Evenimentul Zilei: Crima ecologica la Magureni

Deal transformat in materiale de constructii pentru autostrada Ploiesti-Brasov Marius Nica

Localnicii din comuna prahoveana Magureni sunt in pragul revoltei, dupa ce au aflat ca o firma din Otopeni, care a cumparat un deal, vrea sa-l transforme intr-o cariera de piatra.

Un hectar de padure protejata, cumparat cu 200 de euro

Au strans peste 3000 de semnaturi, au votat impotriva proiectului la consultarea publica, au trimis zeci de memorii si petitii la toate institutiile statului si, totusi, nimeni nu vrea sa tina cont de dorinta lor. Ei sunt satenii din Magureni, care se opun defrisarii unui deal si transformarea acestuia in materiale de constructie pentru autostrada Ploiesti-Brasov. Bazele crimei ecologice au fost puse in anul 2007, cand o firma din Otopeni, Elf Grup, a inceput sa cumpere de la localnici terenuri forestiere pe dealul Ghimelia la preturi de nimic.

„Au fost oameni saraci, care au vandut un hectar de padure cu 25 de milioane de lei. La mine au venit sa le dau terenul pe 50 de milioane. Le-am spus ca este mostenire si ca nu-l dau”, povesteste Elena Dobrica, unul dintre cei mai aprigi contestatari ai carierei de piatra.

Cei care au refuzat sa vanda s-au trezit cu utilaje pe pamanturile lor, iar drumul de acces catre viitoarea cariera a fost facut ilegal, peste gradinile oamenilor. „L-am obligat pe fostul primar sa recunoasca, printr-o adresa oficiala, ca drumul construit de Elf Grup Otopeni nu a avut autorizatie”, sustine consilierul local Mircia Iarca.

Mediu da aviz pentru defrisarea unei paduri protejate prin lege

In paralel cu aceasta actiune, investitorul a demarat si procedurile de autorizare a carierei. Mai intai a obtinut un aviz favorabil din partea fostului primar, Marian Dobre, care a si initiat un proiect de hotarare de Consiliu local privind aprobarea investitiei. Pe data de 19 februarie 2009, proiectul a fost respins de consilieri cu 5 voturi „pentru”, 5 „impotriva” si 4 abtineri. A doua zi insa, presedintele sedintei, consilierul Adriana Bobea, a dat o declaratie pe propria raspundere cum ca a uitat sa-si numere propriul vot, care era „pentru”.

„Chiar si asa, hotararea era ilegala pentru ca ar fi trebuit 8 voturi pentru, nu 6. Desi am atacat-o in contencios, pana acum nu avem niciun raspuns. Noi respectam vointa oamenilor, chiar daca interesele financiare sunt foarte mari”, sustine actualul primar, Gheorghe Iarca. Localnicii povestesc ca Eugen Sovaiala (foto), unul dintre fostii consilieri, care au votat pentru infiintarea carierei de piatra, era la acel moment chiar angajatul Efl Grup Otopeni, statut pe care il are si in prezent. „Nu comentez!”, s-a multumtit sa spuna fostul ales local, in prezent paznicul carierei.

Desi in planul de amenajare a teritoriului postat pe site-ul Consiliului Judetean Prahova, padurea de pe dealul Ghimelia este incadrata la categoria terenuri forestiere cu functii speciale de protectie, Agentia Regionala pentru Protectia Mediului a eliberat avizul nr 84 din 27 mai prin care se aproba proiectul de Plan urbanistic zonal pentru „construire statie de sortare agregate minerale si amenajare cariera de nisip si pietris”.

Potrivit acestui aviz de mediu, vor fi sacrificati 62.000 de metri patrati de padure protejata prin lege pentru exploatarea pietrisului si nisipului atat de necesar constructiei autostrazii Ploiesti-Brasov, al carui traseu trece la cativa kilometri de cariera.

„Eu sunt in functie de o luna, asa ca nu am niciun amestec in povestea cu cariera de la Magureni”, se apara Mihai Buzea, directorul APM Prahova. Fostul director al APM Prahova paseaza responsabilitatea deciziei de autorizare a carierei in curtea autoritatilor locale. „Decizia finala apartine Consiliului Local din Magureni. Daca alesii voteaza impotriva, nu se face nicio cariera”, a declarat Camelia Steliean, fostul director al institutiei de mediu.

„Lasati dealul asa cum e, nu-l distrugeti!”

De peste un an, oamenii fac mitinguri spontane in fata carierei si scriu memorii la diferite institutii ale statului, care le ignora dorinta ca dealul sa nu fie ras de pe suprafata pamantului. „Am fost la o sedinta a consiliului judetean, cand pe ordinea de zi era pusa si problema carierei. Stiti ce ne-a spus seful judetului, Mircea Cosma? Iesiti afara in doua secunde! Nici in ziua de azi nu am aflat ce s-a hotarat cu soartea noastra”, se plange Ion Pascu (foto), unul dintre satenii ecologisti.

Nici la Garda de Mediu Prahova nu au gasit mai multa intelegere, comisarii aplicand o singura sanctiune firmei din Otopeni in doi ani. „Este adevarat ca am dat o singura amenda firmei Elf Grup, in 2007, cand au inceput escavarile fara sa aiba autorizatii, dar apoi nu am mai gasit nimic ilegal. Oamenii ar face bine sa nu mai arunce gunoaie pe cursurile de apa decat sa faca reclamatii”, raspunde Stefan Popescu, comisarul sef al Garzii de Mediu Prahova.

Nici macar consultarea publica, organizata de Primaria Magureni pe 22 aprilie si unde oamenii au votat impotriva proiectului nu a fost luata in considerare. „Nu renuntam! Ne vom pune in calea camioanelor daca se da drumul la cariera! Lasati dealul asa cum e, nu-l distrugeti”, ameninta Valentin Secareanu, unul dintre cei peste 3.000 de semnatari ai petitiilor ecologiste.

„Oamenii sunt o masa de manevra!”

De partea cealalta, Ion Pantilie, administratorul firmei Elf Otolpeni, ii acuza pe contestatarii investitiei. „Cei care se opun sunt cativa oameni, folositi pe post de manevra de actuala conducere a Primariei Magureni. Edilul Iarca are mai multe plangeri penale, iar daca in consiliul local nu imi va da autorizatia, ii voi da in judecata”, promite Pantilie.

Impact devastator asupra mediului

Reprezentantii actualei administratii locale sunt de partea oamenilor deoarece consecintele acestei investitii sunt periculoase pentru comunitate.

„Vor fi 200 de masini de mare tonaj, care vor trece zilnic prin comuna si vor afecta casele oamenilor, dar si o halda de steril unde avem doua izvoare strategice pentru alimentarea comunei in caz de seceta sau avarii. Nu mai vorbim de padurea seculara, care va fi rasa de pe deal”, spune consilierul Mircia Iarca.

spot_img

Ultimele știri