Biodieselul si alti combustibili verzi ar putea avea consecinte neprevazute asupra padurilor tropicale si pamanturilor umede, arata un raport al Uniunii Europene, citat de Reuters.
Cei 500 de milioane de cetateni europeni ar trebui sa foloseasca in proportie de 10% biocombustibili pentru transportul cu masina pana in 2020, potrivit obiectivului UE.
Desi avertizarile privind daunele provocate mediului de catre biocombustibili nu sunt noi, acestea sunt confirmate, pentru prima data, de oficiali europeni care sunt ingrijorati din cauza impactului combustibililor verzi asupra padurilor tropicale sau savanelor, se arata intr-un document destinat celor care intocmesc strategii la nivel european obtinut de Reuters.
“Numarul mare de documente si continutul lor detaliat arata ca CE a luat in considerare foarte serios impactul indirect al folosirii pamanturilor”, a declarat, pentru Reuters, un purtator de cuvant al comisarul European pentru Energie, Guenther Oettinger.
In cadrul Comisiei Europene, oficialii sunt impartiti in mai multe tabere in privinta continuarii unui obiectiv care a fost stabilit in 2008 si care a adus, deja, investitii de miliarde de dolari la nivel global. O scrisoare interna a unui oficial din domeniul agriculturii, obtinuta de Reuters, arata ca luarea in considerare a intregii amprente de carbon a biocombustibililor ar “omori” o industrie de 5 miliarde de euro pe an.
In centrul dezbaterii se afla impactul indirect al folosirii pamantului. Criticii biocombustibililor spun ca, indiferent unde sunt crescute plantele din care se produc combustibilii verzi, acestea “concureaza” pentru pamant cu culturile pentru hrana, fortand fermierii sa se extinda in zone unde nu s-a mai practicat agricultura anterior, uneori prin taierea copacilor din padurile tropicale sau prin secarea pamanturilor umede.
Satisfacerea setei de biocombustibili a Europei ar insemna folosirea a 5,2 milioane de hectare de teren pana in 2020 – o suprafata mai mare decat Olanda, se arata intr-unul dintre rapoartele citate de Reuters. Arderea padurilor pentru obtinerea de teren ar insemna eliberarea in atmosfera a unor cantitati enorme de dioxid de carbon, ceea ce ar neutraliza beneficiul de mediu al biocombustibililor produsi.
Un raport al centrului de cercetari al CE arata ca ar fi de ajuns ca doar 2,4% dintre biocombustibilii din Europa ar proveni din ulei de palmier crescut pe foste pamanturi umede, de exemplu din Indonezia, intregul beneficiu de mediu al combustibililor verzi ar fi neutralizat.
Foto: Reuters