Programul "Rabla" a fost relansat, ieri, primind binecuvantarea intr-un centru Remat chiar de la premierul Emil Boc si ministrul Mediului, Laszlo Borbely. Campania de casare a masinilor vechi are cateva noutati pentru cei interesati sa scape de automobilele mai vechi de zece ani si inca functionale.
Astfel, incepand de ieri, un proprietar poate casa mai multe masini. El primeste la centrele de colectare un voucher in valoare de 3.800 de lei pentru fiecare masina casata.
Un cumparator de masina noua prin programul "Rabla" poate cumula trei astfel de vouchere, urmand sa beneficieze astfel de o subventie maxima de 11.400 de lei (circa 2.800 de euro), bani care vor fi scazuti din pretul platit pentru noul autoturism si suportati de stat, prin Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Daca in cazul persoanelor fizice nu exista o limita superioara a numarului de vouchere, in cazul firmelor a fost impus un plafon in valoare de pana la 200.000 de euro pe an.
Borbely a precizat ca tichetele valorice acordate pentru masinile casate vor fi securizate impotriva falsificarii si a amintit ca Fondul pentru Mediu dispune de un buget total de 1,8 miliarde lei pentru proiecte de mediu. De altfel, Guvernul estimeaza ca in acest an va scoate din circulatie cel putin 60.000 masini uzate, dupa ce in 2009 situatia economica a limitat numarul autovehiculelor casate la jumatate din nivelul anticipat. "Anul acesta se contureaza o crestere economica de 1,3%, astfel incat si din acest motiv speram sa fie mai bine", a spus premierul Emil Boc. "Daca se depaseste plafonul de 60.000 de masini, avem bani", a dat asigurari Laszlo Borbely, reamintind ca, in 2007, au fost casate 16.000 de masini, iar in 2008 circa 30.000.
Din 20 martie, Programul "Rabla" va fi extins si pentru tractoare, ceea ce reprezinta o premiera pentru Romania. Pentru acesta, Ministerul Mediului dispune de o suma totala de o suta milioane lei.
Psihologul Borbely, profesorul Boc si "divortul" de un harb
Rematul din zona Berceni a Capitalei a fost pentru premierul Emil Boc un bun prilej de autopromo. In fata camerelor de filmat, seful Executivului i-a pus, ca la scoala, intrebari ministrului Borbely despre "Rabla" varianta 2010. "Spuneati dumnevoastra ca, la tranzactionare, daca eu nu vreau sa cumpar masina noua, pot sa-l tranzactionez, sa-l vand altcuiva, trebuie sa fie insotit de trei alte documente adiacente", spune Boc. "Deci, certificatul de proprietate, de radiere si de distrugere a masinii. Acestea sunt cele trei documente care trebuie sa fie prezentate", raspunde Borbely.
Doi proprietari s-au nimerit la Remat pentru a-si casa masinile odata cu vizita guvernamentala. Daca primul detinator de rabla a scapat repede de intrebarile oficialilor, un alt posesor mai prietenos a intrat intr-un dialog cu Boc si Borbely. "Unde e Oltcitul, unde?" "Trebuie sa fie dus la muzeu, dom’le, la muzeu", se aude premierul chestionandu-l pe un barbat cu mustacioara, trecut de vreo 40 de primaveri. "Cati ani are?", pluseaza si ministrul Mediului. "E din ’83 cu piese frantuzesti", se infoaie proprietarul. "L-a lasat bateria. Daca ii pun bateria, asta pleaca. Numai triunghiurile reflectorizante nu le are, pentru ca m-a rugat un coleg sa i le dau. In rest, are si trusa sub scaun, are si trusa de scule", isi lauda omul harbul. "Va despartiti greu, e ca un tovaras de viata, nu?", sare sa-i ofere consiliere psihologica Laszlo Borbely.
Atins la coarda sensibila, barbatul continua: "Asa am iubit-o pentru ca a fost tehnic mult peste Dacie". "27 de ani!", a calculat rapid premierul relatia de prietenie dintre Oltcit si proprietar, in rasetele multimii. "Aveti grija sa nu fie geloasa sotia, da?! Sa nu o iubiti mai mult decat sotia", a insistat psihologul de serviciu, ministrul Borbely. "Intre sotie si masina… stiti cum e", ii raspunde sugubat omul, conchizand ca "oricum ai nevoie de amandoua". "Acum ati divortat", se aude vocea directorului de la Remat.