Norme europene de poluare auto: ce înseamnă pentru emisii?

Emisiile de gaze de evacuare provenite de la motoarele pe benzină și motorină au un impact semnificativ asupra calității aerului și contribuie la poluarea atmosferică. Pentru a aborda această problemă, Uniunea Europeană a introdus standardele Euro, o serie de măsuri legislative menite să limiteze emisiile nocive ale vehiculelor. De la introducerea lor în 1992, au fost implementate șase seturi de reglementări.

Ce sunt standardele Euro pentru emisii?

Standardele Euro pentru emisii sunt un set de reglementări de mediu stabilite de Uniunea Europeană (UE) pentru a reduce emisiile nocive produse de vehiculele noi cu motoare cu ardere internă.

Aceste standarde variază în funcție de tipul vehiculului, cu limite specifice aplicate pentru autoturisme, camioane și autocare.

Scopul lor principal este de a minimiza impactul de mediu al poluanților din evacuare, cum ar fi monoxidul de carbon (CO), oxizii de azot (NOx), hidrocarburile (HC) și particulele (PM).

Pentru a ține pasul cu progresele tehnologice și cu nevoile de mediu în continuă creștere, noile standarde Euro sunt introduse aproximativ la fiecare patru până la cinci ani pentru a permite un control mai mare asupra emisiilor vehiculelor.

Înainte de adoptarea Standardelor Euro de Emisie, poluarea era mult mai gravă în orașele europene. De-a lungul timpului, aceste standarde au evoluat pentru a deveni mai stricte cu fiecare generație. Astăzi, Euro 7 este cel mai strict standard de poluare. Este necesar pentru anumite vehicule să intre în centrele orașelor, dar unele vehicule mai puțin poluante pot circula cu Euro 4 sau chiar Euro 3.

CITEȘTE ȘI: Taxa de poluare și politicile care au dus la forma actuală

Ce înseamnă standardele Euro pentru emisii?

Standardul de emisii Euro 1
Introducerea standardului Euro 1 în 1992 a marcat un pas important în reglementarea emisiilor vehiculelor de marfă ușoare. Acesta a stabilit limite specifice pentru emisiile de CO la 2,72 g/km și pentru combinația de HC+NOx la 0,97 g/km, atât pentru vehiculele pe benzină, cât și pentru cele pe motorină. De asemenea, a introdus o limită de PM de 0,14 g/km pentru vehiculele pe motorină.

Pentru a respecta aceste cerințe, producătorii au fost obligați să echipeze noile vehicule cu convertoare catalitice și să treacă la utilizarea benzinei fără plumb.

Standardul de emisii Euro 2
Standardul Euro 2, introdus în 1997, a fost construit pe baza standardului Euro 1. Pentru vehiculele pe benzină, reglementarea a stabilit noi praguri pentru CO la 2,2 g/km și pentru combinația de HC+NOx la 0,5 g/km.

Pentru vehiculele pe motorină, standardul Euro 2 a impus restricții chiar mai stricte decât Euro 1. Limitele pentru motoarele pe motorină au fost stabilite la 1,0 g/km pentru CO, 0,7 g/km pentru HC+NOx și 0,08 g/km pentru PM.

Standardul de emisii Euro 3
Standardul Euro 3 a intrat în vigoare în 2001. O schimbare importantă a fost introducerea unei limite separate pentru NOx pentru motoarele pe motorină, precum și limite individuale pentru emisiile de HC și NOx pentru motoarele pe benzină.

Pentru vehiculele pe benzină, limitele Euro 3 au fost stabilite la 2,3 g/km pentru CO, 0,20 g/km pentru HC și 0,15 g/km pentru NOx. Vehiculele pe motorină au avut limite de 0,64 g/km pentru CO, 0,56 g/km pentru combinația de HC+NOx, 0,50 g/km pentru NOx singur și 0,05 g/km pentru PM. Introducerea standardului Euro 3 a revizuit și procesul de testare, eliminând faza de încălzire a motorului pentru a se asigura că emisiile sunt măsurate în condiții mai realiste.

