Patru din cinci europeni spun ca tin seama de impactul asupra mediului al produselor pe care le cumpara, arata un sondaj Eurobarometru publicat astazi.
Preocuparea pentru mediu este maxima in Grecia, unde peste 9 din 10 persoane intrebate au afirmat ca influenta produselor asupra mediului joaca un rol important in achizitiile pe care le fac.
Potrivit aceluiasi sondaj, jumatate dintre europeni cred ce spun producatorii despre performantele ecologice ale marfurilor lor, dar jumatate nu cred. Aproape jumatate apreciaza ca modul cel mai potrivit de a promova produsele ecologice ar fi de a le taxa mai putin, ridicand in schimb taxele la produsele daunatoare mediului.
Majoritatea respondentilor gasesc ca detailistii trebuie sa se implice in promovarea produselor ecologice si se pronunta in favoarea impunerii obligatorii a etichetelor care indica amprenta de carbon .
„Batalia impotriva schimbarilor climatice trebuie purtata pe toate fronturile si fiecare trebuie sa contribuie”, a declarat comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas. „Nu este numai raspunderea firmelor si a guvernelor; consumatorii au si ei un rol de jucat. Cumparand produse care nu afecteaza mediul si clima, fiecare consumator da un semnal corect producatorilor care, la randul lor, reactioneaza producand produse mai ecologice”, a mai spus oficialul.
Impactul produselor asupra mediului conteaza
O imensa majoritate a europenilor ( 83%) sustin ca impactul unui produs asupra mediului are un rol important in deciziile lor de cumparare, informeaza sondajul Eurobarometru cu privire la atitudinea europenilor fata de productia si consumul sustenabile, ale carui rezultate au fost publicate astazi.
Grecii sunt cei mai inclinati (92%) sa ia in calcul impactul produselor pe care le cumpara asupra mediului, iar cehii sunt cei mai putin interesati de acest aspect (62%).
Opinii impartite asupra declaratiilor firmelor despre performantele ecologice ale produselor
Europenii s-au aratat impartiti in tabere egale in ceea ce priveste afirmatiile producatorilor despre impactul produselor lor asupra mediului. Astfel, 49% dintre cei intervievati cred in aceste afirmatii, in timp ce 48% nu cred. Marea majoritate a olandezilor (78%) le dau crezare, fata de numai 26% dintre bulgari – cei mai neincrezatori.
Taxe mai mari pe produsele daunatoare mediului, mai mici pe produsele ecologice
Circa 46% din cetatenii UE considera ca, pentru a promova produsele ecologice, cel mai bun mijloc ar fi de a reduce taxele la aceste produse si de a le majora la produsele nocive pentru mediu. Britanicii sunt cei mai favorabili acestui sistem de dubla taxare. Dintre maltezi, in schimb, doar 28% il sustin, majoritatea estimand ca ar fi de ajuns sa se diminueze taxele la produsele care respecta mediul.
Rolul important al detailistilor in promovarea produselor ecologice
Persoanele intervievate s-au pronuntat masiv in favoarea implicarii comerciantilor cu amanuntul in promovarea produselor care respecta mediul. Aproximativ jumatate dintre cetatenii UE (49%) apreciaza ca detailistii ar trebui sa mareasca vizibilitatea acestor produse pe rafturi sau sa creeze un colt „verde” in magazine. O treime dintre europeni (31%) cred ca serviciul cel mai mare pe care il pot face comerciantii este de a-i informa mai bine pe consumatori cu privire la produsele ecologice.
Sprijin masiv pentru amprenta de carbon pe etichete
C eva mai putin de jumatate din europeni dau mare importanta etichetelor ecologice atunci cand cumpara si numai unul din zece este de parere ca acestea ar trebui sa mentioneze emisia totala de gaze cu efect de sera pe care o implica un produs.
Cu toate acestea, circa 72% cred ca, in viitor, etichetele indicand amprenta de carbon a produselor ar trebui sa devina obligatorii. Parerile pe aceasta tema difera mult de la un stat membru la altul: cehii sunt cel mai putin in favoarea acestor etichete (47%), in timp ce grecii sunt cei mai mari suporteri (90%).
Etichetele cu amprenta de carbon ar mentiona cantitatea totala de gaze cu efect de sera, inclusiv dioxidul de carbon, emise pe toata durata de viata a produsului, de la productie la eliminare. In prezent, nu exista un astfel de sistem de etichetare la nivel european, dar la consiliul din decembrie 2008 ministrii mediului au solicitat Comisiei sa studieze introducerea etichetelor cu amprenta de carbon.
In iulie 2008 Comisia a prezentat un plan de actiune continand o serie de propuneri privind consumul si productia sustenabile, care va contribui la ameliorarea performantelor ecologice ale produselor si va impulsiona cererea de bunuri si de tehnologii de productie sustenabile. In acelasi timp, planul vrea sa incurajeze industria UE sa valorifice ocaziile de a inova.
Foto: greenbusinesstimes.com, haverford.edu