"Ciclul de viata al produselor" nu mai este doar o expresie de PR, ci a devenit o expresie uzuala in afaceri. In zilele noastre, companiile nu mai pot ignora importanta impactului pe care il au produsele lor asupra mediului. Companiile producatoare de vehicule grele acorda din ce in ce mai multa atentie reducerii impactului camioanelor sale asupra mediului inconjurator.
Cu aproximativ trei ani in urma, opinia publica mondiala a inceput sa-si faca griji in legatura cu schimbarile climei. Culoarea verde a devenit interesanta pentru multi si, de la vedete ale muzicii la politicieni, cu totii au dorit sa-si etaleze atitudinea ecologica. Lumea afacerilor mondiale a raspuns rapid la aceasta schimbare si, de la fabricantii de ciocolata la companii navale, cu totii au inceput sa-si tina sub control impactul asupra mediului al produselor lor, luand initiativa in acest sens.
Mediul, o prioritate pentru toti
Desigur, companii din multe domenii si-au aratat diferite grade de implicare in problemele mediului pe parcursul anilor, dar nu inainte ca schimbarile de clima sa devina o prioritate a agendei internationale, iar impactul asupra mediului sa devina o parte a vietii economice. "Este un lucru major in lumea afacerilor de astazi," declara Raul Carlson, un consultant international in industrie si un cercetator privind ciclul de viata al produselor. "Nu pot sa-mi imaginez astazi o companie serioasa care proiecteaza un produs nou fara sa ia in considerare cerintele de mediu."
Companiile isi masoara impactul activitatii lor asupra mediului prin instrumente precum ciclul de viata al produselor. Aceasta implica materiile prime, incepand cu locul de provenienta al acestora si trecerea lor prin toate procesele de productie. Impactul asupra mediului al unui produs este masurat pana la sfarsitul duratei sale de viata, pana la reciclare sau distrugere. "La fiecare nivel se pot identifica emisiile, deseurile rezultate si utilizarea resurselor," declara Carlson.
De indata ce o companie isi cunoaste in amanunt care este impactul sau asupra mediului, exista o serie de cai pentru a-l reduce. "O cale ar fi sa se stabileasca pe termen lung un barem pentru fiecare noua generatie de produse, care ar trebui sa fie intotdeauna mai mic decat precedentul, mai spune Carlson. "Aceasta inseamna ca trebuie sa-ti stabilesti obiective precum injumatatirea emisiilor pentru urmatoarea generatie de produse si trebuie sa-ti fixezi o strategie in acest sens". Unele companii isi realizeaza pe cont propriu o baza de date cu materialele pe care le folosesc si evaluarea ciclului de viata al acestora pentru ca proiectantii viitoarelor produse sa poata vedea cum diferite optiuni vor afecta impactul asupra mediului.
Ceea ce conduce proiectarea spre produse tot mai avansate din punct de vedere ecologic este combinatia dintre cererea consumatorilor si initiativa in afaceri. "Eu cred ca industria urmeaza cererea pietei, dar de asemenea imprima o cerere mai mare pentru produse cu performante ecologice ridicate", continua Carlson. "Informatiile sunt putine, asa ca orice consumator poate doar sa aiba cereri la modul general: noi nu vrem emisii de carbon mari, nu vrem substante toxice, etc. Iar companiile trebuie sa interpreteze aceste cerinte in ceva ce pot oferi".
Un bun factor de PR, dar cu un efect poziti
In timp ce actiunile in aceasta directie conduc spre un bun PR, pentru multe companii exista si un efect pozitiv asupra rezultatelor lor. "Cei mai multi chiar reusesc sa economiseasca prin descoperirea unei risipe de materiale sau de energie in procesul tehnologic", continua Carlson. Exista un beneficiu si din motive interne, companiile care se preocupa de mediul inconjurator vor avea un avantaj atunci cand isi propun sa atraga angajati preocupati de protectia mediului.
Una dintre primele companii industriale majore care si-au indreptat atentia spre reducerea impactului ciclului de viata a produselor sale asupra mediului a fost Volvo Trucks. "Inceputurile noastre in domeniul ecologiei dateaza de la prima conferinta ONU despre mediu din 1972", declara Lars Martensson, directorul de mediu. "CEO-ul nostru de atunci, PG Gyllenhammar, spunea ca suntem o parte a problemei, dar suntem si o parte a solutiei. Aceasta a fost o declaratie foarte indrazneata pentru un producator de autovehicule de la acea vreme".
Constructorul de autocamioane din Gothenburg a analizat sistematic ciclul de viata al vehiculelor sale, gasind noi cai de a economisi energie si materiale in timpul productiei, reducand consumul de combustibil si emisiile de-a lungul anilor de exploatare, si reusind astfel sa micsoreze impactul asupra mediului pana la sfarsitul ciclului sau de viata. "Ne concentram acum pe reducerea dependentei de combustibilii fosili si limitarea impactului asupra climei," continua Martensson. " Actionam in doua zone: facem ca produsele si operatiunile noastre sa fie cat mai eficiente si introducem combustibili regenerabili".
In 2007, Volvo a devenit prima companie care avea o fabrica neutra din punct de vedere al emisiilor. Intreaga energie consumata de uzina din Gent, Belgia, este obtinuta din surse regenerabile: energie eoliana, biomasa si panouri solare, toate instalate in incinta uzinei. " In ultimii cinci ani am reusit sa reducem consumul de energie cu cel putin 30%," declara Martensson. "Toate marile noastre uzine vor fi neutre din punct de vedere al emisiilor CO2 pana la sfarsitul anului 2010. "La fabrica de cabine din Umeĺ, Suedia, apa dintr-un rau glaciar subteran este folosita pentru sistemele de racire ale fabricii, iar un centru Volvo Trucks din Verona, Italia, obtine toata energia electrica necesara de la celulele solare, surplusul fiind trimis catre reteaua locala de distributie.
Conform evaluarilor ciclului de viata realizate de Volvo, circa 90% din impactul asupra mediului al unui camion provine din exploatarea sa, asa ca aici isi concentreaza compania cele mai multe eforturi. In timp ce emisiile de CO2 nu sunt inca regularizate, aceasta este directia in care Volvo a facut progrese imense din proprie initiativa. "In ultimii 30 de ani, am reusit sa reducem consumul de motorina cu circa 40%, ceea ce reprezinta o realizare extraordinara", declara Martensson. Compania si-a stabilit singura obiectivul de a imbunatati continuu consumul de combustibil cu un procent in fiecare an.
In orice caz, reducerea la zero a emisiilor de CO2 va necesita noi combustibili. Mai mult, mai multi producatori au inceput sa se asigure ca, atunci cand un camion ajunge la sfarsitul vietii sale, orice parte componenta care poate fi reciclata va fi reciclata. In cazul Volvo, piesele componente sunt marcate pentru a indica in mod clar care este cea mai buna solutie de reciclare si au fost editate manuale pentru demontare. Unele componente sunt renovate si vandute. In prezent, pana la 90-95 dintr-un camion poate fi reciclat, ca material sau energie, iar in viitorul apropiat trebuie sa speram si la performante mai bune.