Avem de ales intre a cumpara un produs ieftin, suficient pentru necesitatile momentului, sau un produs echivalent din punct de vedere tehnic, dar ceva mai scump. Ce alegem? Un roman ar alege, aproape fara exceptie, produsul ieftin. Un cetatean din Occident va alege, dupa o scurta analiza, aproape fara exceptie, produsul mai scump.
Pretul mai mare este cel al produsului „prietenos cu mediul”, iar cetateanul care il alege opteaza, la nivel personal, pentru o achizitie verde. Marii achizitori, care pot inclina definitiv balanta in favoarea achizitiilor verzi, sunt insa companiile private si institutiile publice.
Teoretic, achizitiile verzi sunt „un beneficiu pe care trebuie sa ti-l permiti”. Practic insa, in conditiile crizei economice mondiale, este putin probabil ca insti-tutiile publice romanesti sa cumpere produse verzi, recunosc oficialii romani. Mai ales ca Legea achizitiilor verzi, care ar trebui sa stimuleze asemenea investitii, nu este inca finalizata.
Pe drumul verde au pornit totusi autoritatile locale din cateva orase ale Romaniei, precum si cetatenii care au apelat la proiectele finantate de stat: „Casa Verde” si programul de reabilitare termica a cladirilor. Municipiul Brasov a dat tonul fiind declarat „Capitala verde a Romaniei” , iar in anul 2011, peste 10.000 de locuinte au fost dotate cu sisteme de incalzire bazate pe energie regenerabila. „Achizitiile verzi schimba fata oraselor”, iar acest lucru inseama nu doar locuinte, ci si cladiri publice, transport nepoluant, depozite ecologice, parcuri si gradini, precum si colectarea selectiva a deseurilor.42