Parlamentul European a adoptat o rezoluție istorică prin care solicită Comisiei Europene să dezvolte o strategie europeană pentru ciclism, cu scopul de a dubla numărul de kilometri parcurși pe bicicletă în Europa până în 2030, informează Federația Europeană a Cicliștilor. Această declarație politică istorică este un impuls-cheie pentru ciclismul din Europa.
Rezoluția Parlamentului European privind dezvoltarea unei strategii UE pentru ciclism solicită Comisiei Europene să dubleze numărul de kilometri parcurși pe bicicletă în Europa până în 2030. Această solicitare reprezintă o recunoaștere a ciclismului ca mod de transport pe deplin legitim și o resursă industrială cheie pentru atingerea obiectivelor pe termen lung privind clima și fabricația curată.
Rezoluția Parlamentului European, adoptată pe 16 februarie, aproape unanim, stabilește un plan de acțiune cu 17 puncte pentru dezvoltarea mai multor infrastructuri pentru ciclism, crearea unor condiții mai bune în Europa pentru producția de biciclete, componente și baterii și crearea a două milioane de locuri de muncă într-un „ecosistem pentru ciclism” care acoperă producția, turismul, comerțul cu amănuntul, sănătatea și sportul și care angajează deja un milion de oameni în Europa astăzi.
„Ciclismul aduce atâtea beneficii: sănătate mai bună, mai puțină congestie în trafic, orașe mai locuibile și așa mai departe. Cu toate acestea, până acum, instituțiile UE nu ne-au oferit un semnal puternic care să recunoască rolul central al ciclismului în societățile noastre”, a precizat deputatul european Karima Delli.
De asemenea, reprezentantul industriei europene a bicicletei, Kevin Mayne, CEO al Cycling Industries Europe, a declarat că rezoluția adoptată este un un pas important înainte pentru coaliția de asociații, companii, orașe, regiuni și guverne care au susținut Parlamentul European în dezvoltarea acestei rezoluții.
„Din perspectiva industriei, aceasta este cea mai cuprinzătoare aprobare a importanței sectorului nostru pe care am avut-o vreodată de către instituțiile UE”, a spus Kevin Mayne.
Și pentru Federația Europeană a Cicliștilor rezoluția, care reflectă multe dintre cererile sale de advocacy și politici de durată, reprezintă o piatră de hotar pentru ciclism.
„Aplaudăm întregul Parlament European pentru adoptarea unei strategii europene pentru ciclism, care poate debloca potențialul ciclismului de a permite mai multor oameni să meargă cu bicicleta – și să meargă cu bicicleta în siguranță – în toată Europa”, a declarat Jill Warren, CEO al Federației Europene a Cicliștilor.
La rândul său, Manuel Marsilio, Director General al CONEBI, a adăugat că industria bicicletelor, a bicicletelor electrice, a pieselor și a accesoriilor din Europa salută apelul Parlamentului European către Comisia Europeană și statele membre ale UE de a dezvolta o strategie europeană pentru ciclism.
„Acesta este un apel istoric pentru creșterea întregului sector și o recunoaștere clară a rolului său central în ecosistemul de mobilitate al strategiei industriale a UE”, a spus Manuel Marsilio.
Stakeholderii din ciclism speră, de asemenea, că propunerea de a desemna 2024 ca Anul European al Ciclismului – care este deja susținută de numeroase state membre ale UE în Declarația Europeană pentru Ciclism – încurajează guvernele naționale să ia măsuri suplimentare, cum ar fi reducerea taxelor de TVA, multiplicarea inițiativelor pentru promovarea ciclismului și replicarea succesului de reindustrializare „Portugal Bike Valley” în alte regiuni, cu sprijinul țintit al programelor de finanțare europene.
Rezoluția Parlamentului European pentru o strategie europeană pentru ciclism nu are caracter obligatoriu din punct de vedere legal, dar este un document-cheie pentru a contura prioritățile și deciziile viitoarelor politici, pentru care Parlamentul poate ține Comisia Europeană responsabilă.
Rezoluția solicită o serie de acțiuni specifice pentru a permite și a dezvolta ciclismul, inclusiv, de exemplu:
- Creșterea semnificativă a investițiilor în infrastructura de ciclism sigură și separată și integrarea ciclismului în cadrele urbane;
- Includerea ciclismului la construirea sau modernizarea infrastructurii TEN-T (Rețeaua de Transport Trans-European);
- Includerea industriei de ciclism în ecosistemul de mobilitate al strategiei industriale UE;
- Sprijinirea producției de biciclete și componente „Made in Europe”;
- Încurajarea creării de locuri de muncă verzi suplimentare de înaltă calitate în industria de ciclism;
- Creșterea gradului de accesibilitate a bicicletelor;
- Accelerarea dezvoltării EuroVelo, rețeaua europeană de trasee pentru biciclete, și a celor 17 rute;
- Promovarea locurilor de muncă prietenoase cu bicicleta;
- Crearea de spații de parcare sigure și securizate pentru biciclete și capacitate de încărcare pentru biciclete electrice;
- Desemnarea anului 2024 ca Anul European al Ciclismului.
Până în prezent, potrivit datelor ECF, un număr total de 17 state membre – o majoritate clară – au semnat Declarația Europeană privind Ciclismul, au o strategie națională de ciclism în vigoare sau ambele.