Curierul National: ONG-urile contesta studiul de impact pentru Canalul Bastroe

In urma dezbaterilor publice care au avut loc la Consiliul Judetean Tulcea pe tema impactului transfrontalier al proiectului ucrainean "Renovarea caii navigabile de mare adancime Dunare-Marea Neagra – in sectorul ucrainean al Deltei Dunarii", noua organizatii de protectie a mediului au contestat studiul de evaluare a impactului pentru Canalul Bastroe. In sprijinul actiunii lor, ONG-urile au sustinut ca argumentele folosite pentru justificarea continuarii proiectului sunt arbitrare si lipsite de fond.

"Proiectul de constructie a Canalului Bastroe reprezinta o amenintare evidenta la adresa integritatii ecologice a Deltei Dunarii, atat in partea ucraineana, cat si in partea romaneasca a acesteia si trebuie luate in considerare alternative cu impact redus asupra mediului", noteaza un comunicat al Asociatiei Salvati Dunarea si Delta.

Prezenta la dezbateri, Ileana Giusca, reprezentanta Asociatiei Salvati Dunarea si Delta, a sustinut ca delegatii ucraineni au cautat, de-a lungul intregii dezbateri, sa evite raspunsul la intrebarile specifice formulate de ONG-urile din Romania, sustinand permanent ca proiectul de constructie a canalului Bastroe nu va avea niciun impact negativ asupra biodiversitatii.

"In opinia noastra, autoritatile ucrainene nu au adus niciun argument bazat pe date concrete in sprijinul acestor afirmatii", a sustinut Giusca, amintind ca organizatiile au aratat ca lucrarile la proiectul de navigatie sus-amintit vor periclita ireversibil ecosistemele Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii.

Se incalca legislatia internationala

Pe langa argumentele ecologice, organizatiile semnatare considera total arbitrar modul in care a fost realizat procesul de luare a deciziei cu privire la demararea lucrarilor la Canalul Bastroe. Acest fapt incalca prevederile conventiilor si angajamentelor asumate de Guvernul Ucrainei (Conventiile de la Berna, Aarhus, Espoo, Bonn, Ramsar si Bucuresti).

Continuarea acestor lucrari se face astfel prin incalcarea legislatiei internationale in vigoare. Pentru deblocarea acestei situatii, trebuie analizate toate alternativele fezabile din punct de vedere economic si ecologic, cum ar fi reabilitarea unor cai navigabile existente in afara Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii sau negocierea unui acord bilateral special pentru utilizarea Canalului Sulina de catre navele ucrainene.

Studiul de impact asupra mediului pentru Canalul Bastroe a fost contestat de noua organizatii neguvernamentale: WWF Romania, Societatea Ornitologica Romana, Asociatia Salvati Dunarea si Delta, Centrul de Consultanta Ecologica Galati, Terra Mileniul III, Agent Green, ALMA-RO, Eco Pontica si Mare Nostrum.

Populatii de pasari de importanta internationala (aproximativ 4.000 de pasari traiesc in aceasta zona) vor fi afectate in mod direct de modificarea conditiilor de viata. Totodata, lucrarile de dragare planificate pe durata construirii si intretinerii canalului vor afecta considerabil conditiile de reproducere si migratie a unor specii valoroase de pesti, estimandu-se o diminuare semnificativa a acestei resurse.

„In opinia noastra, autoritatile ucrainene nu au adus niciun argument bazat pe date concrete in sprijinul acestor afirmatii (proiectul de constructie a canalului Bastroe nu va avea niciun impact negativ asupra biodiversitatii – n. red.)” (Ileana Giusca, reprezentanta Asociatiei Salvati Dunarea si Delta)

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri