In lupta pentru 2% din impozitul pe venit al salariatilor, ONG-urile de mediu intampina atat problema concurentei, cat si problema lipsei de transparenta in modul de redirecti o nare a fondurilor donate. Acest lucru poate duce la o neconcordanta intre banii trimisi si banii primiti, spun reprezentan tii ONG-urilor. Fiscul sustine insa ca decizia de a nu fi facuta publica o lista cu numele donatorilor si cu sumele de bani acumulate pentru fiecare ONG ar apartine chiar organizatiilor neguvernamentale.
Text de Ecaterina Procopov
Data de 15 mai 2008 a fost termenul-limita pana cand romanii au putut completa formularele pentru redirectionarea a doua procente din impozitul pe venit in conturile unor organizatii neguvernamentale. Anul trecut, s-au strans 25 de milioane de lei din aceste donatii si s-au impartit la circa 15.000 de ONG-uri, potrivit Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
"Daca facem un calcul, sigur ca ONG-urile au fost dezamagite, pentru ca se asteptau, ca urmare a prevederii cu 2%, sa primeasca multi bani. Cand au vazut ca lucrurile nu stau chiar asa, au inceput sa se planga", a declarat, pentru "Green Report", directorul Serviciului de Proceduri Fiscale din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Robert Hofnar.
2%, intre dilema si contradictie
ONG-urile vad diferit lucrurile. "Pe mine ma intereseaza partea de verificare, pentru ca stiu sigur ca s-au depus mai multe formulare pe numele organizatiei noastre, iar banii primiti nu corespund cu ce stim noi ca s-a trimis", ne-a spus reprezentantul Viitor Plus, Tea Catana. Potrivit Greenpeace, acest sistem e un joc in care trebuie sa accepti regulile, pentru ca pur si simplu nu ai ce face: "Totusi, va ramane mereu dilema aceasta: cum pot sti sigur ca toti banii redirectionati catre noi chiar ajung la noi?".
In ciuda pozitiei adoptate de ONG-urile de mediu, Fiscul sustine ca decizia de netransparenta cu privire la fondurile provenite din cei 2% a fost luata impreuna cu organizatiile neguvernamentale. "S-a pus problema sa le dam o suma de bani si un desfasurator. Eu pot furniza aceste informatii, dar nu au vrut sa se stie ce persoana a contribuit la care ONG, pentru protectia persoanei", a ai spus Hofnar.
ONG-urile spun ca niciodata nu au fost consultate de Fisc cu privire la acest subiect, dar recunosc faptul ca nu vor sa stie numele donatorilor. Acestea vor doar sa fie sigure ca sumele depuse coincid cu cele primite.
Care pe care, de la mic la mare
"Piata 2%" este din ce in ce mai mare, si tot mai multe organizatii neguvernamentale vor sa atraga fonduri substantiale de pe urma acestei oportunitati. Salvati Delta a ales sa concureze pentru cei 2% cu o campanie ceva mai indrazneata. Prin sloganul "Cu banii tai vom face sex salbatic", reprezentanta Salvati Delta, Anamaria Bogdan, ne spune ca au vrut sa atraga atentia asupra renaturarii Deltei Dunarii, un proiect in care vor investi banii proveniti din fondurile donate.
Si WWF Romania are planuri mari in ceea ce priveste banii primiti de la contribualili. "Pentru ca anul acesta am demarat prima campanie din Romania pentru combaterea schimbarilor climatice, speram ca fondurile donate, pe care vrem sa le inves tim in acest program, vor fi mai mari decat anul trecut", a spus reprezentantul organizatiei, Dana Caratas.
ONG-urile mai tinere, cum este Viitor Plus, de exemplu, nu au avut o campanie de promovare pentru obtinerea procentelor din venituri si au mizat doar pe sprijinul prietenilor, al familiilor si al partenerilor implicati in proiectele desfasurate pana in prezent.