Standardul de emisii Euro 4
Standardul Euro 4 a fost introdus în 2006. Pentru vehiculele pe benzină, limitele de emisii au fost stabilite la 1,0 g/km pentru CO, 0,10 g/km pentru HC și 0,08 g/km pentru NOx. Vehiculele pe motorină au fost supuse unor restricții mai severe de 0,50 g/km pentru CO, 0,30 g/km pentru combinația de HC și NOx, 0,25 g/km pentru NOx singur și 0,025 g/km pentru PM. Deși Euro 4 nu a impus cerințe de emisii de particule pentru vehiculele pe benzină, a încurajat progrese în tehnologia diesel. De exemplu, unele mașini diesel Euro 4 au fost echipate cu filtre de particule.

Standardul de emisii Euro 5
Standardul Euro 5 a fost introdus în 2009 și a intrat oficial în vigoare în 2011. Este demn de remarcat faptul că a fost pentru prima dată când a fost aplicată o limită de PM pentru motoarele pe benzină, în special pentru cele cu tehnologie de injecție directă.

Pentru vehiculele pe benzină, limitele de emisii au fost stabilite la 1,0 g/km pentru CO, 0,10 g/km pentru HC, 0,06 g/km pentru NOx și 0,005 g/km pentru PM. Vehiculele pe motorină au avut cerințe mai stricte, cu limite de 0,50 g/km pentru CO, 0,23 g/km pentru HC+NOx, 0,18 g/km pentru NOx singur și 0,005 g/km pentru PM, împreună cu o limită a numărului de particule de 6,0 × 10^11 particule pe km.

Aceste noi restricții s-au aplicat pentru aprobările de tip ale vehiculelor din septembrie 2011 și au devenit obligatorii pentru vehiculele diesel din ianuarie 2013. Ca urmare, filtrele de particule au devenit o caracteristică standard la toate mașinile diesel noi.

CITEȘTE ȘI: UE lansează planul industrial de acțiune pentru sectorul autovehiculelor

Standardul de emisii Euro 6
Euro 6, standardul actual de emisii, a fost introdus pentru prima dată în 2014 și a suferit revizuiri suplimentare în 2018, 2019, 2021 și 2022. Pentru vehiculele pe benzină, limitele Euro 6 sunt stabilite la 1,0 g/km pentru CO, 0,10 g/km pentru HC și 0,06 g/km pentru NOx. 

Motoarele pe benzină cu injecție directă sunt, de asemenea, supuse unei limite de PM de 0,005 g/km și unei limite de număr de particule de 6,0 × 10^11 particule pe km, conform connectedfleet.michelin

Vehiculele pe motorină au cerințe mai stricte, cu limite de 0,50 g/km pentru CO, 0,17 g/km pentru combinația de HC și NOx, 0,08 g/km pentru NOx singur și 0,005 g/km pentru PM. O limită a numărului de particule de 6,0 × 10^11 particule pe km se aplică, de asemenea, motoarelor diesel.

Standardul de emisii Euro 7
Prevăzut să intre în vigoare pe 1 iulie 2025, standardul Euro 7 va introduce un nou set de reglementări menite să abordeze cele mai recente provocări de mediu, inclusiv cele cauzate de vehiculele electrice (EV).

Unul dintre aspectele distinctive ale Euro 7 este concentrarea pe emisiile non-eșapament, vizând reducerea poluării provenite din surse precum praful de frână și uzura anvelopelor. Mai mult, vehiculele vor fi testate într-o gamă mai largă de condiții pentru a garanta că respectă standardele pe tot parcursul ciclului lor de viață. Pentru vehiculele electrice, standardul Euro 7 va include teste riguroase privind sănătatea și performanța bateriilor.

Deși standardul Euro 7 menține aceleași limite de emisii de evacuare pentru mașini și furgonete ca Euro 6, va introduce controale mai stricte asupra emisiilor de particule solide. Pentru vehiculele grele de marfă, Euro 7 va impune, de asemenea, limite mai stricte asupra poluanților, inclusiv oxidul de azot (N2O).

Notă! Emisiile non-eșapament reprezintă o sursă de poluare mai mare în cazul vehiculelor electrice. Acestea includ particule eliberate în atmosferă din uzura anvelopelor, a sistemului de frânare și chiar din deteriorarea suprafeței drumului. Aceste particule fine, care ajung în aer, pot afecta semnificativ calitatea aerului. Indiferent de tipul de vehicul – pe benzină, diesel, hibrid sau electric – acest tip de poluare este generat de toate autovehiculele.

