HG adoptata ieri de Guvern mai prevede finantarea stimularii achizitiilor de masini hibrid sau electrice si reducerea noxelor in agricultura si transporturi.
Ministrul Economiei, Adriean Videanu, a anuntat ieri ca Executivul a decis ieri ca sumele obtinute din vanzarea certificatelor de emisii de CO2 sa fie utilizate pentru stimularea achizitionarii de autovehicule hibrid sau electrice, cresterea productiei de energie din surse regenerabile si pentru impaduriri, dar si pentru modernizarea grupurilor energetice si reducerea emisiilor de noxe in agricultura si transporturi.
Precizand ca fiecare proiect va fi aprobat de Guvern, Videanu a afirmat, la finalul sedintei Executivului, ca Romania poate valorifica in acest an 300 de milioane de tone in pachete a cate un milion de tone. O comisie formata din reprezentanti ai ministerelor Economiei, Mediului, Finantelor si Afacerilor Externe va negocia vanzarea certificatelor de emisii de CO2, care pot fi cumparate doar de statele semnatare ale Protocolului de la Kyoto.
Potrivit unei Ordonante de Urgenta adoptate de Guvern in urma cu cateva saptamani, Romania va vinde surplusul de certificate de CO2 alocate prin Protocolul de la Kyoto pentru a aduce bani la buget, dar si pentru ca pretul acestora pe piata internationala este in scadere, iar banii obtinuti vor fi investiti in proiecte care duc la reducerea emisiilor de noxe.
Contravaloarea certificatelor, varsata la Fondul de Mediu
Actul normativ prevede ca sumele obtinute din vanzarea surplusului de certificate de CO2 se vireaza la Fondul de mediu si vor fi utilizate pentru finantarea proiectelor care duc la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera. Comercializarea surplusului de certificate de CO2 se face prin negociere directa si va fi luata in calcul oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
Executivul argumenteaza adoptarea acestui act normativ "luand in considerare criza economica si faptul ca venitul obtinut din comercializarea surplusului (…) conduce la un impact pozitiv asupra deficitului bugetar si reprezinta o sursa de finantare pentru proiectele de mediu (…) precum si pentru proiectele din sectorul rezidential, agricultura si transporturi, in vederea aplicarii pachetului legislativ energie-schimbari climatice". Actul normativ a fost aprobat in regim de urgenta pentru ca tendinta pe piata certificatelor de CO2 este de scadere "semnificativa" a pretului, se mai arata in text.
Proiectele de cercetare pentru fabricarea automobilului electric, coordonate de un grup interministerial
Proiectele de cercetare privind fabricarea automobilului electric vor fi coordonate de catre un grup format din reprezentanti ai ministerelor cu expertiza in domeniu si finantate prin Fondul National de Mediu, a anuntat, ieri, citat de Mediafax, Adriean Videanu.
Grupul interministerial a fost infiintat prin decizie aprobata in sedinta de ieri a Guvernului si este constituit din reprezentanti ai ministerelor Economiei, Transporturilor, Finantelor, Mediului, precum si din membri ai Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Romania ar putea incasa 3,6 mld. euro
La jumatatea anului trecut, ministrul Economiei Adriean Videanu declara ca Romania vrea sa vanda certificate ce corespund unei cantitati de 150 de milioane de tone de CO2, din cele 250 de milioane de tone ce-i revin conform Protocolului de la Kyoto. Ministrul estima ca Romania va incasa 1,8 miliarde de euro. Prin asociere, inseamna ca in urma vanzarii cantitatii de 300 de milioane de tone, Romania ar putea incasa 3,6 miliarde de euro.