Piata auto si companiile de profil s-ar putea descurca si fara programul „Rabla” in 2010, daca situatia economica ar fi predictibila si stabila, a declarat, ieri, vice presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar. „Programul de innoire a parcului auto, cunoscut de toti ca fiind «Rabla», nu mai este atractiv pentru ca deja nu mai reprezinta o noutate si nu mai sunt doritori”, a mai spus acesta.
Pe de alta parte, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, spune ca sunt slabe sanse ca spusele lui Valmar sa se adevereasca. „Refuz sa cred ca aceasta criza cu efecte foarte dure se va termina in 2010, asa cum preconizeaza unii. Cu toate discutiile care au loc la nivel mondial, sunt mai mult decat sigur ca tarile europene vor continua si in 2010 sa apeleze la astfel de programe guvernamentale”, ne-a declarat reprezentantul Dacia. El crede ca industria auto are nevoie de programe gen „Rabla” ca de aer si apa.
Pe timp de criza, putini se gandesc la o masina noua
Vicepresedintele APIA a explicat ca va exista in continuare nevoie de mobilitate, dar chiar si asa, in aceasta perioada, cei care au automobile vechi vor dori sa si le pastreze.
„Vazand ce se intampla in jur, un om nu are suficiente motive sa schimbe ma sina veche cu una noua. Nici posibilitatea persoanelor juridice de a intra in programul «Rabla» nu va aduce miracole in piata. Firmele care au masini mai vechi de zece ani sunt destul de putine”, a declarat Valmar.
Acesta crede ca pana la finele anului, prin programul „Rabla”, doar jumatate din masini vor fi vandute, adica doar maximum 30.000. Potrivit preconizarilor APIA, in 2009 masinile vandute vor insuma circa 140.000 de autovehicule, in scadere cu peste 55% fata de 2008, ceea ce ar insemna revenirea la nivelul din 2003. Valmar considera ca este foarte periculos ca la APIA sa ajunga raportari eronate despre masinile livrate peste hotare, mai ales ca acestora li se pierde urma”, si apar statistici ero nate privind pietele auto peste tot in Europa.
Statisticile ne incurca
Brent Valmar a mai precizat ca scaderea pietei auto de 58% a fost cauzata, in primul semestru, de livrarile in afara tarii, care figureaza ca fiind realizate in Romania.
„In tara am avut un recul de putin peste 51%, daca ne referim la autoturisme. Datorita exportului de masini practicat la scara larga de o serie de jucatori din piata si daca luam in considerare doar livrarile catre clienti din Romania, constatam un lucru foarte grav – scaderea pietei auto din Romania este de 58%”, a spus vicepresedintele APIA.