Cum afli ce euro are mașina ta – unde scrie norma de poluare a vehiculului

Standardul Euro se află în secțiunea V9 a certificatului de înmatriculare a vehiculului (carte de identitate a vehiculului). Dacă documentul de înmatriculare nu specifică standardul Euro, consultă data înmatriculării inițiale a vehiculului (secțiunea B a documentului de înmatriculare). 

Pe CIV de tip nou, norma de poluare poate fi identificată în două locuri:

  • la punctul 6 – Număr național de registru – în șirul de caractere, ultimele două reprezintă norma Euro;
  • la punctul 17 – Cod național de emisii – aici se regăsesc doar caracterele care indică norma Euro.

Pe CIV de tip vechi, norma de poluare poate fi identificată la punctul 5 – Numărul de omologare – ultimele două caractere din șir reprezintă norma Euro.

Standardele Euro sunt principalul mod de clasificare a emisiilor vehiculelor. Fără standardul de emisii corect, nu vei putea intra în mai mult de 200 de orașe europene din 12 țări. 

Există mai multe moduri de a identifica standardul de emisii al unui vehicul:

  • Site-uri naționale de standarde Euro
  • Documentele de înmatriculare ale vehiculului
  • Motorul vehiculului / cadrul ușii
  • Alte moduri de a identifica standardul de emisii
  • Stimuli pentru vehiculele cu emisii mai reduse
  • Ce trebuie să fac dacă vehiculul meu diesel nu respectă standardul?
  • Standardele Euro ale vehiculului

Site-uri naționale de standarde Euro

Dacă vehiculul tău este înmatriculat în următoarele țări, poți verifica standardul de emisii online:

  • Austria
  • Belgia
  • Danemarca
  • Franța
  • Italia
  • Țările de Jos
  • Norvegia
  • Spania

În multe țări, informațiile privind standardele euro se află în documentele de înmatriculare ale vehiculului. De asemenea, acesta poate fi găsit adesea pe cadrul ușii mașinii. Pentru camioane, autocare și autobuze, motorul și cadrul sunt adesea fabricate separat.

Alte moduri de a afla ce standard Euro are mașina:

  • Pentru vehiculele mai noi, standardul de emisii Euro poate fi menționat în documentele de înmatriculare. În Regatul Unit, acesta se află în V5C (certificatul de înmatriculare V5C, sau cartea de identitate a vehiculului, secțiunea D.2).
  • Pe unele vehicule, standardul Euro este pe partea interioară a cadrului ușii (atunci când deschizi ușa, verifică toate suprafețele cadrului ușii).
  • Dealerul local sau producătorul ar trebui să poată furniza informațiile.
  • Pentru camioane și autocare, unde caroseria și motorul sunt adesea fabricate separat, detaliile motorului vehiculului sunt foarte importante atunci când contactați producătorul pentru standardul Euro.
  • În caz contrar, vârsta și tipul vehiculului îți vor spune standardul Euro pentru majoritatea vehiculelor alimentate cu benzină sau motorină.

Niveluri țintă

2025 – 2034

Țintele care vor fi aplicabile din 2025 încolo sunt bazate pe procedura de testare WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) și au fost stabilite în Decizia de punere în aplicare a Comisiei (UE) 2023/1623:

  • Autoturisme: 93,6 g CO2/km (2025-2029) și 49,5 g CO2/km (2030-2034)
  • Vaneoane: 153,9 g CO2/km (2025-2029) și 90,6 g CO2/km (2030-2034)

Din 2035 încolo, ținta de emisii CO2 pentru întreaga flotă a UE, atât pentru autoturisme cât și pentru dube este de 0 g CO2/km, corespunzând unei reduceri de 100%.

Țintele anuale specifice de emisii ale fiecărui producător se bazează pe aceste ținte ale flotei UE, luând în considerare masa medie a vehiculelor sale noi înmatriculate. 

CITEȘTE ȘI:

Taxa de poluare și politicile care au dus la forma actuală

UE lansează planul industrial de acțiune pentru sectorul autovehiculelor

 

 

spot_img

Newsletter-ul de mediu

Ultimele știri