Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP) a amendat Ministerul Mediului (MM) cu 70.000 de lei, pentru incalcarea procedurilor de achizitie in cazul contractului de promovare a Programului Operational Sectorial (POS) Mediu, a afirmat, marti, presedintele institutiei de control, Cristina Traila, in cadrul comisiei parlamentare de ancheta in acest caz, anunta Agerpres.
Ea a precizat ca ANRMAP a incheiat un raport de control in urma caruia a aplicat ministerului amenda de 70.000 de lei si un avertisment pentru nerespectarea procedurilor de achizitie a unor servicii de difuzare si de creatie. Potrivit lui Traila, MM trebuia sa incheie contractul pentru difuzare prin licitatie deschisa sau prin licitatie restransa, in vreme ce ministerul a acordat acest contract, in valoare de circa 500.000 de euro, firmei Ars Adverstising, prin incredintare directa.
Ea a explicat ca, potrivit OUG 34/2006, care se aplica in cazul acestor achizitii publice, nu se justifica motivele invocate de MM pentru procedura aleasa, respectiv urgenta derularii contractului si asigurarea continuitatii noilor servicii cu servicii anterioare furnizate de Ars Advertising.
"Prin urmare, motivele invocate de autoritatea contractanta, respectiv cele tehnice si cele de urgenta, erau incadrabile la art. 122, lit. a), b) sau c) ale ordonantei, insa aceste doua articole nu puteau fi aplicate in cauza, nefiind facuta dovada necesitatii prestarii serviciilor suplimentare prin aceasta procedura, datorita unor circumstante imprevizibile, nu a fost demonstrat ca serviciile suplimentare sunt necesare pentru indeplinirea contractului in cauza si nu s-a demonstrat in ce masura o schimbare a prestatorului de servicii ar fi condus la imposibilitatea asigurarii continuitatii campaniei si la distorsionarea mesajului si identitatii programului respectiv", a explicat Traila.
Ea a precizat ca o licitatie restransa ar fi fost cea mai competitiva solutie care trebuia aplicata de Ministerul Mediului. "Mai mult decat atat, se putea utiliza o procedura competitiva, respectiv o licitatie restransa, care nu ar fi durat decat maximum 30 de zile si care ar fi asigurat continuitatea acestei proceduri si nu ar fi existat nicio problema in privinta unitatii campaniei", a mentionat Traila.
Contractul de creatie de spoturi publicitare, in valoare de 15.000 de euro, acordat firmei Still Print Forward SRL, prin incredintare directa, ar fi trebuit sa se faca prin cerere de oferte, a mai aratat Traila. In acest caz, seful ANRMAP a sustinut ca Ministerul Mediului a aplicat un artificiu prin care a micsorat valoarea estimata a contractului de creatie de la 75.000 la 15.000 de euro, fara TVA, pentru a se incadra in sumele-limite pana la care legislatia admite incredintarea directa.
"In ceea ce priveste cea de-a doua procedura, respectiv cea legata de creatie, desi initial evaluarea acestei proceduri era de 75.000 de euro, fara TVA, prin nota justificativa din 2 aprilie 2004, Ministerul Mediului a reestimat bugetul alocat si a ajuns la concluzia ca valoarea estimata a
proiectului este de 15.000 de euro fara TVA, astfel incat sa se poata aplica achizitia directa", a afirmat presedintele ANRMAP.
Cristina Traila a adaugat, insa, ca nici in acest caz MM nu avea voie sa incredinteze direct contractul de creatie firmei Still Print Forward SRL, intrucat valoarea estimata, la care se face referire, trebuia sa fie stabilita prin cumulul contractelor de creatie si difuzare, depasindu-se astfel limitele permisive privind achizitiile directe.
"Precizam ca, in cazul in care autoritatea contractanta isi propune sa achizitioneze servicii similare, dar defalcate pe loturi, a caror achizitionare face obiectul unor contracte distincte de servicii, atunci valoarea estimata se considera a fi valoarea cumulata a tuturor loturilor. Procedura trebuia aleasa in functie de valoarea estimata a intregului contract, insumand creatie de 15.000 de euro si difuzare de 500.000 de euro, valoarea estimata ar fi trebuit sa reprezinte cumulul celor doua", a explicat Traila.
Chestionata de deputatii PD-L, ea a apreciat ca eventuale consecinte ale incalcarii normelor privind achizitiile publice in acest caz ar putea atrage din partea Comisiei Europene corectii la sumele angajate in POS Mediu, care are o valoare totala de 5,6 miliarde de euro. Ea a mentionat ca ANRMAP a sesizat si Curtea de Conturi in acest caz.
"Avand in vedere ca acesti bani sunt din fonduri europene consider ca se impune ca Autoritatea de Audit a Curtii de Conturi sa-si spuna cuvantul. (…) Atragem atentia asupra faptului ca utilizarea acestor fonduri fara respectarea normelor poate atrage corectii asupra intregului program", a spus Traila.
Deputatul PD-L Sulfina Barbu a nuantat acest avertisment, lasand sa se inteleaga ca sanctiunile CE ar putea sa se limiteze doar la Axa Asistenta Tehnica a POS Mediu, in valoare de 172 milioane de euro, din care face parte proiectul de promovare. La comisia parlamentara de ancheta a mai fost audiat marti administratorul firmei Ars Advertising, Marian Stefanescu, acesta sustinand ca Ministerul Mediului a negociat termenii contractului de difuzare incheiat, autoritatea obtinand de la firma o serie de bonusuri.
El a precizat ca pretul serviciilor de publicitate de pe piata a crescut, in conditiile cresterii monedei euro in raport cu leul. Deputatul PD-L Gheorghe Ialomiteanu l-a contrazis pe Stefanescu, sustinand ca scaderea leului nu a antrenat cresteri semnificative ale pretului serviciilor de publicitate, in conditiile in care coborari mai drastice ale acestor preturi au fost cauzate de scaderea cererii din cauza crizei economice.
Un alt punct contestat de deputati a fost lipsa garantiei de participare la achizitie, document pe care MM nu l-a solicitat firmei Ars. Stefanescu a replicat insa ca acest lucru nu era obligatoriu. "Din 71 de proceduri la care am participat anul acesta, am depus garantie la 30. Pe noi nu ne mira faptul ca o autoritate contractanta nu ne-a cerut garantie de participare. Putea sa nu ne ceara nici la executie", a explicat Stefanescu.
Totodata, el a precizat ca, in derularea contractului, Ars a contactat un auditor extern, fara ca MM sa indice o firma anume in acest sens, deputatii comisiei evidentiind ca auditorul respectiv era cenzor in cadrul firmei Ars. "Auditorul extern este chiar cenzorul firmei Ars", a remarcat democrat-liberala Sulfina Barbu.
Comisia parlamentara de ancheta cerceteaza legalitatea procedurii prin care Ministerul Mediului a acordat, prin incredintare directa, firmei Ars Advertising un contract de difuzare de productie publicitara, in valoare de circa 500.000 de euro, in cadrul segmentului de promovare a POS Mediu.
Foto: gazetadebistrita.ro