartiere sistemul de colectare selectiva la sursa a deseurilor me na jere. Incercam sa-i obisnuim pe aradeni cu responsabilitatea aceasta la nivelul fiecarei gospodarii. E un inceput si sper sa fie bun.
Orice institutie publica este interesata sa economiseasca cat mai mult posibil. Cum isi eficientizeaza Primaria Arad cheltuielile?
In primarie am inlocuit sistemul de incalzire centrala de la Cet si aparatele de aer conditionat cu echipamente bivalente, cu functie de incalzire/ racire, care aduc economii financiare si de energie.
Puteti sa ne spuneti cum incercati dumneavoastra ca om, nu ca autoritate, sa fiti prietenos cu mediul ?
Eu prefer corespondenta electronica, chiar daca in administratie trebuie sa consumam in continuare multa hartie, citesc ziarele pe internet, acasa am optat pentru copruri de iluminat cu consum redus, si chiar am fost incantat sa cumpar pentru fetita mea jucarii din lemn.