Succesul programului Rabla, demarat pe 18 februarie 2010, a luat Administratia Fondului de Mediu pe nepregatite. Presedintele AFM, Gheorghe Popescu, a declarat ca atat institutia, cat si colectorii au fost luati prin surprindere de faptul ca in primele sase zile ale proiectului au fost scoase din uz peste 20.000 de masini, ceea ce a insemnat ca a fost nevoie de o suplimentare a tichetelor valorice distribuite.
“Nu ne asteptam ca in patru zile sa avem un numar asa de mare de masini aduse la centrele Remat. Am primit semnale din tara potrivit carora colectorii nu au fost pregatiti pentru depozitarea numarului mare de masini si pentru reciclare rapida si si-au umplut depozitele intr-o zi, in timp ce la coada mai erau 50-60 de persoane”, a declarat presedintele AFM, Gheorghe Popescu.
Avand in vedere faptul ca programul de anul trecut nu a avut foarte mare succes, anul acesta AFM a decis sa tipareasca mai putine tichete valorice, urmand sa le suplimenteze pe masura cresterii cererii. Cu toate acestea, a existat un decalaj cauzat de cererea foarte mare si de durata tiparirii acestor tichete. In unele judete, cum ar fi Neamt si Timisoara, cetatenii nu au avut la dispozitie decat cate un singur centru de colectare a masinilor, iar depozitele s-au umplut rapid. Pentru a face fata, a fost suplimentat numarul centrelor de colectare.
Clujul, campion
Cele mai multe masini aduse la casat au fost in Cluj, unde au fost distribuite peste 1.400 de tichete valorice. Pe locul al doilea se numara Bucurestiul, iar pe al treilea judetul Ialomita, fiecare cu peste 13.000 de tichete distribuite pana acum.
Presedintele AFM a declarat ca pana in acest moment nu exista informatii certe cu privire la suplimentarea fondurilor pentru programul Rabla in cazul in care se va depasi tinta de 60.000 de masini casate. Cu toate acestea, la lansarea programului, premierul Emil Boc a declarat ca exista fonduri pentru continuarea programului si dupa depasirea acestei limite.
Pana acum, romanii care si-au adus rablele la casat au cumparat 456 de masini noi in locul lor. Estimand ca fiecare dintre acestea a fost cumparata folosind trei tichete valorice, rezulta faptul ca pe asa numita ‘piata a tichetelor’ mai exista circa 18.000 de tichete nevalorificate, care asteapta sa fie duse fie spre achizitionarea unei noi masini, fie spre vanzare.
Proprietarii de masini vechi au timp pana la 31 octombrie sa mearga cu acestea la centrele Remat si sa obtina tichetele valorice, iar apoi le pot valorifica pana pe 23 noiembrie.
In 2010, bugetul alocat programului Rabla este de 228 milioane de lei pentru persoanele fizice si juridice. Cu toate acestea, pana acum, numai doua firme si-au depus dosare pentru a-si casa masinile vechi.
“Persoanele juridice trebuie sa depuna un dosar ca sa beneficieza de tichetele valorice, deoarece acestea intra la categoria ajutoarelor de stat si trebuie verificate. Firmele trebuie sa indeplineasca anumite conditii: sa nu aiba datorii, sa nu desfasoare activitati cu impact negativ asupra mediului, iar probabil ca multi nu se incadreaza in aceste conditii”, a explicat pentru Green Report presedintele AFM.
Acesta a subliniat faptul ca institutia pe care o conduce este mai degraba interesata de numarul de masini vechi care nu vor mai polua mediul si vor fi casate, decat de numarul de masini noi cumparate cu ajutorul tichetelor valorice.
Text: Carmen Albisteanu
Foto: Anita Vizireanu